Víkendová pětka: Mé první auto

18. 9. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Pokud se tak jako já pohybujete mezi mladými lidmi se zájmem o čtyřkolové, spalovacím motorem poháněné kočáry, v dnešní době známé spíše jako auta, dost možná to důvěrně znáte. Mnoho z nich po pár letech za volantem cizích vozů zjistí, že by se jim hodil vlastní povoz a začnou s hledáním. Brzy však narazí na skutečnost, že na vysněného Mustanga, devětsetjedenáctku, Evo či Arnage se z mrzkého platu špatně spoří. Ti méně rozumní koupí vytuněného třikrát stočeného trojkového Golfa, více přemýšlející si sestaví seznam priorit. A právě tyto základní požadavky jsou často totožné. Má se jednat o relativně praktický, spolehlivý vůz s rozumnou spotřebou a dalšími provozními náklady, se kterým se však člověk dokáže nejen dopravit ve více lidech na delší vzdálenost, ale i pobavit na okresce a nebude brzdou provozu. Za cenu kolem padesáti tisíc není mnoho aut, které tyto náročné požadavky splňují. Ale od toho jsme tady my, abychom vám nabídli pětici zajímavých aut, které to podle nás dokáží. V diskuzi pod článkem pak máte prostor vyjádřit svůj názor, zda jsme se trefili do černého, či jaké auto ve výběru chybí. Rádi o tom podebatujeme.

Honda Civic 1.8 VTI

Šestá generace Hondy Civic byla doslova celosvětovým modelem, její výroba probíhala na všech kontinentech světa. Nejsilnější u nás prodávaná verze byla poháněna odladěným motorem původem z věhlasné Hondy Integra Type-r, osmnáctistovkou o výkonu 170 koní ve vysokých 7600 otáčkách. V tomto případě jistě mnoha lidem postačí i slabší, ale stále točivé a dobře jedoucí motory, avšak do požadavků zapadá rovněž tato verze. Díky systému VTEC dokáže být motor při klidné jízdě úsporný, až ve vysokých otáčkách předvede řev tygra v říji a tomu odpovídající zrychlení. Aby se nestalo, že se nabízený výkon promrhá ve zběsile se protáčejícím kole, má Civic samosvorný diferenciál. Myslelo se však i na praktičnost a výbavu. S osmnáctistovkou se šestá generace bestselleru od Hondy prodává jako pětidveřový hatchback či zajímavé kombi Aerodeck. Uvnitř najdete polokožené anatomické sedačky, klimatizaci a pár airbagů. Na silnici si brzy zvyknete na výborné jízdní vlastnosti zajištěné i víceprvkovou zadní nápravou. Přidejte k tomu pověstnou spolehlivost Hondy a máte velice zajímavý mix vysokootáčkového motoru a kompaktního praktického kombíku.

Peugeot 306 HDi XS

Původně zde měla být ostrá verze 306 S16 s dvoulitrem o výkonu 163 koní a přetáčivými manýry. Jenže ne všichni mladí řidiči pracují na zlepšování svého umění ovládat auto (i když by měli) a náhlá přetáčivost by mohla být fatální, ačkoliv může nastat u všech vozů našeho výběru. Najdou se i lidé, kteří jsou limitováni palivem, ať už z jakéhokoliv důvodu, a potřebují či chtějí diesela. Zde přichází na scénu Peugeot 306 HDi XS. Má bodykit, anatomické sedačky a doplňky interiéru stejné jako S16, ale pod kapotou sídlí úsporný dvoulitr HDi. Ten má sice skromný výkon 90 koní, avšak ke svižnému rozpohybování lehké 306 stačí. Starší Peugeoty, 306 nevyjímaje, jsou pověstné právě svými neprůstřelnými diesely, ale rovněž ukázkovou ovladatelností a jistými jízdními vlastnostmi. Ani co se spolehlivosti týče není auto zklamání, vlastně spíše vyvrací nelichotivou pověst francouzských vozů. Osobně velmi kladně hodnotím nadčasový design, auto i po mnoha letech stále vypadá docela atraktivně. Pro ty co preferují benzín existuje kromě verze S16 i slabší XSi s dvoulitrem o výkonu 136 koní. Další zajímavou alternativou může být sesterský Citroen Xsara VTS ve variantě se silnějším naftovým 2.0 HDI o výkonu 110 koní.

Nissan Primera GT P11

Primera by mohla být synonymem slova podceňovaný. Čím může zaujmout obyčejný předohnaný japonský sedan s dvoulitrem? Překvapivě mnohým. O motoru SR20DE jsem již i na tomto místě napsal mnohé, ale opakování je matka moudrosti, takže jen ve zkratce – velmi dobrá výdrž, mnoho fandů po celém světě, točivá nátura a příjemné výkony při slušné spotřebě. Není to však motor, co vás na autě zaujme nejvíce, pravé překvapení je podvozek. Zadní náprava pomáhající do zatáčky, až jakoby vůz byl na nájezdu přetáčivý, ačkoliv pevně sedí na cestě, velmi dobrá přilnavost a téměř absence nedotáčivosti, to přebije celou řádku pravověrných nízkých sporťáků. Zároveň však není problém vzít čtyři kamarády a odjet na dovolenou, aniž by jejich tělesná stavba po příjezdu na místo připomínala zbytky oběda ve školní jídelně. Průměrná spotřeba při klidné jízdě se dá udržet kolem sedmi litrů na sto kilometrů, což také není nic hrozného (a podobně na tom jsou i ostatní benzínová auta v našem výběru). Pokud by výkony 150 koňového dvoulitru nestačily, je možné jej legálně vyměnit za silnější verze SR20VE či SR20DET, tedy motory s proměnným časováním ventilů respektive přeplňováním, které mají oba v sériové podobě výkon kolem dvou set koní. Poctivě provedená výroba auta zajišťuje i dobrou spolehlivost. Raritní je verze s pohonem všech kol. Díky jízdním vlastnostem a ledvinkám na přídi se tomuto Nissanu dokonce přezdívalo japonské BMW. Primera na základech modelu GT navíc vyhrála prestižní britské okruhové závody BTCC.

Ford Focus 2.0

Ceny v současnosti padají rychle, a tak není problém sehnat prvního Focuse s dvoulitrovým motorem Zetec za něco kolem padesáti tisíc korun. Za své peníze přitom dostanete stále poměrně moderní a svými vlastnostmi velmi povedené auto. Když tyto řádky píši, mám zrovna k dispozici jak nejnovější třetí generaci Focusu, tak původní model a mám pocit, že jejich srovnání by pány z Fordu příliš nepotěšilo. To neznamená, že by novinka byla špatným autem, spíše to ukazuje, jak geniální byl nástupce Escortu z roku 1998. Možná jste už slyšeli historky, jak uneseni z něj byli zhýčkaní novináři a jak téměř vším zcela překonal konkurenci. Ne, není to bezchybné auto, nabídka motorů není nijak slavná, hlavně litinový diesel 1.8 za moc nestojí, design interiéru rychle zestárnul a zejména modely před faceliftem mohou mít problémy s přeměnou karoserie na tu ošklivou zlatohnědou věc zvanou rez (i když fordisti rádi podotýkají, že “rust is lighter than carbon fiber”). Svezení s Focusem však potěší každého, kdo má rád precizně fungující, komunikativní a pro zatáčky zrozená auta. Nevypadá na to, ale můžete od něj čekat pravověrné sportovní manýry. Dvoulitr se 130 koni je spárován s kratší převodovkou, než bylo pro Fordy té doby obvyklé, což prospělo zrychlení. Právě na příliš dlouhé zpřevodování doplácel silnější model ST170. Motor společně s poddajným podvozkem dokáží nepříliš těžký hatchback hnát i na okresce s horším povrchem zajímavým tempem. Co se spolehlivosti týče, nemá Focus žádné výraznější problémy, což potvrzují jak zkušenosti mnoha lidí, o kterých vím, že tento vůz mají, tak všemožné žebříčky spolehlivosti, kde se vždy držel na předních místech a kdysi jim dokonce vládl v kategorii vozů do tří let stáří.

BMW 318i E36

Stejně jako u Civicu výše si rovněž u BMW E36 někteří z vás možná řeknou, že tohle auto byste nemohli vlastnit. Může za to špatná pověst způsobená nerozvážnými tunery, kteří místo výfuku použijí tankové dělo a na záď nalepí křídlo, na jehož ploše by odstartoval i ruský YAK. Poté se snaží prolomit rychlostní rekord na obecní návsi, čímž si vyslouží minimálně nenávistné pohledy starousedlíků. Byla by však chyba zavrhnout trojku E36 jen kvůli ostatním lidem. Je to totiž perfektní mix mezi hravou E30 a solidní E46. Do našeho zadání bohužel nezapadají šestiválcové modely. Pěkné verze 323i, 325i či 328i stojí často více peněz a hlavně mají spotřebu, kterou již mnoho lidí nepřekousne. Zbývají tedy čtyřválce a žravý šestiválcový dvoulitr. Model 318is sice není tak ostrý, jako u předchozí E30, ale stále je poměrně rychlý. V cenové hladině kolem 50 tisíc se však těžko hledá slušný nevylítaný kousek, doporučíme vám tedy slabší 318i, avšak jen s motorem M43B18, který je spolehlivější a o dva koně silnější, než předchozí M40B18. Co si budeme nalhávat, 115 koní v téměř 1300kg těžkém autě již dnes nikoho neohromí, stejně jako zrychlení na stovku za 11,3 vteřiny nebo maximálka 201 km/h. Jakožto první zadokolka je však E36 úžasná. Naučí svého řidiče jak na to, aniž by se snažila ho neustále zabít. Díky skromnému výkonu se i méně zkušení nemusí obávat výletu do okolního porostu zádí napřed. Auto vás však bude bavit, zejména precizními ovládacími prvky a ukázkovým vyvážením. I po letech působí solidně postavené, vždy patřilo k nadprůměrně spolehlivým a díly na něj jdou dnes sehnat za příznivé ceny. Doporučujeme kousek s M paketem, jehož podvozek je skvělý. Ani s čtyřválcem tohle BMW neztratilo nic na svých kvalitách.

To, co jste si zde dnes přečetli můžete vymazat z hlavy, pokud natrefíte na utýraný a zanedbávaný kousek. Všechny vozy můžou podlehnout korozi, amatérským závodníkům, nebo být po třech nehodách, čímž jednoznačně ztratí své kvality. Jestli ale narazíte na zachovalý kus (a možná to bude chtít důkladné hledání a čas), můžete se těšit z nejlepších vozů své doby, které mohou být vaše již za pár průměrných platů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz