dddd

Většina řidičů neví, jak správně sedět za volantem. Patříte mezi ně?

9. 4. 2019 • Novinky

Správné sezení za volantem není zákonem stanovené, ale možná by mělo. Většina lidí stráví na sedadle vozu průměrně 300 hodin ročně. Auta mají moderní bezpečnostní technologie, avšak ty je třeba správně využívat. Správné sezení za volantem není důležité nejen pro vaši páteř, ale také kvůli bezpečí, které vás může uchránit při dopravní nehodě.

Smutnou statistikou je, že každoročně navštíví ordinace lékařů více a více lidí. Trápí je bolesti hlavy a také zad. Viník je jen jeden a tím je váš posed, nejen za volantem, ale i v běžném životě. Pokud to necháte ležet ladem, zaděláte si na pořádný problém a vaše zdravotní potíže se budou jen a jen zhoršovat. Bolestí to jen začíná, ale později se přidá i únava, pocit napětí, ztráta koncentrace a podrážděnost. Všechny tyto příznaky vás dřív nebo později doženou k lékaři.

Existují dvě extrémní polohy posedu za volantem, které většinou můžete vidět u řidičů všech věkových kategorií. Do prvního typu sezení patří řidiči, kteří doslova u řízení leží. To nastává v případě špatně nastaveného sedadla a volantu. Vaše páteř trpí, protože ztrácí celkovou stabilitu. Stejně tak ani vaše řízení vozidla není dobré. Často je cukavé a neplynulé, máte opožděné reakce a vaše záda? O těch raději ani nemluvit.

Druhou extrémní polohu sezení u řízení mají zase řidiči, kteří jsou zbytečně moc nalepení na volantu. Takové sezení můžete pozorovat většinou u novopečených řidičů, nebo pak u seniorů, kteří se tak snaží mít lepší výhled do vozovky, avšak ani tato poloha není vhodná. Zvláště pokud se stane dopravní nehoda, tak máte mnohem větší pravděpodobnost, že budete nést horší následky, než kdybyste seděli normálně.

Jestliže se ptáte, jaké je tedy správné sezení ve vozidle, pak věřte, že to opravdu není jen o nastavení sedadla. Vhodné je si také dobře nastavit hlavovou opěrku a samozřejmě uchycení pásu. Co by vás mělo jako první varovat, že nesedíte správně, jsou natažené až propnuté ruce i nohy, do kterých většinou dostáváte křeč. Pro nastavení správné polohy sedu vždy využívejte všechny posuvné aspekty sedadla. Abyste měli větší výhled z auta, je vhodné si sedadlo nastavit výš. Sedačku dále nastavte tak, aby vaše nohy zůstaly jen mírně pokrčené, zejména při přešlapávání pedálů. Hned uvidíte, jaký budete mít lepší cit v nohou.

Bezpečností pás, tedy jeho dolní část, by měl ideálně vést přes pánevním kost a ne břicho. Co se týče horní části, tak tu vždy posuňte tak, aby vám pás nešel kolem krku jako byste se chtěli uškrtit, ale od ramene šikmo dolů. Nesmíme také zapomínat na volant, který si nastavte dle své výšky. Zapomeňte na řízení jednou rukou a používejte obě, ostatně na co jiného je máte. Vhodné je držet volant v poloze tři čtvrtě na tři, snadno se vám pak bude manévrovat, pokud se dostanete do problémů. Jakmile začnete správně sedět, určitě vás přejdou bolesti zad, přeci jen pokud trávíte v autě několik hodin denně, je to znát. Zablokovaná krční páteř není žádná hitparáda.

I když si možná myslíte, že vhodné sezení za volantem je blbost, tak věřte, že tomu tak není a to zejména proto, že když správně sedíte, nohama dosáhnete správně na pedály a můžete tak lépe reagovat na případné kolize, které vás na silnici potkají. Přeci jen v ležícím módu s jednou rukou na volantu a s druhou loktem ven z okýnka, jste možná frajeři. Jsou ale vaše jízdní zkušenosti na tolik dobré, abyste si mohli dovolit takto sedět? Pochybuji. Každá frajeřina něco stojí, bohužel v autě je ta daň nejvyšší.

sss

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz