Velký test: Zimní versus celoroční pneumatiky
Autoklub České republiky pravidelně testuje pneumatiky různých značek. V testu před letošní zimní sezónou se i na základě podnětů od motoristů rozhodl poprvé srovnávat vlastnosti zimních a univerzálních celoročních pneumatik. Cílem bylo vyhodnotit vlastnosti dezénů v provozu za všech klimatických podmínek, které mohou v průběhu zimy nastat.
Celkově bylo zkoumáno patnáct plášťů rozměru 205/55 R16, z toho sedm celoročních. Test Autoklubu ČR přináší souhrnnou informaci o vlastnostech testovaných produktů v poměru k referenční pneumatice, která má index 100. „Cílem testování Autoklubu ČR je informovat řidiče o vlastnostech testovaných výrobků. Z řad řidičské veřejnosti se často potkáváme s dotazy, zda je vhodné obutí celoročními pneumatikami, nebo je lepší před sezonou přezouvat. Proto jsme se před letošní zimou rozhodli pro velký test, ve kterém zkoumáme vlastnosti obou typů a lze je mezi sebou porovnat,“ vysvětlil Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Testování probíhalo na suché, mokré a zasněžené vozovce, ideální zimní podmínky poskytlo horské údolí ve švýcarském Ulrichenu na úpatí Alp. Vlastnosti pneumatik se zkoušely v celkem 16 disciplínách. Prostřednictvím záznamové techniky je objektivně zkoumána reakce při akceleraci, brzdění, mezní hranice vzniku aquaplaningu v podélném i příčném směru. Na suché vozovce se měří hlučnost a valivý odpor. Naopak na sněhem pokryté trati se testuje trakce v prokluzu kol. Na kruhové dráze s mokrým povrchem se měří čas vozu v obou směrech. Na okruzích pak v tzv. Handlingu licencovaní zkušební jezdci testují ovladatelnost vozu, posuzuje se čas na kolo. Důležité je i subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jeho stabilita. Testovací řidiči pochopitelně nevědí, s jakým obutím startují.
„Výsledky testů napomohou spotřebiteli vybrat si takovou pneumatiku, která bude nejvíce vyhovovat jeho potřebám. Spotřebitel by měl sledovat ty parametry, které jsou pro něj klíčové. Jiné preference bude mít řidič, který jezdí povětšinou ve městě, kde po většinu zimy panuje spíše mokro nebo suchý mráz, jiné ten, co řídí ve vyšších nadmořských výškách, kde je častěji sníh na vozovkách,“ uvedl Libor Budina.
Výsledky testu
Rozměr 205/55 R16
- Bridgestone Blizzak LM-005
- Goodyear UltraGrip 9+
- Continental AllSeasonContact
- Michelin CrossClimate+
- Goodyear Vector 4Seasons Gen 2
- Michelin Alpin 6
- Bridgestone Weather Control A005
- Dunlop Winter Sport 5
- Maxxis WP6 Premitra Snow
- Yokohama BluEarth 4S AW21
- Debica Frigo HP2
- Nokian WR Snowproof
- Hankook Kinergy 4S2
- Kormoran All Season
- Imperial SnowDragon UHP
.
« Srážky se zvěří: Podzim je kritický a odškodnění za úraz problematické Test Porsche Boxster 2.7 (987): Dokud nás servis nerozdělí »