3d,Illustration,Of,Car,Engine,With,Lubricant,Oil,On,Repairing.

Vědci přišli s novým palivem, díky kterému mohou mít spalovací motory šanci na přežití

26. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Ve světě automobilů jsou poslední roky charakterizovány intenzivním výzkumem v oblasti bezemisních pohonů. Velký pokrok byl zaznamenán u hybridních, elektrických a dokonce i vodíkových vozů. V souvislosti s alternativními palivy se však nyní objevuje nové slovo – čpavek. Může to být revoluce a překonat stále se zlepšující elektromobily?

V Japonsku se podařilo spustit motor na tento neobvyklý typ paliva. Tato technologicky vyspělá země začala propagovat hybridní pohony už v roce 1997, což bylo dávno před tím, než se začalo hovořit o elektrifikaci osobních automobilů. Kromě hybridních pohonů se zdejší výrobci úspěšně zaměřují na vývoj elektromobilů a stali se také výrobci prvního sériového vozu na vodíkový pohon. Proto je jejich experimentování s čpavkem třeba brát vážně.

Zvláště poté, co japonská Toyota ve spolupráci s automobilkou GAC uvedla do chodu dvoulitrový čtyřválec, běžný spalovací motor, který byl speciálně upraven, aby používal čpavek jako palivo. Tento motor dosahuje výkonu 163 koní a ve srovnání se spalováním benzínu produkuje o 90 % méně emisí. Pokud by se tyto motory zavedly do sériové výroby, nemuselo by například dojít k úplnému zákazu spalovacích vozů, jak plánuje Evropská unie do roku 2035.

Proč by právě čpavek mohl být revolučním palivem? Čpavek, neboli amoniak, je bezbarvý plyn s charakteristickým intenzivním zápachem. Nachází mnoho využití, například jako základní složka hnojiv, ale i v potravinářském a kovozpracujícím průmyslu. Je poměrně levný a dostupný, navíc má vysokou energetickou hustotu, což z něj dělá významného kandidáta na nové palivo.

Jeho výroba je však energeticky náročná a zátěžová pro životní prostředí. Kromě dusíku, který se získává z atmosféry, je na výrobu čpavku potřeba vodík. Výsledkem je spotřeba 3-5 % celosvětové produkce zemního plynu a téměř 2 % celosvětových emisí oxidu uhličitého. Navíc je čpavek vysoce toxický, výbušný, hořlavý a reaktivní, což činí jeho skladování, přepravu a manipulaci náročnou.

Z těchto důvodů se v blízké budoucnosti pravděpodobně nedočkáme automobilů na čpavek. Nicméně vědci pracují na nových výrobních postupech, například pomocí elektrolýzy, které by snížily energetickou a surovinovou náročnost, čímž by se vyřešily hlavní nedostatky čpavku jako paliva budoucnosti.

Zdroj: https://interestingengineering.com/innovation/ammonia-for-a-more-sustainable-future

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz