Vědci mají nové palivo, které může zachránit spalovací motory
Ve světě automobilů jsou poslední roky charakterizovány intenzivním výzkumem v oblasti bezemisních pohonů. Velký pokrok byl zaznamenán u hybridních, elektrických a dokonce i vodíkových vozů. V souvislosti s alternativními palivy se však nyní objevuje nové slovo – čpavek. Může to být revoluce a překonat stále se zlepšující elektromobily?
V Japonsku se podařilo spustit motor na tento neobvyklý typ paliva. Tato technologicky vyspělá země začala propagovat hybridní pohony už v roce 1997, což bylo dávno před tím, než se začalo hovořit o elektrifikaci osobních automobilů. Kromě hybridních pohonů se zdejší výrobci úspěšně zaměřují na vývoj elektromobilů a stali se také výrobci prvního sériového vozu na vodíkový pohon. Proto je jejich experimentování s čpavkem třeba brát vážně.
Zvláště poté, co japonská Toyota ve spolupráci s automobilkou GAC uvedla do chodu dvoulitrový čtyřválec, běžný spalovací motor, který byl speciálně upraven, aby používal čpavek jako palivo. Tento motor dosahuje výkonu 163 koní a ve srovnání se spalováním benzínu produkuje o 90 % méně emisí. Pokud by se tyto motory zavedly do sériové výroby, nemuselo by například dojít k úplnému zákazu spalovacích vozů, jak plánuje Evropská unie do roku 2035.
Proč by právě čpavek mohl být revolučním palivem? Čpavek, neboli amoniak, je bezbarvý plyn s charakteristickým intenzivním zápachem. Nachází mnoho využití, například jako základní složka hnojiv, ale i v potravinářském a kovozpracujícím průmyslu. Je poměrně levný a dostupný, navíc má vysokou energetickou hustotu, což z něj dělá významného kandidáta na nové palivo.
Jeho výroba je však energeticky náročná a zátěžová pro životní prostředí. Kromě dusíku, který se získává z atmosféry, je na výrobu čpavku potřeba vodík. Výsledkem je spotřeba 3-5 % celosvětové produkce zemního plynu a téměř 2 % celosvětových emisí oxidu uhličitého. Navíc je čpavek vysoce toxický, výbušný, hořlavý a reaktivní, což činí jeho skladování, přepravu a manipulaci náročnou.
Z těchto důvodů se v blízké budoucnosti pravděpodobně nedočkáme automobilů na čpavek. Nicméně vědci pracují na nových výrobních postupech, například pomocí elektrolýzy, které by snížily energetickou a surovinovou náročnost, čímž by se vyřešily hlavní nedostatky čpavku jako paliva budoucnosti.
Zdroj: https://interestingengineering.com/innovation/ammonia-for-a-more-sustainable-future
.« Dopravní značka s písmenem E: Ne každý zná její význam Renault oznámil cenu modelu R5, malého a krásného městského elektromobilu »