Ve VW to vře. Zaměstnanci ukradli klíče od 300 elektrických vozů Audi
Koncern VW, zejména jeho mateřská značka, se otřásá v základech. Důvodem je, že prodej aut je stále o pětinu nižší v porovnání s předpandemickým obdobím a prodej elektromobilů neroste ani zdaleka tak, jak se původně předpokládalo. K tomu přichází i levná čínská konkurence. Situace je natolik vážná, že finanční ředitel značky Arno Antlitz prohlásil, že automobilka má na záchranu maximálně dva roky.
Tato záchrana má spočívat v drastickém snížení nákladů až o 10 miliard eur. Vedení Volkswagenu proto plánuje zrušit většinu smluv s odbory, které garantovaly udržení zaměstnanosti do konce desetiletí, a také zavřít dvě továrny v Německu, což je bezprecedentní krok. Mělo by jít o závody v Drážďanech a Osnabrücku, kde se vyrábí i elektrický model ID.3. Mluví se však i o dalších továrnách – v Chemnitzi, Kasselu a také v Salzgitteru.
Byl by to logický krok. Koncern má totiž celkovou výrobní kapacitu 14 milionů aut, ale loni vyrobil jen přibližně devět milionů vozidel. Samotný Volkswagen prodává asi o půl milionu aut ročně méně, než je schopen vyrobit. Zaměstnanci však s radikálními kroky nesouhlasí. Odbory, zejména svaz IG Metall, už v Německu pohrozily, že pokud se vedení podniku nezapojí do konstruktivních rozhovorů, může v prosinci čelit masivní stávce 500 000 zaměstnanců. V Bruselu, kde má koncern dlouhodobě problémovou a málo vytíženou továrnu Audi, která vyrábí luxusní elektromobily Q8 e-tron a které rovněž hrozí uzavření, zaměstnanci zašli ještě dál. Minulý pátek vedli neúspěšné rozhovory s vedením, což vedlo k rozhodnutí nenastoupit po odstávce zpět do práce.
A co víc – podle zpráv VTM Nieuws zaměstnanci závodu mezitím zadrželi klíče od vyrobených i nedokončených vozidel. Jde o 200 až 300 aut, která podle “vzbouřenců” neopustí továrnu, dokud neobdrží informace o budoucnosti podniku. Zaměstnanci tak reagovali na nedávné oznámení, že mateřská společnost nepřidělí závodu výrobu žádného nového modelu, což by znamenalo, že jedinou záchranou je prodej bruselské továrny jiné automobilce. „Momentálně vyšetřujeme, co přesně se stalo,“ řekl Peter D’hoore, mluvčí Audi Brusel. „Chápeme, že lidé mají obavy a reagují emotivně. Vyzýváme však všechny zaměstnance, aby si zachovali zdravý rozum.“
V bruselské továrně v současnosti pracuje více než 3 000 lidí. Pokud se nenajde kupec a závod se zavře, již v říjnu by mohlo přijít o práci přibližně 1 500 zaměstnanců, přičemž v příštím roce by mohlo být propuštěno dalších více než 1 100. K definitivnímu uzavření by mohlo dojít na konci roku 2025. Vypadá to však, že vedení Audi nehodlá podlehnout tlaku. Ukázalo se totiž, že auta chtělo z továrny odvézt i bez klíčů. Zástupce odborového svazu Jan Baetens (ACV-Metea) litoval protiakce vedení: „Vzali jsme klíče, abychom vedli sociální dialog klidně. Pokud chce vedení teď auta odstranit, nemůžeme zaručit bezpečnost ani klid. Je to škoda a očekávám nepříznivé reakce personálu.“ Situace tak zůstává velmi napjatá.
.« Čínská auta nezvládají ruské cesty. Na šrot jsou už po 150 tisících kilometrech Ford představuje Ranger PHEV, který přináší revoluci do světa evropských pickupů »