VAŠE AUTO – Jaroslav a jeho Ferrari Mondial 3.2
Proč sis vybral právě toto auto?
Ferrari je moje vášeň. Mondial mě zajímal vždy, protože vlastním i Škodu 110R a koncepce těchto aut se do určité míry podobá. Volba varianty modelu 3.2 pak byla dána spíše náhodou ve chvíli kdy jsem dostal neodolatelnou nabídku na koupi a shodou okolností to byla varianta, kterou jsem si oblíbil nejvíce. Myslím si, že Mondial (od modelu 3.2 po novější T) nabízí, ať si říká James May a spol. (který se strefoval primárně do nejstaršího modelu 8) co chce, z aut od Ferrari nejvíc v poměru cena/zábava. Při tom poměřování je pak samozřejmě nutné brát ohled na to, že pořizovací cena auta je jedna věc a suma servisních nákladů pak věc druhá.
Plánuješ nějaké úpravy?
Neplánuji, auto je až na vylepšené brzdy a neoriginální zadní mlhovky v původním stavu a v tom také zůstane.
A co servis? Je auto spolehlivé nebo často nemocné?
Servis jsem řešil u svého mechanika, který se dokázal poprat i s exotickými vozy, nyní mám jiný servis, ve kterém řeším údržbu dnes už prakticky všech aut v rodině, protože sám se bojím tyto práce dělat, abych toho nepokazil více než spravím. Za necelé tři roky společného soužití mě Mondial nenechal nikde stát a vždy jsem dojel a to jsme spolu byli i v Itálii.
Vysloveně poruchu (až na výjimku) jsem prakticky nezaznamenal, to ale neznamená, že Mondial nezná servis, protože již má svůj věk (v posledních 10-15 letech se s ním jezdilo jen velmi minimálně) a jsou součástky, které mají své nejlepší léta za sebou. Měnili jsme náplně, rozvody, brzdy, baterii, přetěsňovala se vana motoru a převodovky, měnily se od výfuků utavené mlhovky, zapalovací kabely (kvůli podezření na nepálící první válec).
Letos máme v plánu konečně naplnit klimatizaci, protože původně se do systému plnilo již dlouho zakázané plnivo R12. Vyměníme ložisko v levém předním kole, které už začíná být hlučné. Chci také ověřit nebo vyvrátit mé podezření na prasklinku ve výfukových svodech. Po sezóně pak na svou výměnu čekají opět rozvody.
O spolehlivosti 27 let starého Ferrari ať si tedy udělá každý svůj obrázek.
Co máš na svém autě nejraději a co tě na něm naopak nejvíce štve?
Asi nejraději mám jeho mechanický charakter, kdy je vidět, že je to ještě auto ze staré školy, symbolické je, že můj kus vznikl v dubnu roku 1988, tedy ještě za života Enza Ferrariho. Úžasný je zvuk osmiválce, který je naprosto uhrančivý. A libí se mi i po stránce vzhledu. Není moc Ferrari, které mají např. střešní okno. Štve mě absence posilovače řízení, což při běžné jízdě není až takový problém, ale parkování a podobné popojíždění je velmi obtížné a to je motor nad zadní nápravou.
Používáš ho pouze na silnici nebo i na okruhové ježdění?
S Mondialem jezdím jak na silnici tak na okruhu, tradičně v rámci okruhového dne, který pořádá náš Ferrari Owner’s Club Czech republic. Byl jsem velmi překvapený, jak spolujezdci pozitivně chválili Mondiala při svezení v Mostě a vlastně mi přiznávali, že nic takového vůbec nečekali.
V jakém věku tě začala zajímat auta?
U mě to bylo hodně brzy 6-7 let, Ferrari pak v 10 letech, když jsem si přinesl domu Auto Tip s velkým plakátem Ferrari F40.
Měl si nějaké vysněné auto jako malý?
Bylo to právě Ferrari F40.
Jaké je dnes tvoje vysněné auto?
Posunul jsem se k Ferrari F50, které si myslím, že je velmi nedoceněné.
Máš nějaká další auta?
Na běžné ježdění mám Alfu Romeo 166 a v garáži mám ještě už zmiňovanou Škodu 110R, která je v naší rodině už od roku 1977.
Čím si jezdil předtím?
Dříve jsem jezdil naší rodinnou Alfa Romeo 147.
Plánuješ v dohledné době koupi jiného auta nebo to aktuální vyměnit?
Výměnu neplánuji, doplnění ano, přičemž směruji konečně do ligy pořádných aut – tedy ligy dvanáctiválců a konkrétně myslím na Ferrari 456M GT
Kde se svým autem nejraději jezdíš? Máš nějaký oblíbený kus silnice?
Především mám oblíbený čas – v neděli hodně ráno, kdy je ještě na silnicích klid. V blízkém okolí mám několik oblíbených úseků, které jsou bohužel na můj vkus docela krátké (např. Hrdějovice – Hluboká nad Vltavou, nebo Lišov – Štěpánovice). Určitě bych se rád vrátil s Mondialem na alpské průsmyky, protože loňská jízda s Ferrari Owner’s Clubem Czech republic přes Stelvio byla naprosto úžasná.
Co by si vzkázal ostatním řidičům?
Nepodceňujte Ferrari Mondial 3.2. Užívejme si našich aut dokud můžeme a chovejme se k sobě ohleduplně.
« Porsche představilo navigaci do klasických modelů 911 Aston Martin nabídne v Evropě a Jižní Africe Lagondu Taraf »