Vaše auto – Honza a jeho Nissan GT-R
Polovina lidí o něm říká, že je to nejrychlejší auto na světě, další říkají přesný opak. Nissan GT-R – auto, které dělí lidi na dva tábory. Jedni ho nesnášejí a druzí milují. GT-R pochopitelně není dokonalé a také se úplně nedá srovnávat s věhlasnými italskými supersporty. K tomu mu chybí zejména charakter a kvalitní zpracování. Nebo ještě jinak řečeno – emoční rovina! Za jeho volantem budete absurdně rychlí a ztrestáte téměř cokoli, ale nikdy si to neužijete tak, jako ve Ferrari. Není tam ta aura, charakter a charisma. Co se ale Nissanu odepřít nedá je fakt, že za svou cenu nabídne schopnosti 2x dražších vozů.
Specifikace:
Motor: twin-turbo V6, 3.8 l
Převodovka: Dvouspojková šestistupňová
Výkon: s úpravami asi 600 koní (bez úprav 480 koní)
Točivý moment: hodně vysoký, až je skoro jedno jaký, přes 700 Nm
Pohon: všechna čtyři kola
Váha: 1740 kg
Max. rychlost: 310 km/h (sériové auto)
0-50 km/h: 1.2 s (sériové auto)
0-100 km/h: 3.5 s (sériové auto)
0-200 km/h: 12.2 s (sériové auto)
0-300 km/h: 53.3 s (sériové auto)
- Proč sis vybral právě toto auto?
Předchozí sportovní auto byl Nissan 350Z. GT-R bylo pro mne z jedné strany dalším krokem, jelikož jsem fanda (nejen) Nissanu. Ze strany druhé jsem hledal auto, které bude obstojně fungovat na okruhu při hobby ježdění.
- Plánuješ nějaké úpravy?
Toto GT-R je model 2010. Auto prošlo několika úpravami a vše, co jsem již realizoval, nebylo cíleno na lámání rekordů ve ¼ míli a nesmyslný výkon. Zaměřili jsme se pouze na funkční věci, které se projeví na okruhu, tedy v reálném nasazení.
Hned po první sezoně jsem přešel z hobby ježdění k amatérským závodům. Takže nutnost určitých změn se dostavila souběžně s tím, jak člověk chce od auta více a jak se krůček po krůčku snaží zlepšit a víc si uvědomuje slabší stránky auta.
Kompletní výměnou prošla výfuková soustava a sání, souběžně bylo auto naladěno na vyšší výkon a točivý moment. Lehce se muselo zasáhnout i do nastavení převodovky. Z mechanických věcí proběhl upgrade brzd, kdy dnes jsou používány účinnější komponenty (brzdové kotouče a desky) a brzdy byly doplněny o přívod chlazení vzduchu, což je u GTR v seriové verzi hodně slabé místo. Stejný problém v extrémní zátěži měla také převodovka, kde jsme doplnili do oběhu aktivní chlazení. Auto je provozováno na klasických sportovních pneumatikách, kdy veškeré standardně používané verze pneumatik typu RunFlat byly nahrazeny. Auto jsme osadili čtyř-bodovými pásy, což byla nezbytnost… Jelikož je takto upravené GT-R na hranici street/race… maximálně plánuji už jen částečnou úpravu podvozku, který je nyní pro okruhy sice použitelný, ale auto by lépe fungovalo s menšími náklony.
- A co servis? Je auto spolehlivé nebo často nemocné?
Pokud GT-R používáš pouze na civilní ježdění a 2x ročně s ním obkroužíš 30x Brněnský okruh, tak auto vydrží opravdu hodně a není v zásadě nutné cokoli měnit a nijak extrémně udržovat. Pokud člověk tráví na okruzích více času, což je můj případ, pak je jeho povinnost autu dopřát častou údržbu, jako každému vozu, který jezdí okruhy. Záruční servis byl cenově na podobné hladině, jako u jakéhokoli sportovního auta, tj. dražší, nikoli však extrémně. Je pravda, že auto mělo pár drobných neodladěných vad z výroby, tuším že 2x proběhla svolávací akce, ale vždy v rámci záruky vyřešeno a bez problémů.
Vše co se týká servisu platí pouze v případě, kdy se k autu chová řidič jako člověk, ne jako magor. Mé GT-R má za sebou 4 sezóny, z toho v posledních třech letech jezdilo i závody. Tedy cca 15 okruhových dnů za sezonu celkem. Najeto má přes 40 tisíc kilometrů a funguje čím dál lépe. (úsměv) Oproti tomu jsem viděl pár GT-R, které okruh viděli jen na obrázku ve Speedu a jsou v žalostném stavu. To jsou potom ty komentáře na webech typu „auto nic nevydrží, odcházejí převodovky“, apod. Lidé jsou nepoučitelní a neumí se k autu chovat, to je celé. U GT-R je to daň za relativní dostupnost, například oproti Porsche. Ne každý kdo si toto auto koupil, si ho zaslouží. Zní to možná trošku nabubřele, ale je to tak.
Všeobecně po zkušenosti s GT-R jsem toho názoru, že by si to auto měl koupit člověk, který jezdí na okruhy. Jelikož v normálním provoze je sice velmi použitelné, ale naprosto nevyužitelné.
- Co máš na svém autě nejraději a co Tě na něm naopak nejvíce štve?
Nejraději mám asi fakt, že když si dnes sednu do sériového GT-R (z jakéhokoli roku) a poté do mého auta, rozdíl je právě v tom, že toto auto už postrádá tu samozřejmost rychlosti, pomoc při zaváhání a odpustky za chyby… Je to auto, které získalo na rychlosti, ale není už zdaleka tak „sladěné“ jako v originálním nastavení. Tedy, sice jsem ho de-facto trošku zprznil, ale je o poznání více řidičské. Jen se člověk musí chtít dostat na limity a chvíli tam na okruhu „operovat“. (úsměv)
Každé auto má své chyby, ale pokud by mě něco vyloženě štvalo, auto bych prodal a to se asi nestane. Říkat že je moc dlouhé a těžké je sice nepopiratelný fakt, ale i v tom je jeho charakter a patří k němu. Až budu chtít krátké a agilnější auto, pořídím si například Lotus, apod., což nevylučuji. Nikoli však náhradou za GT-R, ale doplněním k němu.
- Používáš ho pouze na silnici nebo i na okruhové ježdění?
Okruh byl primární účel, proč jsem ho kupoval, ale jezdím s ním skoro denně po ulicích od dubna do listopadu, pokud neprší a je nad 5 stupňů Celsia.
Jak zkusíš okruh a přijmeš fakt, že auto (jakékoli), při této aktivitě musí dostat roční budget na údržbu, začneš si to užívat a je to skvělý relax od práce. Další level a úplně o něčem jiném je zažít atmosféru závodního dne (byť na amatérské úrovni), kde Ti o něco jde, musíš auto o mnoho více poznat, bojovat a taktizovat, více se učit. Takový den plný adrenalinu mi pravidelně nahradí týden kdekoli na dovolené, vrátíš se dobitej, vyčerpanej, ale štastnej a s vypláchnutým mozkem! (úsměv) Jediné na co se tam soustředíš je, jak zvládat auto, jak jet co nejlépe a dojet v pořádku bez ujmy na autě a zdraví. Tady není prostor zabývat se čímkoli jiným… Prostě geniální! (úsměv)
- V jakém věku Tě začala zajímat auta?
Od mala, ale po pravdě, vážnější zájem přišel až v době, kdy pro mne začalo být i finančně reálné si nějaké zajímavé auto pořídit. To je ve věku cca 24+ let.
- Měl si nějaké vysněné auto jako malý?
Jasně, Ferrari F40 a Lamborghini Diablo.
- Jaké je dnes tvoje vysněné auto?
Dnes na to nelze odpovědět jednoznačně. Zájem o auta se tříští na auta čistě na okruh, tj. motor-sport náčiní, kde vidím jako zajímavá auta do budoucna například BMW M3, Lotus, ale i Catterhamy a vozy Corvette. V tomto případě to není tolik o tom mít lepší, nebo novější auto, ale zkusit pestřejší škálu různých náčiní na závodění. A ano, více ryze závodních aut, jelikož moje GT-R balancuje na hranici street/race.
Pokud bych proti tomu hledal auta, která jsou řekněme vysněná pro to je vlastnit a občas si je dopřát na víkendy, pak to jsou jednoznačně vozy Lamborghini, od historických až po dnešní modely, na která mám slabost. Z běžných aut na denní ježdění mě poslední dobou zaujal Range Rover Evoque. Někteří v něm vidí auto pro manželky, ale já osobně si myslím, že je to hodně přelomový model a skvěle se řídí. Mám rád auta, která mění pohled na design a techniku, ne auta, která vypadají X let zpětně průřezem různých tříd skoro k nerozeznání, jako nyní produkuje například Audi a VW.
- Máš nějaká další auta?
Na zimu aktuálně používám Mercedes ML350.
- Čím si jezdil předtím?
Ze sportovních aut jsem vlastnil dříve pouze Nissan 350Z. Z běžných vozů kromě uvedeného M-B, jsem měl Nissan Pathfinder, Hondu Accord, Opel Vectra, Felicii. Moje první auto byla Lancia, která byla shnilá už na plakátě, v reálu ještě víc. Ale co s ní bylo radosti (než přišli starosti (úsměv)).
- Plánuješ v dohledné době koupi jiného auta nebo to aktuální vyměnit?
Ne, nicméně uvidíme, čím budu příští rok brázdit okruhy… (úsměv)
- Kde se svým autem nejraději jezdíš? Máš nějaký oblíbený kus silnice?
Kterékoliv okruhy… to je priorita. Nikde jinde na běžných komunikacích se auto nedá využít a GT-R (toto konkrétní) není ideální na výlety a delší cesty, zvuk výfuku po výměně je po 2 hodinách jen pro silné povahy. (úsměv) Nicméně mám hodně rád Italské a Rakouské Alpy. Nádherná příroda protkaná serpentýnami. Tam ale jezdíme civilnějšími auty.
- Co bys vzkázal ostatním řidičům?
Tři věci:
- Starejte se o auta, zaslouží si to.
- Učme se, neumíme řídit.
- Nevymlouvejte se na české silnice a pořiďte si sporťák, stojí to za to! (úsměv)
TEST Nissan GT-R R35 – Absurdně rychlý!
TEST Nissan GT-R R35 650 PS – Peklo na Zemi!
« Toyota prodala většinu akcií Tesly Nové fotografie Subaru Forester STI »