Varování před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát: Až v 80 % inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.
“Hlavní problém je v tom, že velké inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží a nehlídají ani totožnost prodávajících,” uvádí Zbyněk Veselý předseda sdružení SOVA a dodává: “Zatímco renomované autobazary svá auta prověřují, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.”
Cebia upozorňuje na fakt, že prodejci typicky neuvádějí, že auto bylo havarované, ale často naopak u těchto aut říkají, že jsou v perfektním stavu, nebo dokonce nebouraná. U dvou třetin inzerátů, v nichž prodejci uvádějí, že je vůz po prvním majiteli, to není pravda. U 21% vozidel je uvedená falešná země původu a dokonce 19% ojetin je uměle omlazeno o rok či dva.
„Tyto statistiky z Cebia jsou skutečně šokující a jen potvrzují naše odhady o četnosti nekalých praktik u v drtivé většině naprosto neprověřených prodejců. Velké inzertní servery neposkytují kupujícím žádnou ochranu prověření vozu ani onoho prodejce,“ dodává Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA radí jak si prověřit ojetinu ještě před koupí a na co si v inzerci dát pozor:
Inzerát se vám na první pohled jeví jako klamný, typicky obsahující gramatické chyby a špatnou češtinu. Seriózní prodejce si ohlídá správnost jazyka i hodnověrnost inzerátu.
Chybný či chybějící VIN kód. Pokud inzerent neposkytuje kód, zpozorněte. VIN kód je pro správné prověření ojetého vozu naprosto zásadní. Jedná se prakticky o rodné číslo vozidla a díky němuž si můžete prověřit historii vozu, prodělané havárie, skutečný kilometrový nájezd, kontroly na STK, zda-li je na voze exekuce, jestli bylo hlášeno jako kradené, pro jakou zemi bylo vyrobené a mnoho dalšího.
Zpozorněte i ve chvíli, kdy prodejce trvá na rychlém řešení celé situace a nabízí řadu slev. Seriózní prodejce se nechce zbavit kvalitní ojetiny rychle a lacino. I tohle je tedy varovným signálem.
.« IAA Transportation 2024: Volkswagen Užitkové vozy představuje v Hannoveru řadu nových modelů Čínská auta nezvládají ruské cesty. Na šrot jsou už po 150 tisících kilometrech »