V roce 2022 podvodníci s ojetými auty stočili více než 7,4 miliardy kilometrů
Před týdnem zveřejnila společnost carVertikal, první celosvětový registr vozidel, svoji analýzu o trhu s ojetými vozy. Statistiky odhalily, že za poslední rok měla auta stočeno více než 7,4 miliardy kilometrů. Podvod se stočenými kilometry byl tak zjištěn u 15,2 % zkontrolovaných vozů. Jak na tuto informaci reaguje český trh?
Stočené kilometry jsou finanční i bezpečnostní riziko pro kupujícího
Maskování a falšování skutečného počtu najetých kilometrů patří k nejzávažnějším problémům na českém trhu s ojetými automobily. Největším rizikem je nákup ojetého vozu, který byl vyroben v letech 2010 až 2013. Kontroly ukázaly, že téměř u každého 10. vozidla, které bylo vyrobeno v těchto letech, byly zjištěny stočené kilometry. “Bohužel se obávám, že podvodníci mají pořád dostatek prostoru k podvodům. Již nyní jich řada stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí STK. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Takový podvod pravděpodobně nový systém opět neodhalí. Přitom auto, používané ve firmě, může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů,” uvedl předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.
Stočené tachometry lze odhalit díky pečlivému přístupu
Od 1. 10. 2018 je manipulace s tachometrem zakázaná a hrozí za ni pokuta až 500 000 Kč. Přesto se problém se stočenými kilometry objevuje neustále. „Auto s více najetými kilometry by mělo podstoupit zcela jiné servisní prohlídky, jinak hrozí selhání důležitých dílů,“ říká Veselý ze sdružení SOVA a doplňuje: “Odborných kroků, jak si ověřit reálný stav tachometru a technického stavu vozidla, je více.“ Za sdružení SOVA Veselý doporučuje 3 základní kroky, díky kterým se riziku stočených kilometrů může kupující vyhnout:
Prověřte si vůz podle kódu VIN v databázi společnosti Cebia na www.zkontrolujsiauto.cz a věnujte pozornost zejména podezřelým výkyvům v průměrném nájezdu kilometrů v celé historii vozu.
Kupujte vozy od bazarů, které jsou vlastníky vozidel a garantují vrácení peněz v případě odhalené manipulace s tachometrem. Pokud koupíte vůz od prostředníka, který ho má v komisi, budete muset vadu reklamovat u původního vlastníka. Ten může být třeba bílý kůň, tedy najatý prostředník, který zpravidla nebývá k zastižení.
.« Lyže a snowboard v autě? Pozor na pokuty a bezpečnost Test ojetiny Hyundai i20: Větší a levnější alternativa Fabie »