V Praze výrazně zdražily pokuty za parkování: Maximem je 25 000 korun
Od 1. ledna 2024 začala platit novela zákona o silničním provozu (zákon č. 271/2023 Sb.). Přináší řadu změn, ale zaměříme se na jednu poměrně zajímavou. Tou je možnost sloučení pokut udělených v určitém čase do jedné pokuty.
Tato možnost v Česku existovala i dříve, ale byla nastavena dost absurdním způsobem, který bylo možné snadno zneužít. Podle dosud platné úpravy spadaly přestupky spáchané v určitém období automaticky do společného konání, ve kterém bylo možné udělit pokutu pouze v rozmezí 1 500 až 2 500 korun.
Jak bylo možné systém zneužít? To ilustroval vedoucí dopravně správního oddělení městské části Praha 1 Aleš Jedlička pro česká média: „Máme záznam o společnosti, která je půjčovnou vozidel a jejíž vozidla spáchala za 14 dní celkem 74 přestupků, u kterých nebylo zaplaceno parkovné na území Prahy 1. Podle současné právní úpravy jsme automaticky sloučili všechny činy do společného jednání a dostali jsme se k částce 2 500 korun,“ vysvětluje s tím, že kdyby bylo možné řešit každý přestupek samostatně, pokuta za každé neoprávněné parkování by byla 700 korun. Pokud bychom to nyní vynásobili 74 zaznamenanými přestupky, celková výše pokuty by byla 51 800 korun. Takhle díky automatickému sloučení ušetřila společnost 49 300 korun, což je evidentně absurdní. Platit takové pokuty bylo totiž levnější než parkovné.
Novela zákona ale umožní automatické sloučení pokut až do výše 25 000 korun. Takže všichni, kteří pravidelně porušovali pravidla parkování v centru Prahy, protože to bylo jednoduše výhodné, mají smůlu. Nová maximální výše pokuty by měla být dostatečně motivující, aby si lidé uvědomili chyby a přestali se jich dopouštět.
Současně s desetinásobným zvýšením maximální pokuty v správním řízení se mění i výše pokut udělovaných na místě. Ta vzrostla až na 1 500 korun. V správním řízení bude nově možné udělit pokuty v rozmezí 2 000 až 5 000 korun, přičemž maximum pro společné jednání při sloučených přestupcích bude výše zmíněných 25 tisíc korun. Jedná se o méně závažné přestupky; pokuty za přestupky týkající se bezpečnosti a plynulosti silničního provozu jsou v Česku, stejně jako na Slovensku, řešeny samostatně s jinými sazbami.
Podle našeho názoru je takové zvýšení maximální částky sloučených pokut správným směrem, protože je zaměřeno zejména proti těm, kteří dosavadní systém zneužívali záměrně a účelově, a přitom velmi dobře věděli, co dělají. Zároveň si myslíme, že u určitých druhů přestupků by nemělo být možné zaplatit pokutu na místě, ale měly by být řešeny kvůli vážnosti rovnou ve správním řízení. Pokud někdo například překročí maximální povolenou rychlost o 60 kilometrů a více, měl by automaticky přijít o řidičský průkaz na určitou dobu a výše pokuty by mohla být stanovena v předem stanoveném rozpětí, s přihlédnutím k individuální přestupkové historii jednotlivce.
.« Volkswagen rozšiřuje nabídku pohonů pro nový Passat Češi dávají přednost stříbrným autům. Výrazné barvy je nelákají, trendem je bílá a černá »