Úchvatné Maserati Bora vzbuzuje vášeň i po téměř 50 letech
Věřili byste při pohledu na tu krásu, že mu už za tři roky bude padesát? Maserati Bora působí i v dnešní době tak nadčasově, jako kdyby pocházelo z počátku devadesátých let. A přitom je o dvacet roků starší!
Možná že jste o jménu Bora slyšeli až v souvislosti s Volkswagenem, který pro čtvrtou generaci Golfu připravil i hranatější masku, a prodával zde pod stejnojmenným označením jak sedan určený původně pro americký trh, tak poměrně neúspěšné provedení Variant (oproti Golfu).
Jméno je to ale mnohem starší. Ani bychom se vlastně nedivili, kdybyste o Maserati Bora v minulosti nikdy neslyšeli. Osmiválcový stroj, který je tvarem své karoserie někde na pomezí kupé a shooting braku nebyl příliš k vidění ani v době svého vzniknu. Za dobu bezmála osmileté produkce jich nevzniklo více než 600. (Konkrétně je uváděno 564. Celkem jich ale bylo 566, protože 2 předprodukční kusy si automobilka nechala. Zmínky o nich se ale časem vytratily.)
K vidění jen zřídka
A možná i to je důvodem, proč má dnes vysokou cenu. Nejkrásnější kusy dnes bývají obchodovány za částku přes 200 tisíc amerických dolarů, což je v přepočtu více než 4,5 milionů korun. Kus, na který se díváme my, je ale vzhledem k dokonalému stavu ještě mnohem dražší. Majitel ho prý před několika lety koupil za 330 tisíc amerických dolarů a na prodej prý auto rozhodně nebude.
Spíše naopak. Majitel jej nyní nechal nafotit uprostřed arabské pouště s několika volně žijícími velbloudy a nutno dodat, že to na nich italskému supersportu nebývale sluší.
Závěrem jen dodáme, že Maserati Bora vyráběné mezi roky 1971 až 1978 mohlo být vybaveno 4,7, nebo 4,9 litrovým motorem V8 s výkonem buď 310, nebo 320 koní. V motorech uložených uprostřed vozu pak nechyběly karburátory Weber nebo 16 ventilová technika. I přes vyšší hmotnost bylo prý auto příjemně obratné a ve vysokých rychlostech až nečekaně stabilní. Zásluhu na tom měly jak nízký koeficient odporu vzduchu Cd 0,30, tak ideální rozložení hmotnosti. Bora dokázala uhánět rychlostí až 275 km/h. O její design se postaral sám velký Giorgetto Giugiaro.
« Test Mercedes-Benz V 250d Marco Polo Horizon. Svoboda s hvězdou ve znaku Huracán z Ingolstadtu? Nové Audi R8 vypadá opravdu brutálně »