Typický český motorkář je muž středního věku: Většinou sedí za řídítky silné motorky
Počet motocyklů na českých silnicích rok od roku roste. Nic na tomto trendu nezměnila ani pandemie koronaviru. V loňském roce si totiž Češi podle statistiky Svazu dovozců automobilů zaregistrovali více než 21 tisíc nových a přes 15 tisíc ojetých motocyklů. V meziročním srovnání vzrostl počet motorových vozidel v této kategorii o necelá tři procenta.
Podle statistik propadají kouzlu motorek především muži. Zákonné pojištění motorového vozidla neboli povinné ručení na motorku si v 90 procentech případů sjednávají právě oni. Ze statistik rovněž vyplývá, že motorku si Češi dopřejí až v pokročilejším věku. Téměř dvě třetiny pojistníků jsou starší 40 let. Náš nejstarší klient letos oslavil 98 let a vlastní motocykl JAWA ČZ 1964 z roku 1964.
Povinné ručení na motocykl podle věku pojistníka
Věk pojistníka | Podíl |
do 18 let | 0,4 % |
18 až 20 let | 2,1 % |
21 až 30 let | 15,2 % |
31 až 40 let | 25,4 % |
41 až 50 let | 34,7 % |
51 až 60 let | 15,1 % |
61 až 70 let | 5,7 % |
nad 70 let | 1,4 % |
Úsporu přináší sezónní pojištění
Nejvíce nových i ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele od března do září, tedy v měsících, kdy v Česku panuje hlavní motorkářská sezóna. V tomto období je rovněž největší zájem o povinné ručení, přičemž mezi nejsilnější měsíce patří březen a duben. Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak i sezónní pojištění. Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Velkou výhodou je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.
Češi chtějí silné stroje
Cena povinného ručení se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií. Podle statistik Srovnejto.cz připadá více než polovina uzavřených smluv o povinném ručení na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů (28,7 %). Sem spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je v současné době v Česku zaregistrováno přes pět tisíc.
Češi jsou milovníky veteránů
Při pohledu do statistik na první pohled překvapí stáří motocyklů. Podle dat Sdružení dovozců automobilů to je v průměru přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v době socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení. Více než čtvrtina námi sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty.
Rozdělení sjednaných smluv povinného ručení podle stáří motocyklů
Staří motocyklu | Podíl |
Do 1 roku | 7,5 % |
2 až 3 roky | 5,7 % |
4 až 5 let | 4,7 % |
6 až 10 let | 15,9 % |
11 až 15 let | 21,4 % |
16 až 20 let | 18,1 % |
21 až 30 let | 15,5 % |
31 let a více | 11,1 % |
O havarijní pojištění není zájem
Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat i havarijní pojištění. Zájem o něj je ovšem minimální. Podle Ladislava Grubera je to způsobeno především cenou havarijního pojištění, která je extrémně vysoká. Oproti osobním vozidlům hrozí v případě motocyklů mnohonásobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje cenu pojištění. Vcelku malá je i nabídka havarijního pojištění na motocykly, protože většina pojišťoven toto pojištění ani nenabízí.
.« Poptávka po větších automobilech na dovolenou v květnu vzrostla o 46 % Reportáž: 6. AUTO UH Rallysprint Kopná »