TVR Sagaris – Ruská ruleta

21. 7. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Jen se na něj podívejte. Vypadá jako zloduch z komiksu, který po vás skočí a naláduje vás takovým množstvím olova, že byste mohli dělat mostní pilíř. A víte co je na TVR Sagaris nejlepší? Ono podobně neurvale i jezdí!

K automobilce TVR sídlící v anglickém Blackpoolu se neodmyslitelně váže jméno dnes již zesnulého Petera Wheelera. Tento charakterní majitel dokázal přeměnit automobilku používající motory Ford a Trimph, později Rover V8, na takřka legendární monstra plodící firmu s vlastními motory Speed eight a Speed six, jenž navrhl Al Melling.

Sagaris je však posledním vyráběným modelem. Stojí na základech modelu T350 a využívá motor Speed six, tedy řadový šestiválec o objemu čtyř litrů a výkonu 400 koní mezi 7000 a 7500 otáček. První prototyp byl na světě v roce 2003, ale než se dostal do výroby v roce 2005, prodal Peter Wheeler firmu bohatému rusovi Nikolaji Smolenskému. Ten se snažil něco udělat s pověstnou nespolehlivostí TVR a zvládl před uvedením produkční verze změnit nastavení řízení a podvozku Sagarisu.

Poslední TVR si hned od počátků prodeje získalo přízeň milionů lidí po celém světě už jen kvůli vzhledu. Vypadá jako žádné jiné auto – naštvaně, neobyčejně, komiksově. Vzadu jste mohli najít neobvyklá řešení jako průhledné křídlo či koncovky výfuku vyvedené do boku. Sympatické je, že Peter Wheeler, který i přes prodej TVR na autě udělal nejvíce práce, zcela ignoroval nařízení Evropské unie. Auto tak nemá ABS ani airbag řidiče. Chybí i kontrola trakce či stabilizační systém. Jste tu jen vy, tři pedály, řadicí páka, volant a řvoucí srdce auta těsně před vámi. Pro řev šestiválce TVR prý stojí za to zemřít. A není to jen poslední zástupce klanu, ale rovnou i ten nejlepší. V duchu té nejposvátnější tradice je Sagaris lehoučký (váží jen 1078 kg), neurvalý a návykový. Podle dobových (a velmi pozitivních) testů má nejlepší řízení ze všech TVR a s radostí vymetá zatáčky. Podvozek konečně spolupracoval s vámi, nechtěl vás zabít v prvním náznaku zatáčky. Plastová karoserie účinně rozrážela vzduch a kanony místo výfuku plašily zvěř na kilometry daleko. Zrychlení na stovku? Pod čtyři vteřiny. Maximálka?  Kolem 300 km/h. A to vše díky jednoduchosti auta za velmi přijatelnou cenu.

O to více je smutné, že pouhý rok po uvedení tohohle stroje na trh TVR prozatím s výrobou skončilo. Kolem továrny v Blackpoolu se válí plastové karoserie jakožto pomníčky nenarozených Sagarisů. Vždy mi bylo líto, že TVR člověk jen tak nepotká, zejména kvůli tomu, že většina jich má řízení napravo. Projížďka v Sagarisu tak zůstává nesplněným snem. Můžeme se však společně podívat aspoň na video, které, jak se traduje, řekne více než tisíc slov.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz