imageshandler

Trump děsí evropské i japonské automobilky. Vše chce vyrábět v USA

8. 11. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Spojené státy americké jsou důležitým trhem zejména pro prémiové evropské značky, nemluvě o korejských a japonských automobilkách. Vítěz amerických voleb Donald Trump však už během kampaně varoval automobilový průmysl mimo hranice USA. „Zlaté časy“ amerických automobilek a místního automobilového trhu chce zajistit zavedením cel na dovážená vozidla ze zahraničí. Vadí mu dokonce i Mexiko, které spolu s Kanadou tvoří zónu volného obchodu USMCA, založenou v roce 2020 (nahradila NAFTA), kterou Trump sám podepsal a označil za „nejférovější, nejvyváženější a nejvýhodnější“ v historii USA. Během volebních mítinků však tuto rétoriku radikálně změnil.

Během zářijového shromáždění v Savannah v Georgii například prohlásil, že hodlá uvalit vysoká cla na výrobce aut, kteří se odváží vyrábět mimo USA. „Pokud si výrobci myslí, že budou prodávat své vozy ve Spojených státech a ničit Michigan, Jižní Karolínu, Severní Karolínu a Georgii a všechna další místa, kde se vyrábějí auta – to se nestane,“ řekl Trump. Mexiko považuje za nejrizikovější „zadní vrátka“ zahraničních automobilek. „Uvalíme 100% clo na každé auto přicházející přes mexickou hranici. A ať vědí, že jediný způsob, jak se tomu clu vyhnout, je, pokud postaví továrnu přímo tady v USA. Chceme americké občany a chceme, aby jejich závody byly zde, ne dva metry za hranicí.“

Amerika už zavedla 100% cla na čínské elektromobily během Bidenovy administrativy, ale zdá se, že to nestačí. Cla na auta z Mexika by mohla zasáhnout mnoho výrobců, kteří v této zemi investovali právě kvůli zóně volného obchodu. Například Honda vyrábí v Mexiku 200 000 vozidel, přičemž asi 160 000 z nich směřuje do USA včetně oblíbeného modelu SUV HR-V. Pokud budou cla zavedena, bude muset Honda zvážit přesun výroby. V Mexiku mají továrny také Volkswagen, Toyota nebo BMW. Mnichovský výrobce se však o budoucnost v USA nebojí. BMW totiž na americké půdě v závodě ve Spartanburgu vyrábí modely X3, X4, X5, X6, X7 a XM, což jsou klíčové modely pro USA, odkud se dodávají i do dalších 160 zemí, včetně Německa.

Podobně je na tom Mercedes-Benz, který v závodě v Tuscaloose vyrábí klíčové americké modely GLE a GLS včetně verzí s logem Maybach, a od roku 2022 také elektrické modely EQE SUV a EQS SUV. Hůře je na tom Audi či Porsche, které vyrábějí luxusní modely oblíbené v USA na Slovensku. Potíže může mít také Jaguar Land Rover, protože modely Defender a Discovery produkuje na Slovensku v Nitře. Nemluvě o čínských automobilkách, které plánovaly výstavbu nových závodů v Mexiku, což Trump nesnáší. Přesto se nebrání investicím Číňanů v USA. „Poskytneme pobídky a pokud chce Čína a další země přijít a prodávat auta, tak ať zde postaví závody a zaměstnají naše pracovníky,“ řekl Trump v srpnu agentuře Reuters.

Trump automobilky prostě vydírá. A má čím, protože o americká auta značek Ford, Chrysler, Lincoln, Cadillac, RAM, Jeep nebo Dodge má svět malý zájem. Zajímavý je i Trumpův postoj k elektromobilitě. Netají se tím, že elektromobily nemá rád, ale zároveň během kampaně přijal podporu Elona Muska, šéfa automobilky Tesla, největšího výrobce čistých elektromobilů na světě. Jde o rozpor, protože Trump hodlá hned první den v úřadu zrušit pravidla Agentury na ochranu životního prostředí (EPA) a ministerstva dopravy a zvažuje snížení nebo zrušení daňových úlev na elektromobily a další pobídky.

Dokonce chce Kalifornii, kde Tesla vznikla, odebrat právo na vlastní emisní limity pro auta, jak už to udělal v roce 2019 během svého prvního prezidentského mandátu. Jeho následovník Joe Biden pak Kalifornii tuto pravomoc vrátil. Tyto změny mají americkým automobilkám přinést větší svobodu při výrobě velkých a „žravých“ pickupů a SUV, ale jistě nepodpoří prodej elektrických aut. Ohrožují také velké investice do výstavby nových závodů na výrobu baterií. Organizace Zero Emission Transportation Association, která sdružuje americké výrobce elektromobilů Tesla, Rivian, Lucid a výrobce baterií LG, v listopadu oznámila, že je připravena spolupracovat s Trumpem.

Paradoxně po Trumpově vítězství akcie Tesly vzrostly o 15 %. Akcionáři pravděpodobně věří v blízký vztah Muska s budoucím americkým prezidentem. Trumpovy kroky mají za cíl chránit americké automobilky před konkurencí. Chce je udržet v jakési ochranářské bublině, což se mu však může vymstít. Už dnes jsou americká auta málo konkurenceschopná oproti japonským, evropským či korejským výrobkům, což je patrné na jejich nízkém exportu. Další „přežívání“ v bezpečné zóně bez tlaku na pokrok v nízkoemisních technologiích by mohlo jejich pozici do budoucna ještě více ohrozit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz