Trh s hybridními automobily letos roste téměř dvojnásobně
V období ledna až dubna 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 82 537 osobních automobilů, což představovalo meziročně o 9 595 registrací méně, tj. -10,4 %. Po letech 2017 a 2018, kdy bylo registrováno přes 90 tisíc osobních vozidel tak situace v uplynulých 4 měsících prakticky kopíruje rok 2016. Z pohledu jednotlivých druhů paliv je letošní bilance značně rozdílná. Obecně lze říci, že bateriové vozidla rostou, zatímco ta s „konvenčními“ pohony klesají. Co do počtu registrací byl zaznamenán největší propad v kategorii dieselových vozidel, kterých bylo meziročně registrováno o 6 804 méně, tj. -23 %.
Z uvedeného počtu bylo registrováno 2 172 osobních automobilů s hybridním pohonem, tj. o 91,5 % více než ve stejném období v roce 2018. „Alternativní pohony, resp. hybridy a elektromobily, jsou z pohledu paliv jediné kategorie, které v letošním roce v oblasti registrací osobních automobilů rostou“, říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Téměř dvojnásobný růst hybridů byl podpořen 4% růstem elektromobilů, kterých bylo v období uplynulých čtyř měsíců registrováno více než 200, historicky nejvíce. Nejvyšší relativní propad byl evidován u registrací CNG vozidel, jen 328 registrací znamenal meziročně propad o 62,6 %.“ Trhu s hybridními automobily dominuje Toyota, 317 registrací si připsal model C-HR, 275 YARIS, 202 RAV4 a 193 AURIS. Pomyslná pátá příčka pak patřila automobilce Honda se 113 registracemi modelu CR-V.
Z uvedených více než 2 tisíc registrací hybridů připadalo 73, tj. 3,4 % tzv. plug-in hybridům, tzn. automobilům, které k dobíjení baterií využívají externí zdroj (pozn. stejně jako elektromobily se dobíjejí „ze zásuvky“). Nejvíce registrací si připsalo MITSUBISHI OUTLANDER PHEV (15), jenž disponuje maximálním dojezdem jen na elektřinu až 45 km, se 14 registracemi následoval MINI COUNTRYMAN, 10 registrací pak VOLVO XC60. I když trh s osobními hybridy významně rostl, registrací plug-in hybridů naopak ubylo, zatímco v roce 2018 bylo od ledna do dubna registrováno 98 plug-in hybridů, letos to bylo o 25 méně, tj. -25,5 %.
Přestože bylo v období leden-duben 2019 evidováno historicky nejvíce osobních elektromobilů (207), významně se na tomto počtu podílely lednové registrace (59), další měsíce historická maxima již nepřekonala, v únoru bylo evidováno 47, v březnu 37 a v dubnu pak 64 elektromobilů.
Suverénně nejvíce osobních elektromobilů v letošním roce registroval Nissan (57), následoval Volkswagen (39) a BMW (33). Celkem u 10 značek je letos v Centrálním registru vozidel evidován nějaký elektromobil, mimo 3 zmíněné dále Hyundai (24), Tesla (22), Jaguár (14), Audi (9), Kia (3), Renault (3) a Smart (3). Zatímco celkový podíl registrací osobních elektromobilů představoval 0,25 %, v případě některých automobilek byl významně vyšší – např. Smart (13,04 %), Jaguar (10,85 %), Nissan (6,33 %).
Ze srovnání jednotlivých značek dle průměrných emisí oxidu uhličitého u nově registrovaných osobních automobilů je zřejmé, že průměr za první 4 měsíce činil 128 g CO2 na ujetý kilometr. Emise oxidu uhličitého však u nově registrovaných osobních automobilů v posledních 3 letech rostou, v roce 2018: 126 g CO2/km, v roce 2017: 125, v roce 2016: 123 a v roce 2015: 129 g CO2/km.
Uvedený průměr letošního roku je do značné míry ovlivněn automobilkou Škoda, která v počtu registrací dominuje a s emisemi CO2 117 g/km obsadila za smartem (113) spolu s Peugeotem (117) dělenou druhou příčku (pozn. ve srovnání není uvedena automobilka Tesla, která produkuje výhradně elektromobily).
.« U součástek do automobilu vždy vybírejte kvalitu Česko se v Evropě propadlo o 6 příček (fatální následky nehod v roce 2018) »