Třetí generace Porsche Cayenne do detailu
Porsche představuje třetí generaci modelové řady Cayenne. Úspěšný model stuttgartského výrobce sportovních vozů přichází na start jako zcela nově vyvinutý automobil, který nabídne ještě podmanivější sportovní výkony, které jsou pro Porsche typické, v kombinaci s nejvyšší úrovní praktické využitelnosti v každodenním provozu.
Výkonné přeplňované motory, nová osmistupňová převodovka Tiptronic S, nové podvozkové systémy a inovativní koncept zobrazování a ovládání s ještě rozsáhlejší konektivitou rozšiřují rozsah možného nastavení pro mimořádně sportovní nebo velmi komfortní jízdu. V době uvedení na trh budou na výběr dva nově vyvinuté šestiválcové motory. Turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový agregát modelu Cayenne dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW/340 koní, což je o 29 kW/40 koní více než u předchůdce. Motor V6 2,9 litru Biturbo modelu Cayenne S, který dosahuje nejvyšší rychlosti 265 km/h, poskytuje nejvyšší výkon 324 kW/440 koní, což představuje nárůst o 15 kW/20 koní. Nový Cayenne S, vybavený na přání dodávaným paketem Sport Chrono, zrychlí z klidu na 100 km/h za necelých pět sekund.
Cayenne nezapře výraznou inspiraci modelem 911, ikonou mezi sportovními vozy. Rovněž stylisticky zdokonalená třetí generace SUV bude totiž poprvé k dispozici s pneumatikami rozdílných rozměrů na přední a zadní nápravě a s řízením všech kol. Kromě těchto typických prvků výbavy sportovních vozů vylepšuje jízdní vlastnosti na silnici sériově dodávaný aktivní pohon všech kol, systém Porsche 4D-Chassis Control, tříkomorové vzduchové odpružení a elektrický systém stabilizace naklánění karoserie při dynamických změnách Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Terénní vlastnosti modelu Cayenne, který je navzdory výrazně rozšířené sériové výbavě v porovnání s předchůdcem až o 65 kilogramů lehčí, zůstaly přitom bez omezení zachovány.
Vzhled modelu Cayenne byl cíleně zdokonalen v souladu s DNA designu značky Porsche. Svými sportovními, precizními a čistými tvary působí novým a přesto důvěrně známým dojmem. Větší otvory pro přívod vzduchu v nárazníku jsou jasnými odkazy na nárůst výkonových parametrů. Nové horizontální prolisy dodávají SUV již v klidu širší a atletičtější vzhled. Elegantně protaženou siluetu 4918 milimetrů dlouhého a bez zrcátek 1983 milimetrů širokého modelu Cayenne umocňují atraktivní proporce, vyplývající z prodloužení vnější délky o 63 milimetrů při nezměněném rozvoru 2895 milimetrů a snížení výšky o devět milimetrů v porovnání s předchůdcem. Objem zavazadlového prostoru 770 litrů představuje nárůst o 100 litrů. O palec větší průměr ráfku mají kola – na zadní nápravě jsou poprvé širší kola a pneumatiky než vpředu –, která vizualizují vyšší úroveň jízdní dynamiky. Mezi nově tvarovanými zadními světlomety s trojrozměrným designem a nepřerušovaným světelným pásem LED se nachází výrazně trojrozměrně zpracovaný nápis Porsche.
U světlometů nabízí Porsche nový třístupňový koncept osvětlení. Všechny verze modelové řady Cayenne jsou sériově vybaveny světlomety LED. Kromě nich je o stupeň výš na výběr Porsche Dynamic Light System (PDLS), který nabízí různé režimy osvětlování, například pro průjezd zatáčkou nebo pro jízdu na dálnici. Vrcholným systémem jsou nové světlomety Matrix LED se systémem PDLS Plus. Zcela variabilní rozložení a intenzitu světla umožňuje individuální ovládání 84 elektroluminiscenčních diod. Cayenne díky tomu nabízí nové funkce, jako jsou dálkové světlomety bez oslňování protijedoucích řidičů a adaptivní odcloňování dopravních značek.
Nové SUV značky Porsche vstoupí na trh ve dvou variantách. Cayenne s přeplňovaným šestiválcem o zdvihovém objemu tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW/340 koní a poskytuje maximální točivý moment 450 Nm. Vstupní model se může díky tomu pochlubit suverénními jízdními výkony. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2 sekundy (s paketem Sport Chrono za 5,9 sekundy). Nejvyšší rychlost je 245 km/h. Druhou variantou v době uvedení na trh bude Cayenne S, který je poháněn motorem V6 2,9 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Tento rovněž nově vyvinutý motor je vyladěn na nejvyšší výkon 324 kW/440 koní a maximální točivý moment 550 Nm. To je o 15 kW/20 koní více než u předchůdce. Odpovídajícím způsobem se zlepšilo zrychlení z nuly na 100 km/h, které je nyní otázkou 5,2 sekundy (s paketem Sport Chrono: 4,9 sekundy). Nejvyšší rychlost činí 265 km/h.
Cayenne vděčí za širší rozsah možného nastavení mezi sportovními a komfortními jízdními vlastnostmi v neposlední řadě nové osmistupňové převodovce Tiptronic S s ještě větším rozsahem převodů. Jak výkony na silnici, tak i terénní schopnosti profitují z kratších dob řazení a sportovnějších převodů nižších převodových stupňů. Osmý převodový stupeň s dlouhým převodem snižuje otáčky motoru a optimalizuje spotřebu paliva při klidném cestování.
Cayenne nabízí ničím nerušenou radost z jízdy také v terénu. Programovatelné terénní režimy usnadňují řidiči výběr vhodného nastavení pro příslušné provozní podmínky. Standardním nastavením je silniční program. Další čtyři režimy aktivují nastavení pro lehký terén, jako je blátivý povrch, písek nebo kamenitý terén. Volbě řidiče se následně přizpůsobí charakteristika poháněcího ústrojí, podvozku a uzávěrek diferenciálů. K rozdělování hnací síly mezi nápravy používá Porsche ve všech verzích modelu Cayenne aktivní pohon všech kol. Porsche Traction Management (PTM) rozděluje točivý moment zcela variabilně mezi obě nápravy. Přenos točivého momentu v závislosti na aktuální provozní situaci je klíčovým principem, jemuž Cayenne vděčí za své vynikající sportovní výkony. Zároveň splňuje veškeré požadavky na spolehlivou trakci v terénu.
Poprvé je pro Cayenne na výběr elektrické řízení zadních kol. Systém, který se již osvědčil v modelech 911 a Panamera, zvyšuje agilitu v zatáčkách a stabilitu při změně jízdního pruhu ve vyšších rychlostech. Menší průměr otáčení kromě toho usnadňuje ovladatelnost SUV v každodenním provozu.
Na přání dodávané adaptivní vzduchové odpružení s novou tříkomorovou konstrukcí výrazně zvětšuje rozsah mezi sportovně tuhým nastavením podvozku a cestovním komfortem na úrovni luxusního sedanu. Při jízdě v terénu umožňuje systém, stejně jako dosud, přizpůsobit světlou výšku. Na přání dodávaný systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) pro stabilizaci naklánění karoserie přešel z hydraulického na elektrické ovládání, z čehož profitují sportovně zaměření řidiči. Tuto změnu umožnila výkonná elektrická síť s napětím 48 V. Kratší reakční doby vytvářejí předpoklady pro ještě preciznější optimalizaci jízdní dynamiky – a při klidnější jízdě další zvýšení komfortu.
Sportovní potenciál nového modelu Cayenne lze využívat ještě intenzivněji. Značka Porsche za tím účelem nově koncipovala paket Sport Chrono po vzoru sportovních vozů. Viditelným znakem je spínač režimů na volantu. Kromě jízdních režimů Normal, Sport a Sport Plus si může řidič zvolit také individuálně konfigurovatelný režim. Stisknutím centrálního tlačítka Sport Response Button se aktivuje nejsportovnější charakteristika motoru a převodovky. Součástí paketu Sport Chrono je také samostatně aktivovatelný režim PSM Sport, v němž může řidič maximálně využívat dynamický potenciál nového modelu Cayenne.
Ke sportovním vozům neodlučitelně patří lehká konstrukce. Po vzoru modelů 911 a Panamera je i karoserie nového modelu Cayenne vyrobena z inteligentní kombinace hliníku a oceli. Vnější panely karoserie jsou kompletně z hliníku. Také podlaha, přední část vozu a téměř všechny komponenty podvozku jsou z tohoto lehkého kovu. Výjimečným technickým řešením je inovativní lithium-železo-polymerový akumulátor, který přispívá ke snížení hmotnosti deseti kilogramy v porovnání s předchůdcem. Celkem klesla pohotovostní hmotnost modelu Cayenne z 2040 na 1985 kilogramů – a to navzdory výrazně rozšířené sériové výbavě, jejíž součástí jsou mimo jiné přední světlomety LED, větší kola, ParkAssistent vpředu a vzadu, telefonní modul LTE včetně hotspotu WLAN, služby Porsche Connect a předvídavý systém pro ochranu chodců.
Třetí generaci modelové řady Porsche Cayenne lze již objednávat. Cayenne stojí v Německu od 74 828 eur. Ceny modelu Cayenne S začínají od 91 964 eur. V České republice bude model Cayenne stát od 2 055 000 Kč. Všechny ceny zahrnují daň z přidané hodnoty a specifickou výbavu pro příslušný trh.
« Bentley představilo nový Continental GT. Má až 635 koní a stovku zvládne za 3.7 sekundy! SEAT Leon Cupra R je realitou. Má 310 koní a výhradně manuál. »