Toyota představila Yaris Cross: Má hybrid i čtyřkolku
Život ve městě má svá specifika. Motoristé stále více oceňují charakter jízdy v robustním zvýšeném SUV, avšak s rozměry, které odpovídají potřebám městského provozu a snahám chránit životní prostředí. Zákazníci současně žádají vůz, jenž je výrazný a stylový, schopný nabídnout flexibilitu k aktivnímu životnímu stylu. Tyto vlastnosti Toyota vetkla svému novému SUV s označením Yaris Cross.
Tento model byl navržen a vyvinut pro evropské zákazníky se speciálním zohledněním přání a požadavků kladených na malá SUV automobilového segmentu B. V Evropě se také bude od roku 2021 vyrábět, konkrétně v závodu Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) po boku nové generace hatchbacku Yaris.
Nový Yaris Cross staví na rozsáhlých zkušenostech Toyoty s konstrukcí a výrobou vyspělých hybridních pohonů, malých vozidel a vozů kategorie SUV.
Jako příklad předního světového postavení Toyoty v oblasti hybridních technologií slouží první nasazení hybridního pohonu v automobilovém segmentu B, tedy v původním modelu Yaris Hybrid z roku 2012. Díky takto získaným bezkonkurenčním zkušenostem se nový hybridní pohon čtvrté generace pro Yaris Cross chlubí mimořádnými schopnostmi a hospodárností.
Yaris Cross je coby příslušník rodiny vozů Yaris postaven na nové podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. S původní Toyotou Yaris sdílí i designovou a konstrukční koncepci „velkého-malého“ vozu, a chlubí se tak prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů.
Yaris Cross je rovněž originálním SUV, postaveným na zkušenostech Toyoty získaných navrhováním koncepce vozů SUV pro volný čas v době před 25 lety, konkrétně modelu RAV4 – dnes nejprodávanějšího SUV světa – a nedávno pak i výrobou stylového a velmi hospodárného modelu C-HR. O vlastnostech nefalšovaného SUV svědčí zvýšená světlá výška a dostupnost inteligentního pohonu všech kol (AWD-i).
Po nynějším rozšíření modelové nabídky o Yaris Cross disponuje Toyota sortimentem vozů SUV pokrývajícím automobilové segmenty B, C a D.
Yaris Cross těží z výhod čtvrté generace technologie hybridního pohonu od Toyoty. V roce 2012 představila Toyota hatchback Yaris Hybrid, a jako první tak uvedla plně hybridní technologii do automobilového segmentu B (malé vozy). Od té doby se v Evropě prodalo přes půl milionu těchto automobilů, a Yaris tak získal pozici klíčového nástroje k budování širšího veřejného povědomí o hybridních technologiích, umožňujícího zákazníkům poznat jejich přínosy.
Yaris a Yaris Cross jsou první modely využívající nejnovější hybridní systém 1,5 litru od Toyoty, odvozený přímo od větších pohonných jednotek 2,0 a 2,5 litru z nedávno uvedených nových modelů Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Soustava pohonu zahrnuje nový benzínový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem, pyšnící se přesnou konstrukcí k potlačení třecích sil i mechanických ztrát a vykazující optimální rychlost spalování.
Výsledkem je vynikající spotřeba paliva a velký točivý moment motoru. Termodynamická účinnost motoru dosahuje 40 %, tedy více než srovnatelné vznětové motory, a přispívá tak k velmi dobrým parametrům spotřeby paliva i emisí CO2.
Nová hybridní soustava dosahuje maxima výkonu 116 koní (DIN). Zvláštní pozornost věnovali konstruktéři přenosu výkonu ve prospěch agilní odezvy celého systému. Pokud jde o emisní parametry CO2, provedení s pohonem předních kol začíná pod 90 g/km; verze AWD-i vykazuje emise začínající na úrovni pod 100 g/km.
Yaris Cross je podobně jako sesterský hatchback postaven na nové podvozkové platformě GA-B od Toyoty. Ta zajišťuje vysokou úroveň tuhosti karoserie a příkladně vyvážený podvozek ve prospěch dobré odezvy a jízdní agility.
Prostřednictvím modelu Yaris Cross nabízí Toyota originální SUV menších rozměrů, poskytující zákazníkům vyšší polohu za volantem, praktičnost a prostornost interiéru, požadovanou od vozidla kompaktních rozměrů a určeného převážně do městského provozu.
Design s prvky robustnosti a účelnosti poukazuje na klasický vzhled SUV s vyšší karoserií a většími koly i pneumatikami.
Yaris Cross používá stejný rozvor 2 560 mm jako nový hatchback Yaris, avšak je celkem o 240 mm delší (přední převis +60 mm, zadní převis +180 mm) ve prospěch většího prostoru v interiéru. Světlá výška je o 30 mm větší a vozidlo je celkově vyšší i širší – o 90, resp. 20 mm.
Jednou z vlastností definujících nový Yaris Cross coby nefalšované SUV je dostupnost inteligentního pohonu všech kol – tedy funkce, která je u hybridního modelu dané automobilové kategorie jedinečná.
Pohon AWD-i přináší vyšší stabilitu a lepší záběrové schopnosti při každodenním použití, za zhoršených jízdních podmínek a na površích s nízkou přilnavostí. Elektrická soustava pohonu je rozměrově kompaktnější a lehčí než mechanické řešení AWD, a tak Yaris Cross Hybrid AWD-i dosahuje nižší spotřeby paliva i emisí CO2 než kterýkoli z konkurentů automobilového segmentu B s pohonem všech kol.
Uvedený systém při rozjezdu a zrychlování vozidla přesměrovává hnací moment na zadní nápravu. Při běžné jízdě se Yaris Cross chová jako vůz s pohonem předních kol, avšak zaznamená-li ztrátu přilnavosti, automaticky se zapojuje pohon všech kol. Může se jednat např. o jízdu na kluzkých dlažebních kostkách, za hustého deště, na mokrém či uježděném sněhu nebo na písku.
« Druhá generace Audi A3 Limuzína přichází I v nouzovém stavu je vhodné přemýšlet o návštěvě pneuservisu »