volkswagen-grand-california-600-28

Touha po udržitelném způsobu života hraje do karet obytným vozům

2. 2. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Podpora udržitelnějších způsobů cestování nebo boj proti overturismu. To jsou hlavní cíle nové české firmy Campiri, která popularizuje karavaning a zpřístupňuje dovolenou v obytném voze komukoliv. „Vyvíjíme platformu, která výrazně usnadní pronájem obytného vozu, online, jednoduše a s řadou doplňkových služeb. Využijeme svoje dosavadní zkušenosti s budováním digitálních služeb a firem,“ říká autor projektu Lukáš Janoušek. Firma má nyní pro vývoj platformy připraveno 14 milionů korun, kromě Janouška do projektu investoval také český podnikatel žijící na americké Floridě Paul Tesar, angel investor Petr Jahn a investiční skupina Miton. Současnou podobu webu Campiri.cz vytvořil dřívější majitel firmy, od kterého ji po pár měsících fungování odkoupil Janoušek s Tesarem, novou podobu platforma získá v březnu.

Sám jsem krásám karavaningu propadl již před dvěma lety, kdy jsem si poprvé obytný vůz půjčil a tu svobodu spojenou s možností být na cestách vlastním pánem si zamiloval. Postupem času jsem zjistil, že stejný koníček nebo touhu takto cestovat má vícero lidí z mého okolí. Velká část z nich ale nechce jít tak daleko, aby si rovnou kupovala obytný vůz či karavan. Přiznejme si, že vlastnit obytné auto není jednoduché ani levné,“ vysvětluje první pohnutky pustit se do Campiri Janoušek. Ten v minulosti vybudoval a prodal virtuálního operátora Gorila mobil a donedávna působil jako marketingový ředitel českého fintechu Twisto, jehož je zároveň spolumajitelem.

Půjčovny i jednotlivci. Všichni vydělají

Průzkum společnosti odhalil, že nyní u nás působí zhruba 200 půjčoven a celkově je v současnosti v České republice – dle odhadů Asociace kempování a karavaningu – registrováno přes 60 000 obytných vozidel, karavanů a přívěsů. Z tohoto celkového čísla, dle odhadu firmy, z nich půjčovny vlastní okolo tisícovky. Campiri se tak chce zaměřit na oba segmenty: jak na provozovatele půjčoven, tak na majitele obytných vozů, kterým jejich vozidla většinu roku stojí v garáži nebo vedle domu. „Jsme přesvědčení, a na západních trzích nám to podobné služby již prokázaly, že poptávka po obytných vozech, pakliže jsou nabízeny a pronajímány moderně, je opravdu obrovská. A protože jsme národ cestovatelů, očekávám enormní zájem. Kapacity půjčoven již dnes nestačí na pokrytí poptávky, i proto vidíme potenciál v pronajímání karavanů soukromých majitelů, kteří si tímto způsobem mohou také výrazně snížit související náklady či na tom dokonce vydělat,“ doplňuje Janoušek. Firma spoléhá, že si půjčovny získá dalším zvýšením poptávky i mimo hlavní sezonu, optimalizací využití jejich vozů a především přivedením úplně nových zákazníků do segmentu, což podnikatelům přinese vyšší zisky.

Firma vsadí také na soukromé majitele obytných vozů. „Pracujeme na systému, ve kterém nám jednotlivci svěří své vozy a my jim poskytneme kompletní servis, který bude zahrnovat údržbu, mytí a hlavně samotný pronájem vozu včetně pojištění. Samozřejmě za to majiteli budeme platit, což pro něj ve výsledku bude výrazně efektivnější, než kdyby jeho obytné auto stálo nevyužité na ulici,“ zmiňuje Janoušek, který sám svůj obytňák již pronajímá. „Jednoduše chceme využít potenciál všech vozů na trhu. Je to nejekonomičtější a zároveň nejudržitelnější přístup,“ dodává.

Udržitelnost na prvním místě, akcelerovaná covidem

Campiri současně záleží na udržitelnosti, která se v posledních letech stává nepopiratelným trendem nutným k zachování světa tak, jak jej známe. „Cestování obytným vozem bývalo dříve spíše doménou volnomyšlenkářů či starších párů. Dnes se skladba mění a lidé, kteří si vybírají dovolenou či život v obytném voze, oceňují naprostou svobodu a nezávislost v pohybu, ačkoliv se například stále chtějí naplno věnovat práci, kterou však mohou dělat vzdáleně. Obytňáky a karavany jsou symbolem novodobé svobody, čemuž nepopiratelně pomohla a stále pomáhá probíhající pandemie. Stačí se zeptat půjčoven, ty již dnes vyprodávají kapacity na letošní jarní a letní sezonu,“ upozorňuje Janoušek.

S cestováním jsou dnes ale nutně spojené emise, odpadky a overturismus. Z těchto důvodů bude Campiri aktivně podporovat a zvýhodňovat ekologické pohony, edukovat zákazníky, jak se chovat více ekologicky, podporovat lokální podnikatele a komunity. Jedno procento z obratu pak bude firma investovat do rozvoje infrastruktury či ekologických a udržitelných projektů. „Každý jeden zákazník, který si u nás půjčí obytňák, tak zároveň pomůže změnit svět k lepšímu,“ dodává Janoušek.

S digitálním řešením a náskokem sedmi let

Online přehled dostupných vozů, dynamicky nastavené ceníky nebo možnost doplňkových služeb k pronájmu obytného vozu, jako je půjčení kola nebo pojištění. To jsou nové standardy, které Campiri vypustí do světa během několika měsíců. Novou verzi systému, jenž se bude blížit principům, na které jsme zvyklí například na Booking.com nebo Airbnb, představí již v březnu. Předpoklad úspěchu firma vidí ve zkušenostech týmu vycházejících z marketingu, fintechu a především budování rezervačních systémů.

Paul Tesar, náš investor, se posledních sedm let věnuje budování podobných systémů pro pronájem lodí a jachet. Úspěšně jednu rezervační firmu již prodal a v rámci své vývojářské agentury Prague Labs, která vyvíjí i pro nás, má tým expertů na tuto oblast,“ říká Lukáš Janoušek, který vedle Paula získal pro Campiri dalšího angel investora Petra Jahna. Ten stál u založení agentury Adexpres, jež byla později prodána skupině Dentsu. Jahn investoval do Campiri v polovině ledna letošního roku, a to společně s investiční skupinou Miton.

Téma svobodného cestování je nám velmi blízké. Jak osobně, tak i profesně. Jsme sami nadšenými karavanisty a vidíme, jak se tento způsob cestování rozmáhá. Snaha o ekologickou udržitelnost a social distancing kvůli pandemii covidu tento trend ještě více akceleruje. Takže věřím, že Campiri nebude v tomto segmentu naše jediná investice. A já už se samozřejmě těším, až budu moci v Campiri pronajímat i své karavany Hero Camper,“ komentuje investici CEO Mitonu David Špinar.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz