Toto jsou nejlepší řidičská auta roku 2018
Auto roku dle nás je trochu jiný případ. Nebudeme tady vybírat nic na základě klasického klíče cena/užitná hodnota, ale ukážeme vám auta, která vám poskytnou nejlepší řidičský požitek napříč všemi cenovými i užitnými kategoriemi. Bavit se totiž můžete v hatchbacku, offroadu, SUV nebo supersportu. Jednoduše řečeno, toto jsou auta, která jsou dnes absolutní špičkou automobilového trhu pro jedince, které ještě baví řídit. Dámy a pánové, představujeme patnáct nejlepších a nezapomenutelných vozů roku 2018.
1. Lexus LC 500
Sport turismo je to, co tento vůz vystihuje nejlépe. Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném. Je jako dinosaurus zabalený v moderním kabátě. Jeho karoserie je jako koncept, který omylem dostal značky, lidé na něm můžou oči nechat a přitom mu pod kapotou tluče staré dobré atmosférické srdce s 5 litry objemu a osmi válci. Má úchvatný zvuk, neskonale kvalitní interiér a na zadní nápravě mechanický samosvor, který nutí auto jezdit pořád bokem. Ne, na trhu fakt není lepší vůz, sorry Astone. Lexusu se podařilo spojit dva rozdílné světy v dokonalé synergii. Ať žije LC, nejlepší auto poslední dekády!
2. Alpine A110
Spolu s Hyundai i30 N je toto auto největším překvapením letošního roku. Jeden ze dvou případů, kdy se to povedlo na první dobrou. Ve své podstatě vůz nemá zásadní slabinu. Na mrtvé řízení si zvyknete a sem tam nějaký ovladač z Renaultu se ztratí ve zbytku nádherného celku. Dokonce ani střídmý výkon 250 koní není problémem. Alpine se podařilo trefit přesně tu hranici, která je jednoduše akorát. Více než nekompromisní sporťák, je A110 křížencem světa luxusních GT a malých závodních kupátek. Je to auto, které vás v normálním režimu nebude obtěžovat hlukem a nabídne komfortní jízdu. Úplně si dokážu představit, že by to bylo auto, kterým bych jezdil přes týden do práce a o víkendu vyrazil směr alpské průsmyky. Přesně na to totiž je. Bude tam jako ryba ve vodě a cestou vás nepřivede k šílenství jako ta temperamentní Italka 4C. V dnešní době si nevybavuji sportovní auto, které nabízí takto vyvážený kompromis mezi sportovní jízdou a stále komfortním odpružením (pořád cítíte decentní náklony pevného skeletu na zavěšení). Kola díky tomu ale neustále drží kontakt s vozovkou, vůz neodskakuje ani na opravdu rozbité silnici a přitom se vrhá do zatáček s absolutní lehkostí. Je to právě agilita, která vás ohromí, kdy celé auto působí až neuvěřitelně lehce. Dáte povel volantem a A110 okamžitě zareaguje, zakousne se do oblouku, který vykrojí jako chirurgický skalpel.
3. Mercedes-Benz G 500
Zásoba výkonu 422 koní je dobrou věcí a každé předjíždění se změní v drobný okamžik. Navíc ten ZVUK! G 500 zní stejně, jako každé AMG vybaveno tímto motorem – burácí, střílí, bručí a v otáčkách předvádí ohromné zemětřesení. Vše je umocněno tím, že výfuky máte pod vašim sedadlem. Reakce na plyn je okamžitá a brutální, zrychlení pak jen těžko uvěřitelné. Přepracovaný podvozek v kombinaci s aktivními tlumiči totiž třídu G proměnil v absolutně komfortní stroj. Je to jako let soukromým tryskáčem, cesta ubíhá a o nerovnostech vůbec nevíte. Takto pohodlné auto jen tak nenajdete, navíc si můžete pustit masáž sedadel, odvětrávání… výbava je vrcholná. Jízda v terénu je neuvěřitelně zábavná a auto vám stále dává najevo, že to pro něj nic není. Můžete se brodit nesmyslně hlubokým bahnem, křížit při tom nápravy a vůz jede plynule a bez zaváhání dál. Opravdové schopnosti vám odhalí výlet do zemí s velkými horami, nebo alespoň návštěva nějakého terénního polygonu, který vám nasimuluje zajímavé podmínky. Technikům Mercedesu se podařilo porvat se s proměnou legendy na výbornou. Všechny charakteristické prvky byly zachovány a dále vylepšeny. Třída G je teď daleko více všestrannější, ještě luxusnější a schopnější. Je to jedno z nejlepších aut planety.
4. Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé
AMG GT 4-Door je úchvatný stroj postavený podle té nejlepší receptury. Máme tady tak čtyřdveřové coupé, které v sobě nese veškeré prvky šíleného DNA značky AMG. Je přesně tak divoké, nasupené a teatrálně přehnané, jak to máme všichni rádi. Během let se legendární tuningová divize transformovala v technicky pokročilého (hádejte, kdo si vypůjčil nápad s odpojitelnou čtyřkolkou) rivala, který se neztratí ani na okruhu. Přitom nabízí luxus, denní použitelnost a drtivou dynamiku. Tato rodinná loď disponuje výkonem 639 koní a brutálním krouťákem 900 Nm. Sedíte? Na stovku odstřelí za 3,1 vteřiny! Chápete to? Rodinné auto s velkým kufrem, hromadou místa uvnitř bez žádného kompromisu na praktičnost a umí zrychlovat stejně jako plnohodnotný hypersport. Krásná doba, ve které žijeme! Můžete mít podobně silnou třídu E v kombíku a nebo toto ďábelské stvoření, v tomto AMG nemá konkurenci.
5. Subaru BRZ/Toyota GT86
Jen málokteré auto se může honosit statusem legendy. Většina aut, byť sebelepších, upadne krátce po ukončení výroby do zapomnění. Subaru BRZ má již od počátku trochu jiný problém: stalo se legendou ještě předtím, než ho kdokoliv spatřil naživo. Subaru BRZ je nejzábavnější auto na trhu. Díky dokonalému naladění s ním doslova srostete, jeho provozní náklady jsou zanedbatelné a jeho ryzí charakter nikdy nepřestane bavit. Je to splněný sen všech petrolheadů! Droga – celoživotní závislost, která neškodí, a nikdy vás nepustí!
6. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Dlouhých šest let čekali fanoušci Alfy Romeo na sedan střední třídy, nástupce modelu 159. Nakonec se všichni dočkali něčeho, v čem už nikdo od této automobilky nesnil ani v těch nejdivočejších snech. Italové to vzali od podlahy a postavili ten vůbec nejbrutálnější sedan všech dob. Nová Giulia je po dlouhých 25 letech další čtyřdveřovou Alfou Romeo s pohonem zadních kol a motorem umístěným vepředu. Už to samo o sobě zní jako skvělý recept, ale Alfa přidala další peprné ingredience v podobě motorového skvostu pod kapotou a ručně řazené převodovky. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio není jen návratem klasické koncepce, ale auto, o kterém jednou budu vyprávět svým dětem. Ztělesnění supersportovního sedanu, nádherného designu a perfektních jízdních výkonů vás zcela pohltí. Je to auto o emocích, zážitcích a také světlá naděje, že se dnes ještě dělají opravdová řidičská auta. Výsledkem je vlastně plnohodnotné čtyřdveřové supersportovní auto s DNA Ferrari. Vůz je navíc praktický, pohodlně odvezete pět dospělých a do velkého kufru dáte spoustu věcí. Není to krásné, že se toto dá říci o autě s výkonem 510 koní a stovkou za 3.9 vteřiny?
7. BMW i8 Roadster
i8 Roadster je konečně zábavné auto. Především to je ale BMW, které vám opět vyčaruje úsměv na tváři. Takové využití nejmodernější hybridní technologie se mi líbí. Jasně, není to vůz pro okruhové nadšence, driftery nebo vymetače okresek. Pro tyto účely tady máme M2 Competition nebo klidně větší M4. Je každopádně dobře, že BMW udělalo z i8 konečně auto, které jezdí stejně dobře, jako vypadá. Na okresní silnici je vůz efektivní a pořádně rychlý! Přičtěte si k tomu krásný zvuk, střílení do výfuku při řazení, vítr ve vlasech a hlasitý blow-off turba za vámi… i8 Roadster je konečně zábavné auto. Především to je ale BMW, které vám opět vyčaruje úsměv na tváři. Takové využití nejmodernější hybridní technologie se mi líbí. Radost z jízdy je zpátky v budoucnosti!
8. Mercedes-AMG E 63 S Combi
Žijeme v úžasné době, a přestože nás spousta skvělých aut opustila, pořád se najdou nová, která vám vezmou dech. Mezi takové výrobce rozhodně patří AMG, které se s tím nemaže a je světovou elitou ve výrobě pekelně silných monster. V dnešním testu se podíváme na jedno z nejsilnějších aut, které kdy postavili – E63 S 4Matic+. To plus na konci je klíčové, jedná se o pohon čistě vyvinutý divizi AMG a umí jednu krásnou věc – proměnit se pouze v pohon zadní nápravy. Ano, opravdu můžete mít kombi s výkonem 612 koní, které si přepnete do čtyřkolky nebo zadokolky! Není to nádherná éra pro milovníky aut? E63 S 4Matic+ je jedno z nejlepších a nejrychlejších aut, jaké jsem kdy řídil. Fascinace AMG v tom nejlepším možném smyslu.
9. BMW 650i GranCoupé
Dámy a pánové, přijíždí dlouhá a nízká silueta jednoho z nejkrásnějších aut, které kdy mohl člověk spatřit. Šestkové Gran Coupé mě stále a vždy dostává do kolen a stručně řečeno – je to skvostné auto, které plní svůj účel cestovního gran turisma na výbornou. V našem případě nebeskou atraktivitu podtrhuje příplatkový program Individual, který skýtá neobvyklý zelený lak, dvacetipalcová černá kola a vskutku luxusní zakázkový interiér. Gran Coupé považuji za jedno z nejkrásnějších aut vůbec a ideální stroj na cesty napříč Evropou nebo pro pohodlné a stylové dojíždění do práce. Exteriér i interiér jsou umělecká díla a pokud jim podlehnete, tak uděláte jedině správně. Navíc ten osmiválec a jeho zvuk…
10. Mercedes-Benz S 560 Cabrio
Mercedes-Benz S 560 Cabriolet v reálném světě nemá konkurenci. Je nadprůměrně rychlý, má líbivý zvuk, umí skvěle zatáčet, umí být velmi pohodlný, tichý, je v něm dostatek místa, má spoustu bezpečnostních systémů, všechno je z prvotřídních materiálů a vlastně mě nenapadá jediná věc, kterou by neplnil na jedničku. Můžete s ním jezdit každé ráno do práce, potom si užít trochu větru ve vlasech, zdolat nádherně klikatou okresku v horách a večer ho zaparkovat před bar a při pohledu na něj popíjet kvalitní kávu. Druhý den ráno se vzbudíte a s přítelkyní můžete odjet na prodloužený víkend do Itálie. S 560 chybí maximálně jen ta výjimečnost a exkluzivita exotičtějšího brandu, to je vše. To, co dělá kabriolet kabrioletem, dělá dokonale.
11. Toyota Yaris GRMN
Toyota, zdá se, přišla na to, že kdysi dávno patřila mezi značky s největší produkcí sportovních vozů na světě. Po letech nudných hybridů přišla naděje v podobě zábavného coupé GT86 a brzy se ukáže nová generace legendárního modelu Supra. Mezitím se ovšem objevilo ještě něco více neuvěřitelného – sportovní Yaris! Rovnou říkám, že to je obrovský úlet, protože tento vůz má s původním Yarisem společného pramálo. Změněn byl podvozek, brzdy, výfukový systém, řízení, převodovka, samosvorný diferenciál a především motor. V dnešní downsizingové době totiž napadlo někoho z Toyoty (a ten si zaslouží minimálně Nobelovu cenu) vzít motor z Lotusu Exige a dát ho pod kapotu této městské tašky! Chápete to? Motor z Lotusu v Yarisu… Neuvěřitelné! Kombinace těchto faktorů proměňují městskou Toyotku v nejlepší auto s předním pohonem, které si nemůžete koupit a také to nejlepší, jaké jsem kdy řídil! Neexistuje zde žádné nastavení jízdních režimů, tuhosti podvozku, nic. Je to od výroby ostré auto, které z vás ve městě vyklepe duši jako vesnický bouchač místní diskotéku. V akci jej však budete zbožňovat. Nespoutaný nástup výkonu, výbušný charakter a hravý podvozek, který na požádání utahuje stopu. Stačí pustit plyn a Yaris projede celou zatáčku bokem, úchvatné. Prostě klasický grázlík!
12. Alfa Romeo 4C
Ať už se jedná o technologie přímo převzaté z Formule 1, minimální váhu, strohost, přes absenci elektronických asistentů až po skvostný design karoserie. Je to osudová přitažlivost a stejně jako v reálném životě i tady je to se vším všudy. Abyste ji milovali, musíte ji dost odpustit, ale ty “horké” chvilky vám to dostatečně vykompenzují. Z řidičského hlediska se jedná o naprostou nirvánu opepřenou o holý boj o život.
13. Jaguar i-Pace
Jaguar se rozhodl skočit po hlavě do segmentu elektrických aut a zatopit již zavedené konkurenci, zejména pak americké Tesle. Hned na začátku musím konstatovat, že se jim to povedlo na první dobrou. Vlastně se jedná o nejlepší elektromobil současnosti. Jestli takto vypadá budoucnost, tak ano prosím, jsem připraven! Už prvním příjemným faktem je samotný vzhled auta. Nesnaží se totiž za každou cenu vypadat futuristicky a dávat najevo, že se jedná o elektromobil. Za jeho designem opět stojí Ian Callum a podařilo se mu úspěšně spojit prvky kompaktního crossoveru se čtyřdveřovým coupé. Druhou dobrou zprávou je platforma a použitá technologie podvozku a karoserie. Ta je totiž hliníková a baterie je umístěna uprostřed v podlaze mezi nápravami. Vpředu jsou kola zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Ano, to je to samé, co používá F-Type. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics. Umístění baterií dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50, přičemž těžiště vozidla je přibližně o 130 mm níže než u modelu F-Pace. Už vám to začíná být jasné? Jakkoli jsem puristický fanoušek aut s pořádným benzínovým motorem, tato poslední kreace mezi elektromobily mi ukazuje, že není třeba truchlit. Pokud se podobným směrem vydají i další výrobci a Jaguar přidá podobný koncept i pro menší a sportovnější modely, tak ano, už se budoucnosti automobilového průmyslu tolik nebojím.
14. Range Rover Sport SVR
Kdyby byla soutěž o nejbláznivější auta, SVR by ji rozhodně vyhrálo. Pod kapotou tohoto SUV totiž najdete kompresorem dopovaný osmiválec o objemu rovných pěti litrů a s výkonem 575 koní! Mamutí krouťák dosahuje hodnoty 700 Nm. Tento kolos vystřelí na stovku za 4,5 sekundy a zastaví se až na hodnotě 280 km/h. Range Rover Sport SVR je nejrychlejší Land Rover všech dob. Mačkám startovací tlačítko a SVR zařve jako hladový medvěd probuzený po zimním spánku. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, ten řev je nepopsatelný… SVR s aktivním titanovým výfukem chrčí, řve s střílí ještě více, než jeho slabší varianty. Zvuk je naprostý masakr a netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo homologací. Nebudu vás vůbec zatěžovat standardním režimem a SVR putuje okamžitě do režimu Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více. Posílám plyn do podlahy a zažívám peklo! Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. Absurdní dynamiku a perfektní jízdní vlastnosti doprovází mimořádně komfortní podvozek a bezkonkurenční jízdní schopnosti v terénu mezi vozy kategorie SUV. Toto je opravdové kladivo na supersporty – vůz, který si zaslouží obdiv, protože opravdu nabízí sportovní a všestrannou použitelnost bez kompromisu. A ten zvuk!
15. Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Nemůžu se ubránit pocitu, že Mercedes si vyměnil role se svým odvěkým rivalem BMW a každý nový produkt obou automobilek mě o tom přesvědčuje víc a víc. Nemyslím ale, že by v Mnichově stavěli špatná sportovní auta, ale pomalu se z nich vytrácí ta čistá orientace na řidiče a nezkrotná dravost. Mercedes zase nepřestal dělat nejlepší limuzíny světa a Třída S je pořád to nejlepší na segmentu, co si můžete pořídit. Jenže divize AMG, na rozdíl od té s přídomkem M, se nebojí stavit nasupené bestie, plnohodnotné supersporty, placky a nebo absurdně rychlé kombíky. Nabídnou vám vše, po čem vaše řidičské touhy touží a rozhodně nešetří na velikosti motorů. Osmiválec je samozřejmost! Neříkám, že šestiválec v M3 je slabý, výkonu má téměř stejně, ale objem a počet válců jsou nenahraditelné veličiny. C63 S AMG je absolutní kladivo, které umí způsobit solidní zemětřesení a zvuk, který vydává se dá přirovnat k biblické apokalypse. 510 koní a brutálních 700 Nm jen na zadní nápravě umí přichystat pořádně horké chvilky. Plný plyn chce nutnou dávku potlačení pudu sebezáchovy a zkušené ruce. Je to holý boj a neuvěřitelná zábava, jenže jakékoli pochybení nebo neuvážlivost a skončíte na první švestce. A přesně o tomto by sportovní auta měla být. O poctivé nutnosti je řídit, krotit a cítit respekt a adrenalin zároveň.
.« Když cestuje sedm lidí. Podle čeho vybírat rodinné auto? Test Škoda Fabia Combi Monte Carlo. Tříválec se snaží, ale má své limity »