Toto jsou nejhorší ojetiny zařazené na černém listu: V autobazarech se jim obloukem vyhněte
Solidní společnosti a platformy obchodující s ojetými vozy často varují zákazníky před běžnými triky podvodníků. Typickými praktikami jsou například umělé snižování počtu najetých kilometrů, zatajování oprav po těžkých haváriích nebo rizika spojená s vozy zatíženými exekucí či vlastnictvím leasingové společnosti. Všechny tyto problémy lze poměrně snadno odhalit ověřením historie vozidla. Přesto existují další rizika. Na trhu se nacházejí stovky tisíc aut, která z hlediska historie vypadají bezchybně, ale mohou způsobit skutečné noční můry. Řeč je o notoricky poruchových modelech – autech, která mají ve své DNA časté a drahé návštěvy servisu.
Společnost Carvago, která nabízí online prodej ojetých vozů, se rozhodla s takovými auty neobchodovat a vyřazuje je ze své nabídky. Na základě zkušeností vytvořila tzv. „blacklist“, tedy seznam nejproblémovějších produktů, které automobilový průmysl za posledních deset let vyrobil. Podle Carvaga jsou tato auta pro nic netušící zákazníky doslova časovanou bombou. Je jen otázkou času, kdy vypoví službu a zanechají vás někde na krajnici. Podle údajů platformy je momentálně na evropském trhu inzerováno více než 360 000 problémových aut.
Tato auta trpí častými poruchami klíčových technických částí, jako jsou motory a převodovky, jejichž opravy jsou extrémně nákladné. Situace je o to záludnější, že tato auta často lákají zákazníky nejnižšími cenami. Pro nezkušeného kupce může nabídka působit jako zvlášť výhodná.
Z analýzy nabídek na hlavních inzertních serverech v jednotlivých zemích vyplývá, že ke konci října 2024 nabízeli obchodníci po celé Evropě 366 899 problémových aut. Jen v Německu, největším evropském automobilovém trhu, který je zároveň hlavním zdrojem ojetých aut pro mnoho dalších zemí, se nachází 100 000 takových vozidel. Carvago svůj blacklist neustále aktualizuje na základě odborných znalostí a praktických zkušeností z technických kontrol CarAudit, kterými musí projít každé vozidlo prodané přes Carvago.
Mnoho lidí zná typické problémy naftových motorů, ale stejně problematické jsou nízkoobjemové přeplňované benzínové motory z let 2010 až 2015. Snaha výrobců splnit přísnější emisní normy často převážila nad potřebou vytvořit trvanlivý produkt. Důsledkem jsou dnes dobře známé problémy, jako je drobení rozvodového řemene do oleje u motorů Ford 1.0 EcoBoost nebo jednotek 1.2 EB, známých u Peugeotů a Citroënů jako 1.2 PureTech a u Opelů jako 1.2 Turbo.
Notoricky problematické jsou ale například i některé motory BMW, mokré dvouspojkové převodovky PowerShift montované do Fordů a Volv nebo rychle degradující baterie Nissanu Leaf první generace. Carvago nešetří ani koncern VW. „Na black listu máme všechny koncernové modely s motory 1.2 TSI a 1.4 TSI řady EA111, včetně Audi A1, Škody Fabia a Octavia, Seat Leon nebo Altea, VW Polo, Golf či Caddy a dalších modelů z let 2005 až 2012,“ informuje Dvořák. Pořádné vrásky na čele vám způsobí i Fiaty 500 s převodovkou Dualogic, 4,4litrové osmiválce N63 v BMW, naftové čtyřválce 2.0 BiTDI ve VW Passat a Škodě Kodiaq RS či Range Rover a Land Rover s motorem TDV6.
Níže najdete seznam těch nejhorších aut, jaká si můžete vybrat v autobazarech. Ročně se jich na evropském trhu prodá přibližně 30 000 kusů. Raději se jim vyhněte obloukem, pokud nechcete vyhazovat peníze za nekonečné opravy. Záruka už na ně neplatí. Carvago zároveň v black listu nabízí spolehlivější alternativy. Vyberte si ty. Nemusíte se tedy nutně vzdát vysněného modelu auta – stačí zvolit jiný motor nebo převodovku.
1. Ford Focus 1.0 EcoBoost 3. generace (do roku 2018)
- Nejčastější problémy: Opomíjené nastavení ventilových vůlí kvůli složitému postupu, mechanické poruchy způsobené drobením rozvodového řemene do oleje.
- Spolehlivější varianta: Ford Focus 1.0 EcoBoost 4. generace s motorem zcela nové konstrukce.
2. Mazda CX-5 Skyactiv-D (do roku 2018)
- Nejčastější problémy: Ojeté vačky, časté regenerace DPF, karbonové usazeniny a další.
- Spolehlivější varianta: Mazda CX-5 Skyactiv-D od roku 2018 s AdBlue, nebo ještě lépe s benzínovým motorem
3. Peugeot 308 1.6 THP (do roku 2015)
Nejčastější problémy: Mechanické závady způsobené rychlým zanášením karbonovými usazeninami.
- Spolehlivější varianta: Peugeot 308 1.6 THP od roku 2015, případně 1.5 BlueHDi.
4. Renault Mégane 1.2 TCe (do roku 2018)
- Nejčastější problémy: Opotřebení válců kvůli ředění oleje benzínem.
- Spolehlivější varianta: Renault Mégane s novým motorem 1.3 TCe (od roku 2018), vyvinutým ve spolupráci se značkou Mercedes-Benz.
5. Volkswagen Golf 1.4 TSI EA111 (do roku 2012)
- Nejčastější problémy: Mechanické poškození motoru v důsledku přeskočení rozvodového řetězu.
- Spolehlivější varianta: Volkswagen Golf 1.4 TSI 7. generace s motorem z konstrukční řady EA211.
« Zimní bundu nebo kabát při řízení odložte, vyhnete se pokutě a pojedete bezpečněji