fiat-500-elektricka-konverzia-2024_02-nestandard1

Toto je první starý elektromobil, který ujede více než jeho nová verze

31. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Italská společnost Real Italian Cars se zabývá renovací klasických vozů Fiat 500, vyráběných v původní verzi od roku 1957 do roku 1975. Elektrifikace však firmě přinesla nové možnosti. Začala se totiž věnovat také jejich přestavbám na elektrický pohon. Možná to budete považovat za rouhání, ale je to tak. Namísto malého dvouválce o objemu 480 kubických centimetrů je do veterána instalován japonský elektromotor s výkonem 42 koní. Mimochodem, to je téměř trojnásobek původního výkonu, protože originál měl jen 13 koní.

Díky tomu zvládne tato malá legenda s délkou skromných 2 970 mm zrychlit z 0 na 80 km/h za přibližně šest sekund. Originál na to potřeboval více než půl minuty. A to vážil necelých 500 kg. Po přestavbě má díky bateriím téměř tunu. Z důvodu bezpečnosti je maximální rychlost omezena na 110 km/h. I tak v tomto parametru překonává historický originál, který zvládal jen 85 km/h. A potom je tu ještě jedna zvláštnost. Společnost Real Italian Cars sice neprozradila kapacitu baterie, ale známe dojezd. Na jedno nabití ujede přestavěná „pětistovka“ přibližně 250 km. Co je na tom výjimečného?

No, to, že novodobý elektrický Fiat 500 se základní baterií o kapacitě 23,8 kWh si troufne maximálně na 190 km ve smíšeném provozu. Přestavěný originál ho v městském provozu překoná, a to o sedm kilometrů, což je zanedbatelné. Tak co, chtěli byste takové auto, nebo vám je bližší zvuk původního vzduchem chlazeného dvouválce? Pokud byste do toho šli, věřte, že to není levné. Ceny za tuto hračku začínají na 35 000 eurech, čímž tento restomod opět poráží novodobý Fiat 500e. No a pokud byste chtěli snad otevřenou verzi Jolly, budete potřebovat dalších 15 000 eur.

Není to málo, ale kvůli vyšší hmotnosti museli italští experti na Fiat 500 změnit podvozek, zvýšit účinek brzd a také tuhost karoserie. Tam, kde kdysi pracoval spalovací motor, přibyl druhý zavazadlový prostor. Elektromotor je až pod ním. A k otázce hříchu – konverze starého Fiatu 500 na elektromobil není až takovým zločinem, jako kdybyste si nechali podobně upravit Ferrari. Vždyť z této legendy vzniklo za 18 let produkce více než 3,6 milionu kusů. Většina sice skončila ve šrotu, ale pojízdných exemplářů jsou stále desetitisíce. I ty dokáže Real Italian Cars zrepasovat do stavu lepšího, než když byly vyrobeny.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz