Testovali jsme pneu Bridgestone Turanza 6: Na mokru dělá divy
Bridgestone se jako globální lídr v oblastech pneumatik a řešení pro trvale udržitelnou mobilitu intenzivně zaměřuje na podporu bezpečnosti silničního provozu.
Na pneumatikách závisejí lidské životy. Bridgestone se proto ve všech svých aktivitách snaží zajistit na silnicích nejvyšší úroveň bezpečnosti. Uvedené snahy se promítají v produktech Bridgestone. Nejnovějším z nich je pneumatika Bridgestone Turanza 6, jejíž konstrukce zohledňuje výsledky rozsáhlého spotřebitelského průzkumu mezi evropskými motoristy. Ti byli dotazováni, co od letní cestovní pneumatiky očekávají a jakým výzvám musejí čelit při svých každodenních jízdách. Bridgestone tak nabízí řidičům přesně to, co chtějí – novou prémiovou pneumatiku Turanza 6, která dosahuje nejlepších výkonů na mokru ve své třídě, splňuje jejich požadavky na bezpečnost a provozní vlastnosti, a to dokonce i v náročných podmínkách za deštivého počasí, a současně nabízí nadprůměrnou životnost a vylepšenou hospodárnost.
Podle testů realizovaných nezávislou organizací TÜV SÜD překonává Bridgestone Turanza 6 konkurenty v segmentu nejlepšími výkony na mokru ve své třídě. Nová pneumatika byla nejlepší při průjezdu zatáčkou a vynikající výkony předvedla i při jízdě v přímém směru. Bridgestone Turanza 6 také dosahuje nejlepšího hodnocení „A“ v EU štítkování pro přilnavost na mokru ve své třídě.
Díky patentovaným a průkopnickým technologiím ENLITEN a TECHSYN, které byly u pneumatiky Bridgestone pro trh náhradní spotřeby použity vůbec poprvé, získají řidiči s novou pneumatikou Bridgestone Turanza 6 ještě více benefitů z hledisek hospodárnosti a trvalé udržitelnosti, například mimořádnou životnost a nižší spotřebu paliva, resp. elektrické energie. Pneumatika Bridgestone Turanza 6 splňuje díky tomu také specifické požadavky pro elektromobily. Těm pomáhá optimalizovat jejich provozní vlastnosti – mimo jiné prodlužuje dojezd na jedno nabití. Současně přitom nabízí vynikající ovladatelnost, větší odolnost vůči opotřebení a nižší hlučnost při odvalování, čímž zvyšuje jízdní komfort.
Pneumatika Bridgestone Turanza 6 potvrdila své výjimečné kvality také v nezávislém testu letních pneumatik pro rok 2023, jehož výsledky zveřejnil německý časopis Autobild Allrad. Celkem 12 pneumatik rozměru 225/65 R 17 bylo testováno na voze Toyota RAV4. Mimořádně vyvážené vlastnosti vynesly pneumatiku Turanza 6 na vynikající druhé místo s hodnocením „velmi dobrá“ a celkovou známkou 1,3. Zkušební technici v závěru testu vyzdvihli u pneumatiky Turanza 6 především vyvážené provozní vlastnosti, vynikající výkony jak na mokré, tak na suché vozovce, dobré terénní kvality, vysokou odolnost vůči aquaplaningu a nízký valivý odpor, který snižuje spotřebu paliva.
Uvedené výsledky ukazují, že Bridgestone Turanza 6 je letní cestovní pneumatika, která poskytuje výjimečné provozní vlastnosti a bezpečnost, čímž navazuje na úspěchy předchozího modelu, oceňované pneumatiky Bridgestone Turanza T005.
Podle údajů Světové zdravotnické organizace WHO (World Health Organisation) přichází každý rok při nehodách na silnicích po celém světě o život více než 1,35 milionu lidí a dalších 20 až 50 milionů osob musí nést následky zranění, které jim často změní celý život. Bridgestone proto vyvíjí prémiové pneumatiky, jakou je Turanza 6, pro něž je bezpečnost nejvyšší prioritou. Bridgestone kromě toho také tvrdě pracuje na řešení problémů v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Tím přispívá k dosažení cíle OSN pro trvale udržitelný rozvoj #3.6, a to snížit počet úmrtí a zranění při dopravních nehodách na celém světě na polovinu do roku 2030.
Bridgestone s ohledem na výše uvedené cíle nedávno představil své řešení pro detekci poškození silnic a na celém světě realizuje řadu iniciativ pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Mezi ně patří například bezpečnostní kontroly pneumatik, kurzy bezpečné jízdy, vzdělávací programy nebo nedávné předání daru ve výši 1 milion USD Fondu OSN pro bezpečnost silničního provozu (UNRSF). Úsilí společnosti Bridgestone o zvyšování bezpečnosti silničního provozu je součástí její široce pojaté firemní iniciativy – Bridgestone E8 Commitment –, která definuje hodnoty, jež Bridgestone poskytuje lidské společnosti, zákazníkům a budoucím generacím v osmi klíčových oblastech.
Emilio Tiberio, provozní a technický ředitel společnosti Bridgestone EMIA, poznamenal: „Život je cesta a my ve společnosti Bridgestone usilujeme o to, aby tato cesta byla bezpečná. Výsledky nejnovějších výzkumů dopravních nehod ukazují, že před námi stojí ještě hodně práce. Řízení automobilu by mělo být pro každého radostným zážitkem, při němž se bude cítit bezpečně. Bridgestone podporuje dosažení tohoto cíle různými iniciativami a nejmodernějšími produkty, jakým je i nová pneumatika Bridgestone Turanza 6, která přináší řidičům ještě vyšší úroveň bezpečnosti a provozních vlastností – díky tomu dojedou bezpečně do cíle s pocitem naprosté kontroly nad vozem i na mokrých silnicích.“
Pneumatika Bridgestone Turanza 6, vyvinutá a vyráběná v Evropě, je nyní na evropských trzích k dispozici v široké škále rozměrů pro osobní vozy a silniční SUV, bez ohledu na to, zda mají spalovací motor, hybridní soustavu, nebo elektrický pohon.
Jak funguje v praxi
Pneumatiku Turanza 6 od výrobce Bridgestone jsme si mohli vyzkoušet během testovacího dne na polygonu v Hradci Králové. Zde si pro nás pořadatel připravil několik disciplín a automobilů různorodé koncepce. Byly tady sportovní Cupry Leon s předním pohonem, Cupra Formentor a Škoda Kodiaq se čtyřkolkou nebo obyčejná Toyota Camry. Jelikož Bridgestone při vývoji myslel i na specifické vlastnosti vozidel s elektrickým pohonem, nechyběla ani flotila Ioniqů 5. Elektromobily na pneumatiky kladou celkově vyšší nároky kvůli své vysoké hmotnosti a okamžitému nástupu výkonu a kroutícího momentu. Turanza 6 si s tímto velkým elektromobilem rozuměla velmi dobře a podržela ho i na mokré vozovce nebo skluzné ploše.
Se sportovními Cupry jsme se vydali na mokrý slalom mezi kužely a vyzkoušeli tvrzení výrobce, že pneumatika funguje výrazně lépe zejména na mokru. A je to pravda, pneumatika nabídla výborný grip i přesto, že kužely byly blízko sebe a poloměr zatáčení tak byl opravdu ostrý. A to vše v rychlosti kolem 50 km/h.
Následoval losí test, který se sice používá k ladění podvozku, ale velký podíl na výsledku nese právě pneumatika, která je jedinou kontaktní části vozidla s vozovkou. I tady zvládala rychlost 80 km/h velmi dobře a auta ztrácela grip velmi jemně a předvídatelně.
Na mokrém oválu jsme postupně zrychlovali s velkým a těžkým naftovým Kodiaqem. Nejprve 30 km/h v neustálém poloměru zatočení a vůz nepřecházel do smyku. Ani nedotáčivého. To samé platilo i ve vyšších rychlostech 50 km/h. Tady už jsme museli vyzkoušet prudké zabrzdění s vytočenými koly. Ani tak vůz nepřešel do velkého nedotáčivého smyku a plochy pneumatiky vůz stabilně zvládla zpomalit. Sranda se začala dít až v druhé sekci, která simulovala až slizké podmínky, tam už by si neporadila žádná pneumatika a Kodiaq byl citelně nedotáčivý, ale pořád v rámci bezpečných norem. To mě opravdu překvapilo, guma funguje skvěle.
Během rychlejších přesunů jsem nezaznamenal žádný výraznější valivý hluk, typicky nazývaný hukot. S klidným svědomím vám tak tuto prémiovou pneumatiku můžu doporučit. Funguje adekvátně na suché i mokré silnici, zvládá velkou hmotnost a přetížení, přičemž nijak nenarušuje komfort podvozku a akustiky.
« První jízdní dojmy: BMW XM, M3 Touring a BMW 750e xDrive Nový Range Rover SV Bespoke pro ještě větší luxus na míru »