Test Yamaha X-MAX 125 TECH MAX: Ztělesněná praktičnost v luxusním provedení
Se „stopětadvacítkovými“ skútry se nejen v Evropě poslední roky roztrhl pytel. Jak by také ne, když není potřeba nová položka v řidičském průkazu a ovládání je podobné jízdnímu kolu. Jak ale překonat obrovskou konkurenci? Yamaha má jasno. Sportovně-agresivní design, skvělé jízdní vlastnosti, pohodlí a spoustu moderních technologií. A jak se to inženýrům z japonského Hamamacu podařilo dát vše dohromady? Na to se podíváme v tomto testu.
Yamaha X-MAX 125 TECH MAX pro rok 2021 se příliš neliší od loňského modelu. Teda alespoň vzhledem. Snížení hmotnosti o několik málo kilogramů stejně jako milimetry v rozvoru nepozná téměř nikdo. Pocitově teda rozhodně ne. I v barvách zůstala Yamaha letos konzervativní. Můžeme vybírat mezi „Power Grey“ a „Tech Kamo“ – zjednodušeně parádními metalickými barvami v modrošedém nebo zelenošedém odstínu.
Zde ale podobnost končí. Letošní rok je ve znamení nových emisních norem. A tak nám X-MAX 125 TECH MAX nově plní normu EURO 5. Co běžný uživatel ale pozná nejvíce je velice komfortní bezklíčkové ovládání a bohaté menu palubního počítače.
Co Vás na tomto skútru ihned zaujme je jeho mohutnost. Jen málokdo Vám uvěří, že je to opravdu jen „stopětadvacítka“. Ale vlastníkovi tohoto stroje může být jedno, co si lidé myslí. Pohodlí, které větší konstrukce přináší, je jednoznačné. A to nejen pro řidiče, ale i spolujezdce.
Předku skútru dominuje trojice LEDkových reflektorů s výbornou svítivostí i pro noční jízdy. Pod nimi jsou pak velké plochy směrových světel, které jsou dobře viditelné v širokém úhlu, což je pro bezpečnost v hustém městském provozu velice důležité. Zkosená příď pak designově plynule přechází v ochranné plexisklo, které je možné výškově nastavit v rozsahu cca 5 centimetrů. I při své výšce 185 cm jsem si vystačil z továrny nastavenou nejnižší polohou.
Při pohledu z boku není pochyb o zařazení X-MAXe mezi sportovní skútry. Za ostře řezané linie, lehce agresivní vzezření a opticky odlehčenou záď si designeři opravdu zaslouží pochvalu. A opět jsme u mohutnosti celého stroje. Při tomto pohledu teprve vynikne velkorysý prostor pro řidiče, široké a bohatě polstrované sedlo a velká madla pro spolujezdce. I při jízdě dvou dospělých lidí zde nedostatek místa opravdu nezaznamenáte. Vzadu opět pochválím velká LED světla, jejichž viditelnost je v městském provozu k nezaplacení.
Dost bylo okukování, jdeme se projet. Hned na začátek zapomeňme na klíček. Vše probíhá v moderním pojetí „keyless“. Jak to funguje? Výborně. Do kapsy si zapnete podlouhlý chip, kterým Vás X-MAX identifikuje. Na panelu nad nádrží je kruhový volič, jehož zmáčknutím celý scooter oživíte. Pokud není spárovaný chip v dosahu, nestane se vůbec nic a všechny volby jsou zablokované. V opačném případě máme při otočení doleva od polohy OFF na výběr otevření krytu palivové nádrže a zámek řízení. Pokud otočíme naopak volič doprava, první funkcí je OPEN, která aktivuje dvě tlačítka pod kruhovým voličem. Jedno je na otevření schránky před levým kolenem řidiče. Ta je vybavena vestavěnou zdířkou pro dobíjení telefonu a ostatních zařízení.
Stejná schránka na pravé straně se otvírá pouhým stiskem. Druhé tlačítko nám otevře obrovský zavazadlový prostor pod sedlem. A když říkám obrovský, je to skutečně tak. Reklamní hlášky o tom, že se sem vejdou dvě integrální přilby beru jako ohraný slogan. A tak jsem s S-MAXem zajel na nákup do obchodu, naložil jsem plný podsedlový prostor potravinami a doma obsah přeložil do plastové přepravky. Výsledek? Přepravka byla plná, a ještě jsem musel použít další tašku. Vskutku impozantní. A ještě jedno milé překvapení zde najdeme. Prostor je vybaven LED osvětlením, takže i v šeru se nemusíme slepě přehrabovat tou spoustou věcí, které sem za celý den naskládáme. Šikovné. Je vidět, že konstruktéři zde hodně dbali na vysokou využitelnost celého stroje.
Poslední pozice voliče je poloha ON, která aktivuje palubní desku a startování. Než usedneme za řídítka, zmíním ještě dvě zajímavé funkce celého systému. První je zvuková signalizace v případě, že se vzdálíme s chipem od X-MAXe a ovladač je v jiné poloze než OFF či zámek řízení. V průběhu testování se mi to párkrát stalo a byl jsem pokaždé rád, že jsem se vrátil a nedal prostor případným nenechavcům. Druhá funkce je spojena s tlačítkem na chipu. Delším podržením celý systém komunikace chipu a scooteru vypneme a tím chráníme baterii při delším stání. Na zimu naprosto ideální. K opětovné aktivaci stačí znovu delší stisk tlačítka.
Po nasednutí na X-MAXe oceníme pohodlí a prostor na velkém a širokém sedadle. Jeho bohaté čalounění Vás bude hýčkat při celodenních pojížďkách. Jízdní pozice je uvolněná a příjemná, k čemuž pomáhají i relativně široká řídítka. Ta jsou ve verzi TECH MAX ve speciálním – a velmi povedeném – designovém provedení.
Krátce se zastavím u ovladačů na řídítkách. Na pravé straně najdeme tradičně umístěný ovladač startéru a „chcípáku“, pod ním spínač výstražných blinkrů a úplně dole ovládání palubního počítače. Pohybem doleva měníme zobrazení horní části displeje na palubní desce a pohybem doprava spodní část. Informací je zde nepřeberně. Z těch méně častých zmíním počet kilometrů najetých na jeden litr paliva a napětí v baterii. Vše je velmi intuitivní a každý si najde to, co mu nejvíce vyhovuje.
Na levé straně úplně dole máme tlačítko houkačky, nad ním ovládání směrových světel, přepínání potkávacích a dálkových světel. A poslední… Ať se na mě moderní „rádobyekologisté“ nezlobí, ale vyžadovat u scootra se spotřebou menší než 2,5 l/100 km systém start/stop, který neušetří vůbec nic, ale za to vyžaduje speciální startér, baterii a další úpravy… Prostě zbytečné a otravné. Yamaha mě velice potěšila ovladačem, kterým se dá tento systém vypnout. Hádejte, v které poloze byl přepínač po celou dobu testu?
Palubní deska se skládá ze dvou kruhových budíků – tachometru a otáčkoměru. Mezi nimi je přehledný, inverzní displej, který používá velký a dobře čitelný font písma. Noční osvětlení přístrojů je dobře tlumené a rozhodně neruší pozornost, ani neoslňuje.
Po nastartování je X-MAX 125 TECH MAX překvapivě tichý. Motor si jen ševelí. Záběr variátoru při rozjezdu je absolutně plynulý a nepřipraví žádné překvapení ani nevyježděným začátečníkům. Stejně i při neopatrném přidání v zatáčce. Vždy jen adekvátní odezva na plyn. Výkon je dostatečný i pro jízdu ve dvou. Dynamika scooteru je v této kategorii výborná. Ve městě rozhodně jezdec na X-MAXu bude patřit k těm rychlejším. Yamaha je nejen svižná, ale i perfektně ovladatelná a manévrovatelná. K tomu pomáhá její nízká hmotnost, která i s plnou nádrží činí pouhých 166 kg.
K pohodlí, krom již zmiňovaného sedla, přispívají velká kola, která výborně žehlí veškeré nástrahy městských silnic. Podvozek jede jistě i na horším povrchu. V zatáčkách Břežanského údolí mě překvapil rozsypaný písek na silnici. X-MAX má dobrou zpětnou vazbu, takže jsem hned věděl, že něco není v pořádku. Ale kola se nehnou a scooter jede přesně tam, kam si přejete. Odpružení odpovídá sportovnějšímu vzezření stroje. V kombinaci s pohodlným sedlem a koly ale rozhodně nedojde ke snížení komfortu.
Samotnou kapitolou jsou brzdy. Velice dobře dávkovatelné, spíše tvrdšího nastavení nemají s lehkým strojem žádné problémy. Výbava ABS je samozřejmostí, a tak se do nich člověk může pořádně opřít, když se v hektickém provozu velkoměsta dostane do úzkých. I při delších sjezdech z kopců, kdy se díky vlastnostem variatoru nemůžete spoléhat na brždění motorem, nedochází k vadnutí a ztrátě brzdného účinku. Nesmím zapomenout i na výbornou ochranu při nepřízni počasí. Široká příď a vysoké ochranné plexisklo dělá skvělou službu. Nikde nefouká a kapky deště létají kolem Vás.
Yamaha X-MAX 125 TECH MAX je všestranný pracant v luxusním hávu. Jeho praktičnost je dotažena do nejmenších detailů a dokáže zastat veškeré úkoly, které mu dáte. Dojet do školy či práce? Ano, bez problému. Dojet na nákup, přivézt děti z kroužků? Ano, bez problému. Večer vyrazit s partnerkou či partnerem do oblíbené restaurace? Samozřejmě. Bez problému. V mnoha činnostech dokáže nahradit i auto, proti kterému vše zvládnete rychleji a s mnohem menšími náklady. A navíc – každý kdo ho uvidí, bude za Vámi vrhat závistivé pohledy. Design je vskutku povedený.
« Kompaktní sedany jsou dnes už ohrožený druh Poptávka po vícemístných dodávkách a obytných vozech na léto je extrémní »