Test Yamaha Tracer 9 GT 2021: Zhmotněná Óda na radost
Yamaha si pro nás na letošní rok připravila zcela přepracovaný model oblíbeného sportovně turistického modelu Tracer 900. A nezůstal kámen na kameni. Pracovalo se na designu, technice, elektronice, vybavení a pohodlí. Nový Tracer 9 GT 2021 si zachoval své původní kvality a přidal mnoho nových. Pojďme se na něj podívat zblízka. Ale už teď Vám prozradím, že vždy, když na něm dojedete do cíle své cesty, budete mít rohlík od ucha k uchu a nahlas budete křičet: „Já chci dál!!!“
Když jsem si v pražské Vrbovce přebíral tuto Yamahu Tracer 9 v cestovatelském provedení GT, bylo mi hned jasné, že si spolu pořádně užijeme. Je to přesně ta kategorie motorek, která mě baví. Spolehlivý, pohodlný dálkoplaz s dostatečným výkonem, a přesto bez zbytečné zátěže velkoobjemového motoru. Od prodejce získávám pár užitečných rad ohledně nastavování políček displejů a vyrážím rychle z Prahy do křivolakých cest Středočeského kraje. Po mé oblíbené trase, která střídá rychlé úseky i spoustu zatáček na parádním i vysloveně nekvalitním povrchu dorážím k Českému Šternberku. Zde je čas na první zastávku a já se mohu konečně podívat, jak letošní model vypadá.
Co určitě zaujme hned na začátek jsou světla. Na první pohled viditelná dvojice světlometů vybavena LED světly pro denní svícení nejsou skutečnými hlavními světlomety. Ty jsou ukryty pod kapotáží. Vpravo potkávací a vlevo dálkové. Svítí výborně. Ale třešnička na dortu jsou právě ty více viditelné světlomety. Ty jsou totiž vybaveny světly do zatáček, kterými Tracer 9 GT perfektně osvětluje stopu, kterou vzápětí pojedete. Dobrá vymoženost a velký palec nahoru japonským inženýrům.
Pro pohodlí cestovatelů dodává Yamaha k tomuto modelu opravdu velký větrný štít, který si navíc i za jízdy můžete pohodlně v několika stupních posunovat dle potřeby. Svou práci odvádí velice dobře. Nezaznamenal jsem žádné turbulence a zvýšený hluk ani při dálničních rychlostech. Další ochranou jsou standardně montované blastry, které chrání sériově dodávané vyhřívané hefty. Velikost čelní kapotáže a hlubší vybrání pro nohy naznačuje, že Tracer 9 GT na tom bude dobře i s ochranou jezdce před deštěm. Toto jsem neměl možnost vyzkoušet, ale mouchy na mých nohách rozhodně nebyly.
S povděkem kvituji přítomnost centrálního stojanu. Ten už u spousty konkurence není běžný ani v cestovatelské kategorii a myslím si, že je to škoda. Už jen kolik ušetří práce při běžném mazání řetězu, a to nemluvím o opravě pneumatiky někde na cestách. Boční stojánek je dobře umístěný a bytelný, jen bych na něj doporučil dát rozšiřující patku. Vím, že tato motorka neaspiruje na nějaký velký offroad, ale jen představa podmáčené země v nějakém kempu…
Na zádi se vyjímají v této verzi GT dva relativně velké plastové kufry. Pokud bych ještě započítal tankvak a top-case, dokážu si představit pohodovou dovolenou ve dvojici i na několik týdnů. Opět je zde vidět, že se myslelo na pohodlí a pohodlnost zákazníka. Otočením klíčku na jednu stranu se odjistí otvírací mechanismus, otočením na druhou vyskočí madlo a vy si můžete celý kufr v pohodě odnést na pokoj hotelu. Ani zpětné nasazení nečiní žádný problém. Vše si krásně sedne a zacvaknutím madla celý kufr zajistíte. Jednoduché, funkční.
Ještě, než se opět uvelebím v sedle, trošku si hraji s nastavením odpružení. Potěší, že je možné nastavit mechanicky přední i zadní, ale navíc si ho můžeme za jízdy ovládat v určitém rozsahu ještě elektronicky. Zde si určitě každý najde to své. A když jsme u nastavování, můžeme si změnit také výšku sedla v rozsahu až 1,5 cm. I při své výšce jsem si pohodlně vystačil s nejnižší polohou.
Hurá do křesla. Ne, nespletl jsem se. U této Yamahy Tracer 9 GT se nedá mluvit „jen o sedlu“. Příjemně široké a dobře polstrované, které se neprosedí ani po několika hodinách. Asi tak bych ho popsal. Stejné je to i pro spolujezdce. To je navíc o dost zvýšené, takže umožňuje spolujezdci nerušený výhled. Věřte, že to bylo v průběhu testu mnohokrát oceněno. Řidič sedí naopak příjemně „zapuštěný“ ve stroji, což pozitivně ovlivňuje ovladatelnost celého stroje. Jízdní pozice je příjemná a uvolněná. Celkově pak podtrhuje komfort tohoto motocyklu.
Pojďme se teď podívat na informační a řídící centrum. S nadsázkou tomu tak říkám, ale těch informací, které si můžete na dvou velkých displejích zobrazit v uživatelsky nastavitelných polích je opravdu spousta. Najdete zde nejen informace o vzdálenostech, rychlostech, spotřebách, teplotách a dalších veličinách pro cestovatele, ale také nastavený režim palivové mapy, nastavení odpružení, stupeň výhřevu rukojetí, nastavení kontroly trakce a ABS. Mimochodem, když jsme u kontroly trakce, tak ta funguje nejen na prokluz kola či zvedání na zadní. Hlídá i podklouznutí kola v zatáčce. Opět další plus pro bezpečnost a pohodu.
Množství funkcí a informací je sice obrovské, ale naštěstí je ovládání velice intuitivní. Na levém řídítku máme kolébkový přepínač jízdních módů a bezpečnostních systémů. Hned pod ním máme ovládání tempomatu, což v této kategorii motocyklů také není úplně běžná výbava.
Nastavení zobrazení a voleb jednotlivých oken na displejích, ale také nastavení výhřevu rukojetí provádíme kolečkem na pravém řídítku. Potvrzení zvolených hodnot pak provedeme stiskem tohoto kolečka. Přiznám se, že mi chvilku trvalo, než jsem se naučil s kolečkem zacházet. Zpočátku jsem si místo potvrzení překlikl na jinou hodnotu. Vymyšlené je to opravdu dobře a ovládání funguje skvěle i v rukavicích.
Dost už popisu a jdeme se projet. Začnu u podvozku. Jak už jsem zmiňoval, cestování na novém Traceru 9 GT 2021 je neuvěřitelně komfortní. Překvapilo mě, jak si i se sedmnáctkovými koly tato Yamaha parádně poradila se špatnými povrchy středočeských silnic. Z klidu podvozek nerozhodí ani lehčí šotolina. Zároveň jeho kvality poznáme při rychlejších průjezdech zatáčkami. Motorka sedí jako přibitá a jezdec – díky hlubokému posezu – má oprávněný pocit naprosté vlády nad strojem. Dá se říct, že po celou dobu máte dojem, že sedíte na podstatně lehčí motorce. Jízda i manévrování v nízkých rychlostech nebude dělat žádný problém ani drobnějším jezdcům a jezdkyním.
Další kapitolou jsou brzdy. Na jejich výkon se můžete opravdu spolehnout. Určitě nebude problém ani při plně naložené motorce ve dvojím obsazení. Brzdy jsou příjemně tvrdé s výborným dávkováním. Pokud už musí zasáhnout elektronika, dělá to citlivě a přesně ve správném okamžiku. Hodnotu zpomalení jsem neměřil, ale subjektivně účinnost brzd hodnotím jako jednu z nejlepších v této kategorii. Abych nezapomněl, páčka přední brzdy je samozřejmě stavitelná.
Jak se říká – to nejlepší na konec. Motor. Tohle se opravdu konstruktérům povedlo. Tento tříválec o objemu 890 cm3 je návykový. Jeho projev a charakter se neskutečně mění s počtem otáček. V nízkých můžeme jet klidně již od dvou tisíc. Žádné cukání, žádná prodleva na plyn. Motor táhne příjemně jako dobře vyladěný dvouválec. Jenže pozor. Přijde konec vesnice, podřadíte o dva kvalty a vy máte pocit, že jste právě vystřelený projektil z kanonu. Motor Tracera 9 se nechá rád vytočit a akcelerace je famózní. Maximální výkon 87,5 kW dosahuje při deseti tisících otáček. Kroutící moment nachází své maximum 93 Nm v sedmi tisících. Nevím, v jakém poměru mi tato Yamaha míchala endorfiny a adrenalin, ale byl to fakt excelentní koktejl. A ještě jedno překvapení. I přes spíše sportovně cestovní tempo celého testu si tento Tracer 9 GT vystačil s průměrnými 5,1 litry na 100 km. Devatenácti litrová nádrž tak dává dojezd krásných 370 km. To se pak cestuje.
Yamaha Tracer 9 GT 2021 v sobě skloubila zdánlivě neslučitelnou směs charakterů. Chcete komfortní cestovní stroj se skvělou ochranou před větrem a nepřízní počasí? Pak tu stojí před Vámi. Je vybaven skvělou ochranou, kufry, tempomatem a podvozek je pro dálkové výpravy jako dělaný.
Rádi cestujete ve dvou? Pohodlné sedlo a dostatečný prostor pro Vás i „batůžek“ je zárukou oboustranné spokojenosti. A jak jsem již zmínil – zvýšená pozice spolujezdce umocní i jeho zážitky z cest.
Chcete sportovnější motorku? Tady má Tracer 9 obrovskou devizu ve svém motoru. Stačí trošku přidat otáček a Váš smích bude slyšet hodně daleko. Jen si namalujte něco hezkého na záda. Tam totiž bude směřovat spousta pohledů ostatních řidičů, až se s Vámi budou snažit držet krok.
K tomu všemu přičtěte kvalitu zpracování, za kterou si firma Yamaha ručí, přidejte příznivou cenu a máte zde skvost jménem: TRACER 9 GT 2021.
« Vzducholoď Goodyear pozdravila Pražany Test ojetiny Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor »