Test VW Transporter 6.1 Seikel: Obrněný parťák
Je až neuvěřitelné, kolik podob na sebe za dobu své existence VW Transporter dokázal vzít. Stal se snad nejpoužívanější dodávkou světa jak pro nejrůznější profese, tak i pro volný čas. Jeho karosářských a délkových variant existuje neuvěřitelné množství a i v dnešní době ho najdete jak v rukou řemeslníků, kde neúnavně jezdí ze stavby na stavbu, tak v rukou nomádů, volnomyšlenkářských adrenalinových nadšenců nebo rodin cestujících se svými pěti ratolestmi. Známý úpravce vozů VW, firma Seikel, si Transportera vzal do parády a přidal mu více terénních genů. Na to v případě Transporteru nelze říct nic jiného než super!
Firma Seikel vyvíjí a dodává nejrůznější doplňky nejen na modely Transporter, ale na většinu modelů z rodiny VW. V případě Transportera se jeho úpravy týkají samozřejmě hlavně podvozku. V případě pohonných jednotek Transporteru mi asi nic nedává větší smysl než současný dvoulitrový diesel, který má i můj kousek. Se svými 204mi koňmi a dvouspojkovým automatem DSG má na Tranďáka síly dost a přesto dokáže i v plném obsazení jezdit do deseti litrů nafty. Převodovku jsem nenachytal ani jednou, že by odváděla špatnou práci. Poslední generace DSG mám rád a dvouspojky se zbavily všech dětských cukavých nemocí. Motor je na Transportera silný až dost. Na silnici není určitě za žádného loudu a předjíždění je naprostá pohoda. Výše zmíněná spotřeba je na pořádný kousek auta i v plném zatížení velmi dobrou hodnotou.
V tomto případě se samozřejmě jedná pořád o řadu Transporter. To znamená i spartánštější výbavu oproti modelům California nebo Caravelle. Nebude tedy asi lákat rozmazlenější jedince na přespání v první třídě, i když k tomu tenhle obrněný dělník vyloženě vybízí a po menších úpravách v něm jistě stráví mnoho dobrodruhů nejednu noc někde uprostřed divočiny, kde si prostě jen na podlahu hodí jednu matraci a přikryje se paraglidovým křídlem.
Co je tady ovšem nejzajímavější ze všeho vůbec, je úprava podvozku. V první řadě se Transporter zvedl o celé 4 cm, což je poměrně hodně a podstatně tak zlepšuje průchodnost terénem. Na první pohled to ale tak zřejmé není, protože o dost větší kola vyplňují více podběhy karoserie. Konkrétně zde byly použity pneumatiky Pirelli Scorpion AllTerrain o rozměru 235/65 R17, které jsou o dost víc „špalkové“ než klasické zimáky a jejich vzorek přesahuje až do boků, pro případ zaboření do hlubšího bláta nebo sněhu. S tím vším byla maximální povolená hmotnost zvednuta na 3,2 tuny.
Nejvýraznější terénní tvář Transporteru se vám ale naskytne až při netradičním pohledu zespod. Masivní hliníkové brnění zakrývá to nejdůležitější a nejzranitelnější, co by se mohlo v těžkém terénu na podvozku poškodit. Chráněn je tak nejen motor, ale i tlumič výfuku, 80ti litrová nádrž, prahy nebo zadní diferenciál pohonu 4×4. Nebál bych se tak s Transportérem někde škrtnout o pařez nebo přejíždění brodu k horské chatě. Ve výbavě nechybí, pro případ uvíznutí v terénu, i uzávěrka zadního diferenciálu, což jen podtrhuje to, že se v tomto případě počítá s podmínkami, kde už ostatní osobní dodávky dávno skončily.
Spolu s upraveným podvozkem se samozřejmě podstatně změnily i jízdní vlastnosti. Uskákaný dodávkový projev se tady vůbec nedostavuje. Naopak. Na silnici se při jízdě vůz hodně houpe. Vysoké zdvihy jsou znát. Na horší silnici je tak jízda o dost příjemnější než s klasickým Transporterem, ale jakmile přejedu rychleji nějakou výraznější vlnu, předek se v tlumičích zhoupne tak, jako by chtěl na chvíli vyskočit do vzduchu. Náklony v zatáčkách jsou také výraznější než u běžné verze a do Transportera se tak skutečně podařilo vložit několik klasických offroadových projevů. Použité pneumatiky mě překvapily komfortním projevem a ač jsem od nich čekal o dost více hučení, nebyly o nic hlučnější než klasické zimáky.
VW Transporter 6.1. s terénní úpravou od Seikelu si rozhodně svoje místo v nekonečné řadě tohoto modelu najde. Jeho využití si lze snadno představit na horách nebo v těžkých stavebních podmínkách mimo zpevněné cesty. Na své si určitě přijdou i dobrodruzi, kterým přijde třeba Multivan až moc navoněný na jejich offroadové výpravy za dobrodružstvím. S vědomím toho, že Transporter už nějaký ten pátek prostě nepatří mezi levná auta se tak pro někoho může stát tím pravým nezničitelným parťákem.
V základní verzi se stejnou motorizací a automatem si budete muset připravit lehce přes 1,3 milionu. S příplatkovou výbavou se pak lehce dostanete ke dvěma milionům. Ta už ale zahrnuje doplňky od Seikelu za 155 tisíc korun bez DPH. V rámci ceníků VW Tranporter už mi Seikel offroad upgrade nepřijde zas až tak mnoho.
Plusy
– dobou prověřená spolehlivos
– rozumná spotřeba
– příjemné ovládání
– offroadová odolnost
Mínusy
– vyšší cena
« Téměř 70 % českých řidičů sleduje testy pneumatik: Rozumíte jejich výsledkům? Test ojetiny Škoda Kamiq: Spolehlivá volba »