TEST VW Polo 1,2 TSI – Pologolf
Malý hatchback od Volkswagenu je (nejen na evropských silnicích) stálicí, jenže tento rok prodělala jeho pátá generace facelift a Polo prošlo rozsáhlou modernizací, ač se to na první pohled nemusí vůbec zdát. Polo si tento facelift opravdu zasloužilo, a i když změny vnějšího designu jsou velmi minimální, došlo především na inovace v použité technice. Všechno ale hezky popořadě.
Exteriér
Stylistické změny se omezily jen na nový přední nárazník, grafiku hlavních světlometů, mírně revitalizovaná zadní světla a nárazník, který prodlužuje celkovou délku auta o 2 centimetry. Došlo ale také například na volbu nových designů kol a barev.
My máme na našem testovacím kusu poutavý tyrkysový lak, který Polo příjemně osvěžuje a svádí pozornost především mladších lidí a… žen. Faceliftované Polo se mi na pohled opravdu líbí a skutečně se povedl design spodní části předního nárazníku, kde jsou mlhová světla umístěna nad stylovou chromovou linku, který mlhovky obepíná. Chromovou lištu však dostala také spodní část masky chladiče, a ta opticky pojí oba přední světlomety. Vzadu najdeme novou grafiku světel (především pokud svítí) a… to je vlastně vše.
Potěšilo mě ale také vyústění výfuku, kdy tu konec výfukového potrubí neřeší žádná laciná koncovka, ale čistě a jednoduše, obyčejná trubka. Agregát 1,2 TSI má pak dokonce i velmi příjemný zvuk, ale o tom až později.
Interiér
Několik změn se odehrálo také uvnitř vozu, a není jich až tak málo, jak bývá u pouhého faceliftu zvykem. Na první pohled si každý jistě všimne skvělého tříramenného volantu (původem z Golfu) a centrálního dotykového informačního a multimediálního displeje, který tu najdeme už jako standard. Jeho grafika sice každého IT programátora donutí k pousmání, ale proti gustu…
Změnilo se také uspořádání několika tlačítek a ovládacích prvků, které se umístily buď nad a nebo kolem centrálního displeje. Přehlednost všech prvků, jednoduchost ovládání a příkladnou ergonomii si však Polo udrželo, tudíž nastavení čehokoliv zvládne i technicky méně zručná osoba. Slícování je tu na skvělé úrovni a celá palubní deska je kompletně měkčená.
Motor
O motoru 1,2 TSI jsme toho na AutoJournal napsali už hodně. V Octavii špatný nebyl, ale v tak velkém autě má vždy jisté nedostatky a například ve Škodě Yeti byla jeho 77 kW verze sice dynamická, ale občas si vzala benzínu víc, než by bylo zdrávo. Zde je konečně také zcela nová přeplňovaná dvanáctistovka, než kterou mělo Polo před tímto faceliftem. V Polu toto základní provedení dává výkon 66 kW a točivý moment 160 Nm. Není to mnoho, ale jelikož Polo 1,2 TSI, (připravené k jízdě) váží necelých 1110 kg, je tento motor dle mého názoru ideální motorizací. O tom si však zase řekneme později.
Oproti předchozímu motoru 1,2 TSI s kódovým označením EA111, má nový agregát EA211 nově 16 ventilovou hlavu a výfukové svody integrované v hlavě válců. Ty jsou dokonce chlazeny chladící kapalinou, takže VW sliboval menší spotřebu při vyšší zátěži. Díky integrovaným svodům a jejich chlazení se tedy nemusela obohacovat směs spalin a mohl být použit jiný katalyzátor. Nový agregát EA211 má také proměnné časování ventilů, rozvod řemenem a několik změn se provedlo také na turbodmychadle. Je to tedy zcela nový motor a slibuje v Polu opravdu hodně.
Jízda
Nové Polo je plné překvapení a své o tom říká také první rozjížďka. Vše jde sice až přehnaně lehce, ale o tom vlastně malý městský hatchback být má. Snadno se s ním rozjedete, a to i do kopce díky asistentu rozjezdu. Ukázkově přesné a lehké dráhy přímořazené pětistupňové převodovky jsou v celém koncernu už zvykem a určitě se občas sami přistihnete, jak řadíte a podřazujete, i když to vlastně nebude nezbytně nutné. Z povinnosti regulace otáček díky jednotlivým převodovým stupňům se tedy najednou stane zábavná činnost a nejen pouhá nutnost.
Auto je samozřejmě malé, takže se nedá čekat výhled á la Citroën C4 Picasso, a vnější zpětná zrcátka jsou také velmi malá, ale svým způsobem přehled o dění na silnici posádka má. Jen tedy přitom sedí blíže asfaltu, než kupříkladu v Passatu. Já však tento posaz rád a svou ideální pozici za volantem jsem nalezl velmi rychle. Sedadlo dávám co nejníže k podlaze a je to. V Polu je samozřejmě volant stavitelný jak výškově, tak podélně, takže i člověk s krátkými končetinami nebude mít s posazem problém.
Motor se někomu může zdát hlučnější, než by tichý chod měl být, ale v tomto polu to naopak ničemu nevadí.
Dvanáctistovka TSI v Polu má na volnoběh sice tichý chod, ale po polechtání plynu má příjemně decentní jadrný zvuk a nejednou jsem se nachytal, jak vlastně jen díky tomu příjemnému zvuku dávám meziplyny. Motor má jinak dostatek síly, aby s Polem zahýbal, když vezete s sebou i spolujezdce. Při více zatíženém autě je nárůst váhy a úbytek výkonu celkem znát a nahoru jde váha ruku v ruce i se spotřebou paliva.
O samotné spotřebě bych se rád trochu rozepsal. Při testu Yetiho s motorizací 1,2 TSI (77 kW), jsem si na spotřebu mírně stěžoval, ovšem v lehkém a méně výkonném Polu je spotřeba motoru naprosto neuvěřitelná. Toto benzínové Polo dokáže jezdit za opravdu hodně málo, ovšem nesmíte přitom dusit motor. Ve snaze se s Polem dostat na co nejlepší spotřebu, jsem absolvoval POLOvinu 80 kilometrové trasy na okreskách, a to s průměrnou spotřebou 3,8 litru na 100 kilometrů jízdy!!! Poté jsem se však napojil na dálnici a za zbytek cesty spotřeba vzrostla při tachometrových 115 km/h na drtivých ( ) 4,7 l/100 km. Stále uvažujete o dieselu?
Samozřejmě při této trase se vystřídal kopcovitý a zatáčkovitý terén, takže jsem opravdu nejel pouze z kopce dolů. To však byla snaha o co nejmenší spotřebu paliva. Po týdnu s tímto malým VW jsem spotřebu osobně počítal na kalkulačce a vylezlo mi z toho čílo 6,6 litru na sto. A to se samozřejmě testovala i dynamika motoru. Na druhou stranu se dá jet bez problémů i za dvojnásobek, ale to už musíte jet neustále závodním tempem jako Sebastien Ogier.
Dynamika motoru je pak také kapitola sama o sobě. Je jasné, že to není smršť síly jako ve verzi GTI, ale i 66 kilowattový motor umí lehké Polo celkem slušně vzít a posunout jej vpřed. Musíte však motor pořádně chytit pod krkem a při předjíždění z nějakých 60km/h, nejlépe shodit kvalty rovnou na dvojku. Až s překvapivou vervou a chutí pak Polo vyrazí vpřed. Za vrcholem výkonu (4800 ot.) má motor ještě smysl vytáčet maximálně dalších 500 otáček. Poté ztratí “jednadvojka” dech a je třeba řadit zase nahoru. A znovu je zde ten příjemný zvuk. I v nízkých otáčkách se však motoru celkem chce do zrychlování. Točivý moment 160 Nm můžete totiž využít v širokém spektru 1400 – 4000 otáček, ale nejlépe se motor stejně cítí po překročení mety 2500 ot./min. Pak se nechá s chutí vytočit až těsně před omezovač, ale tam vlastně nemá smysl otáčky vůbec pouštět.
Pokud motor roztočíte a Polo se rozjede na relativně slušnou rychlost, při zahlédnutí zatáčky naštěstí nemusíte panikařit a strachem stahovat své půlky k sobě. Podvozek je tu na opravdu skvělé úrovni a pokud by něco nezvládl podvozek, situaci zachrání bravurně naladěný stabilizační systém. Ten se bohužel nedá vypnout, ale ničemu to nevadilo – naopak to bylo velmi prospěšné. Polo skoro jakoby neznalo nedotáčivost, a je to právě díky skvělému systému ESP. Pokud nájezdovou rychlost přepísknete a podvozek zatáčku prostě nezvládne, ESP přibrzdí vnitřní kolo tak, že Polo občas pěkně utáhne stopu. Po puštění plného plynu v zatáčce vás systém stabilizace nechá čas od času i hezky (ale mírně a bezpečně) sklouznout. V Polu ale stabilizační systém systém často zasáhne až moc a přibrždění je opravdu razantní a rychlé. Řízení ochotně reaguje a modrý prcek hbitě mění směr jízdy. Na obyčejné auto pro holku sakra dobré!
Vpředu máte jinak dostatek místa, i když 190 centimetrová hora svalů bude mít s prostorností interiéru trochu problém. Kufr je ale mimochodem překvapivě objemný (280 l) a na tak malé auto nabídne celkem slušný prostor pro zavazadla a lehký náklad. A kdyby to nestačilo, dají se vždy ještě sklopit zadní sedačky. To pak vznikne kufr o celkovém objemu 952 litrů.
Nové Polo je auto velmi dobré, ale stejně jako každé auto, má i ono pár svých nedostatků. Například prostor na zadních sedadlech. Mám 185 centimetrů na výšku a sedět vzadu při delší vzdálenosti by pro mě bylo skutečně za trest. Sedí se tu sice pohodlně, ale občas by se má kolena nepříjemně dotýkala sedadla spolujezdce. Obdobný problém jsem měl také s hlavou. Při jakémkoliv pohnutí jsem ucítil, jak se mých pár chlupů na hlave dotýká stropnice, což by mělo při absolvování delší vzdálenosti jediný následek. Prostě bych si hlavu raději uříznul. Jeden problém jsem měl ale i na místě řidiče, a konkrétně se jednalo o loketní opěrku na dveřním panelu a ovládání elektrických oken. Pokud si totiž pohodlně opřete celé levé předloktí a chcete najednou stáhnout jakékoliv okno, zápěstí a konce svých prstů budete mít až daleko za úrovní ovládání oken. Já osobně měl zápěstí až někde za úrovní madla, a když jsem chtěl stáhnout jakékoliv okno, musel jsem loket posouvat až za sedačku a svou levou ruku deformovat v zápěstí tak, abych mohl požadovaný úkon udělat. Je to ale krátké pětidveřové auto, tím pádem tento problém bude částečně řešit třídveřová varianta a její delší dveře.
Dle mého názoru je motor 1,2 TSI do Pola ideálním řešením. Nízká spotřeba, dostačující dynamika a slušný projev, to hovoří jasně pro volbu této motorizace. Polo navíc velmi dobře umí projíždět zatáčky a na okresce tedy není problém držet tempo s mnohem silnějšími auty. A uznejte, vypadá vážně skvěle! I koncernový odpůrce, jako já, se v tomto autě našel a svým způsobem si jej i užil, aniž by mi jeho provozní náklady vybrakovaly peněženku.
Plusy
– Mladý, povedený a poutavý design
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Manévrovatelnost ve městě
– Nízký poloměr otáčení
– Spotřeba paliva
– Kvalitní interiér
– Příjemný zvuk motoru
– Skvěle naladěný systém ESP
Mínus
– Málo místa na zadních sedadlech
– Absence šestistupňové převodovky na dálnici
– Nevypínatelná stabilizace
Technická data:
Rozměry:
.« Volkswagen Transporter Sportline 60 pro britský trh Audi vyrobilo již 6 milionů vozů se systémem Quattro »