vw-passat19

TEST VW Passat 2.0 TDI BMT

6. 4. 2011 • Novinky, Testy, VW

Volkswagen zase zaúřadoval. Po výborném Polu nebo prakticky bezchybném Touaregu tu máme nový Passat. Možná nehezký, ale zatraceně dobrý.

Kdykoliv při pohledu na aktuální generaci Volkswagen Passat (B7) se mi vybaví debata s jedním známým designérem, jenž si s sebou profesním životem nese zajímavou zkušenost ze Škody Auto, o níž se naštěstí nebojí podělit. Ta zkušenost říká něco o tom, že zatímco například BMW v oblasti designu striktně dodržuje orientaci na homogenní celek a bedlivě hlídá výstup, Škodovka klidně rozsekne designérský tým pracující například na novém Superbu ve dví, obě poloviny separuje a nechá nakreslit dvě odlišné části auta.

Když to řeknu na plnou hubu, jedna skupina zkrátka kreslí předek a druhá zadek. Pak se to nějak spojí, upraví, vyžehlí a vznikne z toho Superb s hezkým čumákem, ale podivnou korejskou prdelí…to se fakt jinak říct nedá. Nový Passat podle mě dopadl v tomto směru skoro stejně. Ani zepředu z téhle důležité novinky střední třídy nehýkám blahem, ale budiž. Světla jsou dynamická, maska chladiče robustní a bohatě chromovaná, nárazník masivní, ale celkový dojem poměrně sportovní a kompaktní. Žádný úlet ani průšvih.

Jenže zadek? Tak nějak na sílu protažený, světla bez chuti a bez zápachu a profil připomínající rozšlápnutý doutník. Pak člověk mrkne na vnější zpětná zrcátka a má pocit, že tam nemají vůbec co dělat. Působí jako výrobní vada. O vzhledu nového Passatu si samozřejmě můžete a vlastně byste měli myslet své, neboť můj názor vychází pouze z mého vrozeného estetického cítění. To mi říká něco ve smyslu: Tohle hoši není žádná hitparáda, začněte rychle myslet na facelift a příště se raději s tou druhou skupinkou designéru scukněte na pivu.

Turbodiesel nad zlato

Tady nicméně naštěstí končí čistě subjektivní rovina a prolíná se s rovinou objektivní. A tam mi nový Passat bere dech. Zatímco haló efekt má fakt hrozný, jízdní projev vás praští do zad takovou silou, že vám nejen vyrazí dech, ale málem vypadnou i oči z důlků. Testoval jsem verzi 2.0 TDI Bluemotion s maximálním výkonem 103 kW/4200 ot./min. a točivým momentem 320 Nm/1750 – 2500 ot./min. tedy nepochybně nejžádanější a nejprodávanější verzi s naftovým commonrailem a manuální šestistupňovou převodovkou.

Bůh ví, že nemám rád naftovém motory. Jsou hlučné, chrochtají, občas pískají, dost často dokáží rozvibrovat volant, pedály a někdy i celé auto a trpí různými nemocemi, z nichž některé jsou prakticky nevyléčitelné. Co ovšem předvádí s tímhle Bluemotionem nový Passat, to se špatně popisuje slovy. Vždy jsem se smíchy popadal za břicho, když nějaký motoristický píárista, tedy pardon vlastně novinář, napsal větu….testovaný tubrodiesel je tak kultivovaný, že ani nepoznáte, že se jedná o naftový motor. Blbost.

Když jsem si kdysi podobný blábol přečetl o TDI PD v starém dobrém Passatu, chtělo se mi smát i brečet zároveň. A teď se podržte. V novém Passatu to platí. Opakuji znovu, nemám rád turbodiesely, ale tohle nemá chybu. Nastartujete motor a…ano, slyšíte naftový motor. Ale takový jiný…dozrálý, klidný, umírněný, elegantní a znějící zvláštně z pozadí. Žádné bezprostřední a iritující chro, chro, chro, naopak naprosto snesitelné a na volnoběh opravdu téměř neslyšné brm, brm, brm.

Nevěřil jsem tomu, a tak jsem si začal hrát s plynovým pedálem. Otáčky nejdříve na 1500, následně 2500, 3500 a potom hezky do omezovače. V minulostí jsem za 3000 otáčkami vystupoval za jízdy z auta a škubal si přitom vlasy, v novém Passatu jsem si vychutnal dokonce i ten omezovač. Zní to šíleně, vím, ale nevymýšlím si. Tak úžasnou zvukovkou kulisu dokonce i v nejvyšších otáčkách nepamatuji a pokud uvážím, že se většina řidičů bude pohybovat v rozmezí 1200 – 4000 otáček, mají se na co těšit. Klid a pohodička. Motor neječí, nevyvádí a třeba ani neposílá vibrace do volantu.

Lehké vibrace jsou cítit z prošlápnuté spojky, když na ni chvíli stojíte, plynový pedál zůstal tohoto jevu naštěstí zcela prostý. A to vám  závěr pasáže o motoru naservíruji sladkou třešničku. Nový Passat dokáže s motorem 2.0 TDI Bluemotion jezdit za 5,5 litrů nafty. Jo, když se budete nahánět s nějakým splašeným BMW v serpentinách v Beskydech nebo ideálně Alpách, spolkne turbodiesel až 9,0 litrů. Jak vás ovšem závodnické choutky přejdou, spotřeba okamžitě spadne na 7,3 a následně i 6 litrů. A to se vyplatí.

Limuzína tělem i duší

Motor s distingovaným vystupováním ovšem není jediná věc, která se mi zaryla do paměti. Stačilo přejet první výtluk nebo některou z bleskurychlých jarních vypoulených záplat a okamžitě mi došlo, že hoši z VW provedli něco záhadného taktéž s podvozkem. Víte ono se dnes docela těžko inovuje něco, co dosáhlo v zásadě dokonalosti a přináší vynikající výsledky. Už ani předchozí Passat neměl s pohybem na českých vozovkách a tlumením nerovností problémy, ale ten současný to zase nějakým podivným způsobem posunuje o kus dál.

Můj testovaný kousek stál na lehce balónovitých pneumatikách a jenom 16palcových kolech, takže nelze úplně všechnu chválu snést na hlavu náprav a podvozku obecně, na druhou stranu takovou schopnost utlumit všechno špatné pod koly jsem dlouho nezažil. Jednak do vás auto zespodu nemlátí prakticky na žádném povrchu, no a hlavně o tom vůbec nevíte, protože podvozek, prahy a karoserie k vašim slechům nepustí žádné rušivé zvuky. Zapomeňte na hluk z odvalujících se pneumatik, rázy od náprav, bušení kamínků nebo cokoliv jiného děsivého. Neuslyšíte nic.

Nový Passat skutečně víc než kdykoliv předtím reprezentuje z hlediska jízdních vlastnosti dokonale komfortní a příjemně se vedoucí limuzínu střední třídy. V zatáčkách mi testovaný kousek sice trošičku příliš ulpíval na tečně, choval se nedotáčivě, ale ono to bylo hodně dáno tím, že jsem se s ním vůbec nemazlil a posílal jej do prudkých zákrut klidně 120 kilometrovou rychlostí. Na balónovitých pneumatikách s docela těžkým čumákem se s tím jednoduše moc udělat nedá. Na druhou stranou pokud poměrně velký potenciál podvozku spojíte s nějakými hezkými 18palcovými koly, bude výsledek v zatáčkách o poznání lepší. Samozřejmě lehce na úkor komfortu.

Ke kladům nového Passatu musím samozřejmě tradičně připočíst úžasné, tak akorát dlouhé a hlavně přesné řazení, ale zase odečíst tradičně přeposilované řízení se slabou zpětnou vazbou. Normálně bych asi na tohle nadával víc, ale jelikož nový Passat není trojkové BMW, klidně mu tuhle nectnost odpustím. Nevím proč, ale tohle měkké řízení mi vůbec nevadilo. A nevadil mi ani tradiční „volkswagenovsko-passatovský“ interiér. Opět žádné tvarové orgie, opět žádná velká překvapení, ale ani žádné průšvihy.

VW Classic

Místo toho standardně, to znamená velmi kvalitně zpracovaný, ergonomicky téměř dokonalý interiér bez výstřelků ani nepříjemných překvapení. Na hledání chyb jsem docela brzy rezignoval a začal si užívat drobná zlepšení. Tak třeba hodně zbytnělé madlo dveří posazené výše přesně tak, abyste si na něj mohli dokonale pohodlně položit ruku a ještě natáhnout prsty. Určitě na silnicích potkáte hromadu těch, kteří budou mít potřebu nacpat loket až k hornímu okraji bočního okénka, pokud si ovšem chcete užít důmyslnosti německým inženýrů, vykašlete se na okno a použijte madlo. Je skvělé.

Moc dobré a pohodlné jsou i sedačky, i když bych za sebe trochu zvětšil rozsah nastavení směrem dolů, sedí se dost vysoko. Tak či tak najít ideální polohu za volantem není problém a stejně snadno se uvelebíte i na zadních sedačkách. Místa je tam dost, u kolen, nad hlavou i u ramen. Ergonomii řešit fakt nebudu, tady VW Group chyby skoro nedělá, možná jenom malá zajímavost. Horní část palubní desky je vyrobená z měkčeného plastu, celá spodní část je tvrdá, avšak s rafinovanou povrchovou úpravou na úrovni pogumování a strukturou klasického měkčeného plastu.

Ještě bych rád dodal, že díky tuhé karoserie se nový Volkswagen Passat v zatáčkách vůbec nekroutí a tato skutečně je v interiéru velmi pozitivně cítit. Jistěže ne doslova fyzicky.

Moc dobré auto. Moc

Když jsem do nového Passatu sedal, trochu jsem to čekal. Malá příšerka, na níž mě pohled ale vůbec netěšil, si získala mé srdce během několika málo kilometrů. Dlouhý výlet potvrdil výborné dojmy s kodrcání se městem a ostrá jízda dílo dokonala. Volkswagen nedělá chyby a pokud pominu to, že by měl designéry raději někde společně opít, než je rozdělovat, zůstává za ním jedno lepší auto jak druhé. Nový Passat je toho dalším důkazem. Auto tiché, komfortní, kultivované, přesné, prostorné, prostě výborné. A teď se z toho všichni kritici VW po…..

Tento konkrétní automobil si můžete koupit u společnosti Amilo Car

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 565 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1560 / 570
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4769
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2713
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1020
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz