Test VW Multivan 6.1 4Motion Comfortline
Ikona mezi lehkými užitkovými vozy přichází na český trh s aktualizovaným vzhledem a rozsáhlými změnami v oblasti techniky a výbavy. Hlavní roli hraje digitalizace a konektivita ve spojení s asistenčními systémy. Stranou pozornosti však nezůstaly ani drobné detaily, které významně usnadní profesionálům práci v každodenním životě.
Zvenčí se deriváty řady T6.1 změnily jen evolučně. Facelift přinesl jiné světlomety, masku chladiče a decentně pozměněný design nárazníků. Není důvod výrazně měnit něco, co léta funguje. Testovaný Multivan v dvoubarevném provedení a LED světly vypadal opravdu perfektně a není to jen mou subjektivní nákloností pro osobní dodávky. Ostatně, názor si můžete udělat v galerii pod tímto článkem.
To uvnitř se modernizovaná verze projevuje daleko více. Výbava Comfortline s plně digitálním štítem působí luxusně a technokraticky. Ergonomie je fantastická a použité materiály také, i když tvrdší plasty převažují. Pořád je to přeci koncepčně dodávka.
V rámci modernizace byla vyvinuta řada inovativních prvků, které usnadní profesionálům pracovní den. T6.1 může být například vybaven rozhraním pro připojení úpravců s možností programování, které je využíváno již u modelu Crafter. Vývojáři věnovali velkou pozornost také digitalizaci, konektivitě a asistenčním funkcím, zvyšujícím především úroveň komfortu a bezpečnosti. Mezi novinky v nabídce tak patří internetové služby We Connect a We Connect Plus, které lze využívat díky jednotce OCU s kartou eSIM pro připojení k internetu.
Nová přístrojová deska nese ve své nejvyšší verzi digitální panel sdružených přístrojů Digital Cockpit a řízení usnadňuje rozsáhlá paleta asistenčních systémů, mezi něž patří například varování před projíždějícími vozidly při couvání z parkovacího místa, systém rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent Park Assist, zpětná kamera, Trailer Assist nebo Lane Assist. Digitální kokpit je jeden z nejlepších na trhu a nabízí nepřeberné množství zobrazení, variant a jeho rychlost a intuitivnost bere dech.
Transporter 6.1 nabízí výrazně rozšířenou sériovou výbavou. Kromě elektrického ovládání oken, centrálního zamykání, elektricky nastavitelných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek jsou nově v sériové výbavě zahrnuty mimo jiné klimatizace Climatic, světlomety H7, audiosystém „Composition Audio“ s rozhraním Bluetooth a vnitřní osvětlení LED. Sériová výbava obsahuje rovněž výškově a podélně nastavitelný volant, multikolizní brzdu a asistent pro kompenzaci bočního větru.
Pochválit musím posed a skvělá sedadla. Vždy, když usednu za volant Multivanu, mám chuť se vydat na druhou stranu Evropy. Věřte, že road trip v tomto autě je opravdová radost pro všechny cestující. Dělená sedadla v zadních řadách nabízejí neomezený komfort a za volantem si připadáte jako král silnic. Jo, mám ten Multivan fakt rád.
Na výběr jsou motory TDI ve výkonových verzích 66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 146 kW/199 k s velmi hospodárným provozem a minimalizovanými emisemi. Nechybí ani varianty s dvoustupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION. Testovaný model kombinoval automat a pohon všech kol s druhou nejsilnější variantou motoru TDI. Taková ideální cestovní varianta, ale osobně bych volil pohon pouze přední nápravy. Důvod je jednoduchý – hmotnost a spotřeba. 4Motion ji zvedá zhruba o 4 litry, což je opravdu hodně. Je tedy na vás, jestli pohon všech kol reálně využijete.
TDI je evergreen a nemá cenu opakovat jeho vlastnosti. Daleko zajímavější je fakt, že implementace do Multivanu dopadla na jedničku. Motor autu bohatě stačí a poskytuje slušnou dynamiku. Potěšilo mě zlepšení úrovně akustického komfortu a izolace od vibrací dieselového agregátu. V kombinaci s výborně řadící převodovkou se jedná o výborného parťáka.
Podvozek je naladěný zejména na komfort a většinu času o něm nevíte. Prostě si jen tak v pohodlí plujete krajinou. V případě testovaného vozu zmíním jen zbytečně velká kola s malým profilem gum. Vypadají sice hezky, ale na ostrých nerovnostech nebo jámách o sobě dají vědět a zbytečně narušují jinak absolutně komfortní jízdu. Řízení má poměrně dlouhý převod a nulovou zpětnou vazbu, i tak je příjemné a s vozidlem se dobře manipuluje.
Upřímně, pokud bych uvažoval o autě pro početnější rodinu, případně pro sportovně/rekreačně aktivní jedince, volil bych Multivan mnohem raději než sebevětší sedmimístné SUV. Ani jedno z nich totiž nenabídne tolik prostoru, takovou užitnou hodnotu, variabilitu a ve výsledku ani ten komfort. Multivan, případně Caravelle, Bulli, California… v těchto věcech exceluje a právem se drží na vrcholu svého segmentu.
Musíte se ale smířit s poměrně vysokou cenovkou. Ceníkové ceny začínají od 665 088 Kč bez DPH za skříňovou dodávku, Caravelle Trendline lze pořídit od 857 979 Kč bez DPH, Multivan Trendline stojí od 994 742 Kč bez DPH a základní verze modelu California Beach přijde na 1 228 291 Kč bez DPH.
Plusy
– Komfort a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Prostornost a variabilita
– Zpracování
– Motor
Mínusy
– Vyšší spotřeba s pohonem 4Motion
– Vysoká pořizovací cena
– Kola s nízkým profilem gum
« Nové BMW řady 4 Coupé vjíždí do finální fáze dynamických testů Test legendy Citroën DS21 »