Test VW ID.7 Tourer Pro People: Vrchol elektrických kombíků. Na tomto autě se chyby hledají těžce
Krátce po představení sedanu ID.7 přišel Volkswagen s očekávanou verzí kombi. Tentokrát s přídomkem Tourer, nikoli Variant, jak jsme byli zvyklí. Praktická karoserie tomuto „elektrickému Passatu“ rozhodně sluší.
Výška pontonu doslova připomíná SUV. Aby to Volkswagen zamaskoval, použil relativně nízkou kabinu a ID.7 natáhl do délky až na 4 961 mm. Pro srovnání, je to o 133 mm více než Arteon. Impozantní je také rozvor náprav, který činí 2 996 mm, a díky němuž nové elektrické kombi konkuruje modelům vyšší střední třídy. Vzhled vylepšují také 19palcová kola, černé prahy, které opticky odlehčují robustní ponton a u Toureru dlouhá střecha lemovaná hliníkovou lištou.
Nechybí ani „vychytávky“ v podobě svítící přední lišty, osvětleného loga nebo průsvitného zadního pásu, pod nímž se nacházejí LED zadní světla a opět svítící logo (tentokrát v krvavě červené barvě). ID.7 má také solidní aerodynamiku s koeficientem Cd 0,25, což prospívá dojezdu i akustickému komfortu v kabině. Aerodynamická optimalizace je patrná na splývavých liniích, kolech, klikách, předních vzduchových clonách v nárazníku, ale i zadním střešním spoileru a wingletech, které usměrňují vzduch kolem boků karoserie. V našem případě design podtrhovaly i některé příplatky, jako například matrixová světla IQ.Light a obrovská panoramatická střecha Smart Glass, která dokáže měnit průhlednost.
Interiér: inovace v hlavní roli
Tradiční zákazníci Passatu si budou muset zvyknout na nové pojetí interiéru a odlišnou ergonomii. Hned na první pohled vás ID.7 zaujme extra pohodlnými sedadly a obrovským prostorem. V tomto ohledu je ID.7 na vyšší úrovni než Passat nebo jeho příbuzný Škoda Superb. To platí i o šířce kabiny. Loktová opěrka je součástí rozměrné středové konzoly, která nabízí spoustu úložného prostoru. Volant má lehce zploštělou spodní část a kapacitní tlačítka s vynikající haptickou odezvou.
Před řidičem již nenajdete klasický přístrojový panel. Základní informace zobrazuje úzký displej a většinu funkcí přebírá velký head-up displej s prvky virtuální reality. Spodní část zobrazuje rychlost, dojezd a spotřebu, zatímco horní část slouží navigaci. Například, pokud se blížíte ke středové čáře, zobrazí se varovná linka, nebo navigační šipky „levitují“ ve vašem zorném poli.
Většina funkcí vozu se ovládá přes 15palcový infotainment, který je rychlý a jeho grafika vynikající. Pro ovládání hlasitosti a teploty slouží dotyková lišta, která je konečně podsvícená. Komplexnější nastavení klimatizace je však třeba provádět přes obrazovku, včetně směru proudění vzduchu, což může být za jízdy zbytečně komplikované.
Volkswagen si vzal k srdci většinu kritiky a všemi silami zapracoval na kvalitě interiéru, jeho zpracování a materiálech. Vše je nyní prvotřídní, interiér je potažen kůží s líbivým prošíváním. Líbí se mi také podsvícení, které je efektní a zároveň nijak neruší. Takhle to mělo u vozů ID vypadat od začátku. Když to řeknu stručně, nyní vůz uvnitř vypadá hodný své cenové relaci. Rozhodně tady předčí cokoliv od Tesly, to bez debat.
Praktičnost a zavazadlový prostor
ID.7 nabízí obrovské množství prostoru, zejména pro nohy na zadních sedadlech. Nad hlavou je to o něco méně, protože se sedí výše než vpředu, ale panoramatická střecha Smart Glass situaci zlepšuje. Zavazadlový prostor má základní objem 605 litrů, což je méně než Passat, ale stále dost na rodinnou dovolenou. Po sklopení sedadel se vytvoří téměř rovná ložná plocha s celkovým objemem 1 714 litrů. Škoda jen absence předního kufru („frunku“), který u konkurence zvyšuje praktičnost.
Jízda králů
ID.7 Pro pohání zadní synchronní elektromotor s výkonem 210 kW a točivým momentem 545 Nm. Dynamika je díky tomu opravdu skvělá. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 6,5 sekundy, a to navzdory obrovské hmotnosti téměř 2 200 kg. S trakcí nemá problém – pohon zadních kol si poradí s ledasčím. Okamžité zrychlení je doprovázeno tichostí, pokud si tedy neaktivujete režim Sport, který zesiluje zvuk elektromotoru. Ani maximální rychlost 180 km/h neurazí. Volkswagen slibuje dojezd 614 km s baterií o využitelné kapacitě 77 kWh. My jsme vůz převzali téměř plně nabitý (99 %), ale palubní počítač ukazoval maximum 462 km. Realita byla ještě skromnější, což se dalo v chladném počasí očekávat. Přesto to není velká výtka – během delších cest jsme s ID.7 dosáhli vždy spotřeby těsně pod 20 kWh. Dlouhodobá spotřeba činila 22 kWh, takže i v mrazech ID.7 zaručuje minimální dojezd 350 km.
Musíme ale přiznat, že pro větší klid bychom raději zvolili verzi Pro S s baterií o kapacitě 86 kWh. Rekuperace se nedá nastavovat pomocí pádel na volantu – lze zvolit pouze režim B s vyšší mírou zpomalování. Ve městě to přijde vhod. Jinak oceníte spíše to, jak skvěle umí ID.7 „plachtit“. Váha vozu a nízký odpor vzduchu dělají své. Dobré je, že rekuperace spolupracuje s asistentem rychlosti – energie se ukládá i při brzdění před jinými auty nebo při zpomalování podle dopravního značení. Mimochodem, zadní brzdy jsou stále bubnové. Líbilo se nám, jak Volkswagen zvládl kombinaci rekuperačního a hydraulického brzdění – působí velmi přirozeně. Co se týče nabíjení, ID.7 ale není žádný šampion. Z 10 na 80 % se má nabít za 28 minut, ale dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu 175 kW není v zimě snadné.
Volkswagen ID.7 Tourer jsem dobíjel v síti rychlonabíjecích stanic PRE Point. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon.
Sympatické ale je, že ID.7 má konečně předehřívání baterie. Všechny tyto údaje, včetně okamžitého maximálního výkonu nabíjení, který je baterie schopna přijmout, najdete v menu nabíjení – což nebývá běžné. Nejvíce na ID.7 oceníte komfort jízdy. Týká se to především skvělého odpružení DCC, které lze nastavit v 15 stupních, od velmi pohodlného, které vás doslova rozmazluje, až po tvrdší pro sportovní jízdu. Ani nejtužší nastavení vás však nerozhodí. „Elektrický Passat“ si stále zachovává noblesu. K tomu přispívá také výborný akustický komfort, neboť standardem jsou akustická skla. Luxusní atmosféru na palubě dotváří ambientní osvětlení s nepřeberným množstvím barev a jejich kombinací.
ID.7 vás překvapí i ovladatelností. Poloměr otáčení předních kol je doslova neuvěřitelný. Tento téměř pětimetrový vůz má průměr otáčení jen 10,9 metru, což je méně než u mnoha kompaktních hatchbacků. Klobouk dolů. To oceníte při parkování v stísněných garážích obchodních center. Ani v zatáčkách se nemusíte obávat. Přestože má ID.7 výraznou hmotnost, nízké těžiště a široké pneumatiky zajišťují skvělý kontakt s vozovkou. Pohon zadních kol pak dodává vozu zábavný charakter. Je to jedno z nejpohodlnějších EV vůbec. Za volantem se cítíte jistě a pohodlně, což jsou pro mě nejdůležitější kritéria. ID.7 je velký kus auta a jízda je příjemně plavná a vůz skvěle padne do ruky i přes své velké rozměry. Co se dynamiky týče, tak ta je nadstandardní i u této, vlastně základní, verze. Auto zrychluje opravdu briskně. Myslíme si, že elektrická mise Volkswagenu v segmentu luxusních kombi se povedla.
Cena začíná na částce 1.349.900 Kč. Testovaný model včetně příplatků vyšel na konečných 1.728.400 Kč. V dnešním světě elektromobilů to není nijak přehnané. Myslíme si, že navzdory problémům s prodejem elektromobilů by mohl být právě ID.7 Tourer pro Volkswagen úspěšným modelem. Nemá totiž mnoho konkurentů. Pokud nepočítáme elektrická kombi nižší střední třídy jako Peugeot e-308, Opel Astra Sports Tourer nebo MG5, jeho nejbližšími soupeři jsou podstatně dražší BMW i5 Touring a Audi A6 e-tron Avant. Jiní výrobci zatím do tohoto segmentu nevstoupili.
Plusy
– Kvalita zpracování
– Podvozek
– Odhlučnění
– Dojezd
– Vnitřní prostor a praktičnost
– Infotainment
Mínusy
– Konkurence umí nabíjet ještě rychleji
– Přepínač ovládání oken
– Dotykové ovládání volantu
« Počet nehod ovlivňuje i barva: Která auta bourají nejčastěji? Smyky, prokluzy, řetězy: Tipy, jak jezdit na sněhu »