Test Volkswagen Transporter 6.1 Nest by Egoé
Ikona mezi lehkými užitkovými vozy přichází na český trh s aktualizovaným vzhledem a rozsáhlými změnami v oblasti techniky a výbavy. Hlavní roli hraje digitalizace a konektivita ve spojení s asistenčními systémy. Stranou pozornosti však nezůstaly ani drobné detaily, které významně usnadní profesionálům práci v každodenním životě.
Zvenčí se deriváty řady T6.1 změnily jen evolučně. Facelift přinesl jiné světlomety, masku chladiče a decentně pozměněný design nárazníků. Není důvod výrazně měnit něco, co léta funguje. To uvnitř se modernizovaná verze projevuje daleko více. Ergonomie je fantastická a použité materiály také, i když tvrdší plasty převažují. Pořád je to přeci koncepčně dodávka.
V rámci modernizace byla vyvinuta řada inovativních prvků, které usnadní profesionálům pracovní den. T6.1 může být například vybaven rozhraním pro připojení úpravců s možností programování, které je využíváno již u modelu Crafter. Vývojáři věnovali velkou pozornost také digitalizaci, konektivitě a asistenčním funkcím, zvyšujícím především úroveň komfortu a bezpečnosti. Mezi novinky v nabídce tak patří internetové služby We Connect a We Connect Plus, které lze využívat díky jednotce OCU s kartou eSIM pro připojení k internetu.
Transporter 6.1 nabízí výrazně rozšířenou sériovou výbavou. Kromě elektrického ovládání oken, centrálního zamykání, elektricky nastavitelných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek jsou nově v sériové výbavě zahrnuty mimo jiné klimatizace Climatic, světlomety H7, audiosystém „Composition Audio“ s rozhraním Bluetooth a vnitřní osvětlení LED. Sériová výbava obsahuje rovněž výškově a podélně nastavitelný volant, multikolizní brzdu a asistent pro kompenzaci bočního větru.
Na výběr jsou motory TDI ve výkonových verzích 66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 146 kW/199 k s velmi hospodárným provozem a minimalizovanými emisemi. Nechybí ani varianty s dvoustupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION. My jsme do redakčního testu aktuálně dostali verzi poněkud „lidovější“, jednalo se o klasický Transporter Kombi, který disponoval 110 kW naftou, šestistupňovým manuálem, pohonem pouze přední nápravy, osmimístným uspořádáním a dlouhým rozvorem. Jednu zajímavost navíc však měl – kampingovou zástavbu od české firmy Nest by Egoé.
Transporter stojí na samém začátku nabídky řady T6.1 a je určen primárně pro přepravu materiálu nebo osob zejména v rámci pracovního nasazení. Uvnitř to poznáte na lacinější stropnici, chudší výbavě a účelově ochuzené palubní desce s nižším multimediálním systémem a zcela chybějícím dekorem. Vzadu nejsou posuvné sedadla a výplně posuvnách dveří jsou pouze povrchově upraveny a s odhalenými šrouby. Testovaný dlouhý rozvor sebou v interiéru přináší zcela očekávaná pozitiva. Vůz disponoval dvojicí posuvných bočních dveří, stejně tak dvojicí sklopných krajních sedadel druhé řady. Nastupování do třetí řady bylo tedy velmi komfortní. Druhá řada, to je tedy trojice samostatných vyjímatelných sedáků se sklopnými opěradly. Třetí řadu pak tvořila samostatná, opět vyjímatelná lavice se sklopným opěradlem. Objemný zavazadlový prostor disponoval ryze praktickou dvojicí do boku otevíravých dveří. Zvenčí pak vůz nedostal chromovanou masku ani žádné hezčí detaily na nárazníku.
TDI je evergreen a nemá cenu opakovat jeho vlastnosti. Daleko zajímavější je fakt, že implementace do Transporteru dopadla na jedničku. Motor autu bohatě stačí a poskytuje slušnou dynamiku. Potěšilo mě zlepšení úrovně akustického komfortu a izolace od vibrací dieselového agregátu. V kombinaci s výborně řadící manuální převodovkou se jedná o pohodového parťáka. Spotřeba se pohybuje okolo 7 litrů kombinovaně, mimo zástavby lze jezdit klidně do 6 litrů.
Podvozek je naladěný zejména na komfort a většinu času o něm nevíte, ale rozdíl oproti Multivanu nebo Caravelle je stále velký. Podvozek je zde méně odhlučněný a jednodušší. Auto je sice komfortní, ale slyšíte hluk od podběhů a podvozek si občas poskočí. V zatáčkách se pak vůz docela naklání, ale stopu drží solidně. Transporter je jednoduše pracant, ne luxusní MPV jako Multivan.
Vestavba Nestbox od moravské společnosti Nest by Egoé však stojí za zvážení. Jednak lze do auta instalovat a vyndat dle potřeby, tak nepřijdete o prostor a hlavně se jedná o velmi povedený produkt pro dobrodruhy a cestovatele. Samotná kuchyň má dohromady asi 80 kg, ale to se liší podle provedení na daný typ auta. Stejně tak velikost je pokaždé o pár centimetrů jiná. Box se skládá z korpusu z březové překližky, ve kterém je modul pro vaření, umyvadlo se dvěma dvanáctilitrovými kanystry a prostor pro lednici.
Všude je spousta zásuvných šuplíčků a odkládacích boxů na příbory, misky nebo třeba kempingové talíře. Jídlo si můžete připravit na dvou vařičích, přičemž zeleninu, ovoce nebo maso předtím omyjete v gumovém umyvadle se sprchovou hadicí. Teoreticky jím můžete umýt i sebe a třeba na čištění zubů je naprosto dostačující. Jeden z kanystrů má přitom v sobě ponorné čerpadlo, které sepnete elektricky tlačítkem ve skládacím stolečku.
Také je tu rošt a matrace z kompozitní pěny. Postel dáte dohromady do tří minut. Stačí sklopit zadní řadu sedaček a pomocí ok na sedácích ji spojit třemi žebry s kuchyňskou vestavbou. Matrace není vysoká, ale na výlety postačí. Má zhruba 120 centimetrů na šířku a 200 na délku. Pro dva ideál, ale když se smrsknete, dáte si v klidu „dvacet“ i ve třech. Osobně jsem v autě jednu noc přespal a bylo to moc příjemné a pohodlné.
Musíte se ale smířit s poměrně vysokou cenovkou. Jak za auto, tak i za Nestbox, který stojí kolem 100.000 korun. Ceníkové ceny T6.1 začínají od 665 088 Kč bez DPH za skříňovou dodávku, Caravelle Trendline lze pořídit od 857 979 Kč bez DPH, Multivan Trendline stojí od 994 742 Kč bez DPH a základní verze modelu California Beach přijde na 1 228 291 Kč bez DPH.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Prostornost a variabilita
– Zpracování
– Motor
Mínusy
– Vysoká pořizovací cena
– Slabší odhlučnění
« Jeep Compass nyní nabídne nové motory včetně plug-in hybridů Formule 1 slaví sedmdesáté výročí svého vzniku »