TEST Volkswagen Touareg 3.0 TDI Masaj
Volkswagen Touareg není jen dalším velkým SUV, nebo Passatem na velkém podvozku. Je to od základu technicky vyspělé auto s akcentem luxusu a opravdových terénních schopností. Není se čemu divit, vždyť na jeho platformě stojí Porsche Cayenne, které je považováno za benchmark své třídy. Volkswagen si je vědom kvalit svého SUV, a tak navíc opravdu nečekejte lidovou cenu odpovídající překladu názvu výrobce. Náš testovací Touareg stál lehce přes dva milióny…
To už je teritorium prémiové třídy a pořídíte za to vlastně veškerou myslitelnou konkurenci. Zmíním třeba BMW X5, Mercedes-Benz GLE, AUDI Q7, s trochou odříkání i Range Rover Sport. Ano, Touareg v této specifikaci vážně není lidové vozidlo a musí být opravdu dobrý, aby vás donutil si vybrat právě jeho namísto prémiové (chcete-li značkové) konkurence. Volkswagen se ho snaží výrazně odlišit od zbytku portfólia, a tak k němu také dostanete jiný a velmi vkusný klíč. Je to detail, ale napovídá o tom, kam s tímto modelem VW míří.
Oproti první generace si u té druhé za terénní schopnosti musíte připlácet a pořídit si paket Terrain Tech (za 47.100 Kč), který poskytuje pokročilý pohon všech kol. Touareg bez tohoto doplňku bude mít standardní Haldex páté generace a pérové tlumiče. Pohon 4Motion Terrain Tech preferuje zadní nápravu v poměru 38:62. Hlavní devízou je však uzavíratelný planetový mezinápravový diferenciál, závěr zadního diferenciálu a redukční převod 2,7:1.
Pro zákazníky je také důležité, že všechny procesy řídí elektronika, a v interiéru pouze přibyly další tři polohy (závěry diferenciálů a redukce) otočného ovladače pro výběr silničního nebo off-road režimu. Toto zní krásně a při jízdě v těžkém terénu hraje takový systém zásadní roli, ale má to i druhou stranu mince a tou jsou jízdní vlastnosti na silnici. Jedná se především o zhoršenou dynamiku, zvýšenou spotřebu a horší obratnost. Není to samozřejmě nic drastického, vše je to v desetinách, ale pocitově to poznat lze. I přes opravdu potentní motor s výkonem 193 kW a krouticím momentem 580 Nm, lze cítit jistou lenost motoru a neochotu stoupat do otáček.
I tak se motor na stokilometrovou rychlost dostane za 7.6 vteřiny, což je velmi slušné číslo. Spotřeba se po týdenním testování zastavila těsně pod 11 litry. S lehkou nohou se dá jezdit kolem 8. Motor vyniká příjemnou kultivovaností a samozřejmě svou silou. Díky ceně se však neubráním srovnání s konkurenčními motory a třeba ten od BMW je ve všech ohledech mnohem lepší a v těsném závěsu za ním je Mercedes a Range Rover. Jednotka v Q7 je samozřejmě stejná jako v Touaregu.
Základním faktorem jízdních vlastností nastavitelný vzduchový podvozek za 107.700 korun. Největším přínosem je jízdní komfort, kdy dokáže odfiltrovat téměř vše, výjimkou jsou jen ostré příčné nerovnosti, což je problém všech vzduchových podvozků. Jindy je ale důkladně pohodlný a v terénu se cítíte jako v bavlnce. Zde také oceníte možnost auto zvednout až na 300 milimetrů (bez Terrain Tech na 280 mm) a problém tak nepředstavují ani více než půlmetrové brody. Podvozek navíc sám umí přizpůsobovat světlou výšku vozu a pozná, kdy je třeba auto snížit pro lepší aerodynamiku a tím i nižší spotřebu.
Touareg toho v terénu zvládne opravu hodně, tady je jeho devíza oproti BMW X5 zcela znatelná, ale zbytek konkurence umí to samé a takový Range Rover je ve své podstatě v terénu nepřekonatelný. Nicméně tento Volkswagen patří na nezpevněném povrchu k tomu nejlepšímu mezi moderními SUV a nebojím se ho označit jako skutečný off-road.
Příjemné jízdní vlastnosti podporuje i automatická převodovka, která řadí naprosto sametově a hladce. Důvod je jasný, není to DSG, nýbrž osmistupňový měnič od ZF. K této převodovce není co dodat, je absolutně nejlepší na trhu.
Touareg i po faceliftu má už několik křížků na zádech a nejvíce je to poznat v interiéru. Jasně, je tu kvalitní kůže všude, kam oko dohlédne, ale zbytek je už prostě zastaralý. Nejvíce je to znát na multimediálním systému, který má starou grafiku a je pomalý. To platí i pro kapličku budíků, které by moc slušel současný TFT display, ale toho se samozřejmě dočkáme až v nové generaci. Uvnitř je to tak luxusnější Passat minulé generace, ale jsou tu i detaily, které se mi moc líbily. Tak například dvojice otočných ovladačů na středovém panelu pod řadící pákou (která je mimochodem také velmi hezká) sloužící k nastavení vlastností vozidla. Ve výsledku je tak veškerá konkurence mnohem dále a nabízí hezčí interiéry. Týká se to třeba i mainstreamového Jeepu Grand Cherokee.
Zvenčí je auto příjemně dynamické a líbí se mi. Volkswagen ideálně zkombinoval svůj designový jazyk s elegancí a výsledkem je auto, které vypadá jednoduše skvěle a draze. O reprezentativnost se dále starají full LED světlomety a obří dvacetipalcová kola Tarragona za lidových 124.100 Kč. Takže ano, Touareg si svou cenu dokáže částečně ospravedlnit špičkovými jízdními vlastnostmi, komfortem a výborným zpracováním. Strádat budete jen v absenci některých technických vychytávek (sonar, noční vidění, multimédia) a především pak díky mírně zastaralému interiéru.
Plusy
- Vzhled a design
- Silný a kultivovaný motor
- Schopnosti v terénu
- Spotřeba paliva
- Jízdní komfort
Minusy
- S Terrain Tech paketem mdlejší reakce motoru
- horší obratnost v zatáčkách
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2967 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 193 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 580 / 1750 – 2500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.9 / 6.3 / 6.9 |
Emise CO2: | 174 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 697 / 1642 |
Objem nádrže (l): | 100 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2251 / 649 |
Rozměr pneu: | 275/45 R 20 |
« Tento VW CC má 581 koní – K snídani si dá většinu supersportů Škoda Octavia alá Ford Mustang – Otřesnější repliku jsme ještě neviděli »