Test Volkswagen Tiguan R-Line: Útok na prémii
Nejúspěšnější SUV značky Volkswagen přijíždí v nové generaci s vylepšenou technikou, moderní výbavou a ještě větší porcí praktičnosti. Tiguan dostal opravdu silné zbraně do boje s konkurencí a v mnoha ohledech maže rozdíly mezi prémií a mainstreamem.
Předpokladem nové generace je, aby se opět trefila do zlatého řezu SUV. Čistě formálně to i dělá. Do délky povyrostla o 30 milimetrů, výška a šířka jsou stejné. Tedy osvědčený formát, ne příliš velký a přesto příjemně prostorný.
Navíc přichází s několika novinkami. Například volitelný adaptivní podvozek, jehož tlumiče mají dvouventilovou konstrukci. To na pohled nezní příliš revolučně, ale podvozek označený jako DCC Pro vyniká prvotřídní kontrolou pohybů karoserie, účinným tlumením bočního naklánění a velmi vysokým komfortem pružení. Vůz stojí na modernizované platformě MQB evo, která zajišťuje vylepšení ve všech ohledech. Pohon mohou zajišťovat benzinové čtyřválce (mild-hybridní i čistě spalovací) a naftové čtyřválce, nebo plug-in hybridní jednotka nejnovější generace s čistě elektrickým dojezdem kolem sta kilometrů. Primárně jsou poháněna přední kola, ale za příplatek je možné mít pohon všech kol, a to pouze u nejsilnějších motorů. Převodovka je výhradně automatická, konkrétně dvouspojková DSG.
Vnější design se změnil rapidně a musím uznat, že to novému Tiguanu sluší a je to opravdu hezké auto. Designové prvky přebírá ze současných modelů rodiny ID a celkově nový vzhled působí dospěleji a auto opticky hodně zvětšuje. Líbí se mi masivnější blatníky a prolisy nad nimi, díky čemuž Tiguan působí širším dojmem. Vzadu jsou lampy spojeny, jak to známe z nejnovějších modelů této značky. Aerodynamický odpor se zlepšil na hodnotu 0,28 (předchozí generace měla 0,33). Celkově vnímám posun v designu vozidla velmi pozitivně.
Testovaný model má navíc paket R Line a výrazný rudý lak, který atraktivitu posouvá ještě o level výše. Ostře řezaný přední nárazník, kontrastní černé lemování a vzadu náznak difuzoru. Tahle specifikace rozhodně není pro introverty, ale autu to opravdu sluší.
Interiér si také bere za vzor zmíněné modely a vlastně přebírá koncept, který známe třeba z nového Passatu. Za zmínku stojí návrat fyzických tlačítek na volant, což je jednoznačně velké plus a jsem rád, že Volkswagen poslouchá své zákazníky a odbornou veřejnost. Palubní desce dominuje v našem případě větší 15″ display infotainmentu běžící na novém rozhraní MIB4. To nabízí perfektní odladění, grafiku a uživatelskou přívětivost s velkou možností individualizace.
Ačkoli může interiér působit na první pohled přísně technokraticky, je velmi kvalitně vyrobený a materiály jsou prvotřídní. Líbí se mi hravé a promyšlené ambientní podsvícení, které je integrováno i do dekorové lišty v podobě teček a nápisu R a kůži obšitá dekorační linka. Je to moderní jako vkusný loftový byt. Volkswagen také přichází s „multifunkčním voličem zážitků z jízdy“. Jde o otočný ovladač na středové konzoli, který má uprostřed displej, přičemž jeho prostřednictvím lze nastavovat jízdní režim, hlasitost audiosystému nebo barvy ambientního osvětlení.
Paket R Line navíc přidává i sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Můžou působit jako závodní skořepiny, ale jsou pohodlná a poskytnou i slušnou dávku opory pro tělo. Na zadních sedadlech je ještě o kousek více místa než v již tak velmi prostorném předchůdci. Velký zavazadlový prostor se vyznačuje obvyklou funkčností VW s praktickými upínacími prvky a ve vozech vybavených benzinovými a naftovými motory výškově nastavitelnou dvojitou podlahou. Plug-in hybrid tam má palivovou nádrž a trochu místa na nabíjecí kabel a povinnou výbavu.
Pojďme jezdit. Pod kapotou testovaného vozidla je evergreen 2.0 TDI v nejsilnější specifikaci, tedy s výkonem 142 kW a kroutícím momentem 400 Nm. Dynamicky se tedy jedná o přesvědčivé auto, vždyť na stovku zrychlí za 7,7 vteřiny a umí jet až 220 km/h. Nechybí ani pohon všech kol. Pochválit musím zlepšené odhlučnění motoru, ale i interiéru celkově.
Zátah je plynulý a vůz nemá prodlevu na plyn, jako tomu bývalo dříve. Spotřeba paliva se v rámci týdenního ježdění pohybovala kolem sedmi litrů kombinovaně, mimo město naopak klidně klesla i k 6,5. Objem nádrže je 58 litrů, takže to vystačí i na docela slušný rádius. Pochválit musím práci dvouspojkové převodovky DSG, která mezigeneračně také doznala zlepšení. Její práce je hladká, logická a rychlá.
R Line paket vám standardně dodá podvozek DCC Pro a také 19″ kola. Testovaný model však měl příplatkové dvacítky, kterým bych ale doporučil se vyhnout. Sice vypadají parádně, ale na horším povrchu občas přenesou zbytečné rázy a také takzvaně dupou. Podvozek je však výborný. V komfortním nastavení je krásně plavný a ve sportovním režimu naopak zcela potlačí náklony karoserie a adekvátně ztuhne.
Můžete si tak užít i oblíbené okresky, i když sporťák to samozřejmě není. Nicméně mě Tiguan překvapil, že i v zatáčkách se mu líbí a umí držet solidní tempo a nabídnout slušnou porci mechanické přilnavosti, než přijde obligátní nedotáčivost.
A co za to? Nabídka začíná akčním modelem Limited za cenu 799.900 Kč. Testovaný model s nejvýkonnějším dieselem a paketem R Line včetně příplatků pak přišel na 1.620.400 Kč, přičemž bez příplatků by to bylo 1.423.900 Kč.
Plusy
– Vzhled
– Interiér a zpracování
– Prostornost
– Motor a spotřeba
– Podvozek
– Převodovka
– Infotainment
Mínusy
– Vyšší cena příplatků
« Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu i Scale. Na levné elektro se čeká Toyota, Mazda a Subaru ohlásily novou éru spalovacích motorů. Můžou zachránit klasická auta »