Test Volkswagen T-Roc R
Fenomén SUV nabírá na stále vyšší síle, a tak není divu, že Volkswagen představuje i svou variantu na téma rychlého kompaktního crossoveru. T-Roc R přebírá techniku z Golfu R a přidává k tomu vyšší posed a mohutnost karoserie SUV.
Na první pohled zaujme především design, který je na poměry značky Volkswagen dost extravagantní a spolu s modelem Arteon přináší do modelové nabídky až nečekaně svěží vítr. Nejzajímavější prvky jsou rozhodně denní světlomety a blinkry zabudované v nárazníku, linie střechy připomínající kupé a mohutný zadní sloupek. Tady vidím až přílišnou inspiraci v Audi Q2 nebo Citroenu Cactus.
Silná verze se odlišuje na první pohled. Zaujme ostře tvarovaný přední nárazník, černá maska, jiný zadní nárazník a zejména čtveřice koncovek výfuku. V případě testovaného vozu ještě příplatkový titanový systém od úpravce Akrapovič. Jiná jsou také kola (v našem případě příplatkové 19″ disky) s většími brzdami s modře lakovanými třmeny s logem „R“.
Interiér se nese v přísném duchu koncernové klasiky – je přehledný, má bezchybnou ergonomii a zpracování. Nejmodernější digitální trendy jasně vládnou automobilovému světu, a tak i tady nalezneme virtuální kokpit a zcela nový informační systém se skleněnou osmipalcovou obrazovkou. Tady není co vytýkat, vypadá to parádně a tak to i funguje.,
Oproti běžné verzi “rko” uvnitř příliš nevyčnívá. Zaujme především modrá barva dekoračních prvků, volant má logo „R“, ale mají ho i běžné verze R-Line, a sportovně tvarovaná sedadla jakbysmet. Posed za volantem je na malé SUV překvapivě nízký, což řadím mezi další plus. Překvapila mě jen jedna věc – veškeré plasty v interiéru nejsou měkčeny. Příjemnou záležitostí je prostor na zadních sedadlech, místa tu totiž není o mnoho méně než ve větší Atece či Karoqu. T-Roc disponuje zavazadlovým prostorem 445 litrů, případně 1290 l po sklopení zadních sedaček.
Pod kapotou se ukrývá známy dvoulitr TSI z Golfu. 300 koní, 400 Nm a stovka za 4.8 vteřiny jsou údaje, které napoví leccos, v praxi však budete přímo konsternování tím, jak Rko odjede z místa. Zátah je opravdu neurvalý, konstantní a brutální. Na motoru se mí líbí jiné naladění, než v ostatních podobně rychlých koncernových autech. Oproti Cupře zabírá podstatně výš a lineárně s obrovskou chutí po otáčkách. Na spodní hranici otáček však vůbec není mdlý a umí vystřelit hned od volnoběhu, jde však cítit poctivá gradace výkonu.
Rozjezd z místa je nejprve opatrný, to jak systém Haldex šetří své spojky, turbo se zatím nadechne a pak už se jedná o totální katapultaci. Ještě více vás ale zaujme pružné zrychlení. Je úplně jedno kolik jedete, T-Roc R vždy vystřelí dopředu jako nakopnutý.
V případě testovaného auta mě potěšil i zvuk příplatkového titanového výfuku Akrapovič (+ 90.000 korun). Zvuk je hutný, syrový a při řazení krásně střílí. Výhodou je, že kompletní titanový systém je i o 7 kilogramů lehčí. Výfuk má samozřejmě klapku a v klasickém režimu je utlumený, probere se až v tom sportovním a to nejlepší ze sebe vydá po sepnutí režimu Race.
Mírným zklamaním je převodovka DSG, která má vždy svou hlavu a nenechá vás být pánem situace. Řadí sice rychle, ale i v manuálním režimu přeřadí sama, hned co se přiblížíte omezovači. V automatickém režimu je lehce toporná při kickdownu nebo podřazování, ale to je pro dvouspojkové systémy typické. Stejně jako to, že si občas cukne při popojíždění městem. Spotřeba? Klidně za 7 litrů, při rychlí jízdě počítejte s odběrem kolem 11, to samé ve městě.
Rko má výborně odladěný podvozek s adaptivními tlumiči (+ 20.000 korun). Také má nízko těžiště a díky kolům v rozích zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB, dokonce lépe než Audi Q2, které mě v tomto ohledu velmi potěšilo. Podvozek zároveň zvládá žehlit většinu nerovností a znatelný problém má až s výraznou příčnou překážkou. Ladění je samozřejmě tužší, ale rozhodně vás nenaklepe jako vídeňský řízek.
Pouze v režimu Race je tuhost na hranici, ale zato se auto skvěle drží silnice, neposkakuje a až opravdu nečekaně agilně zatáčí. Zajímavostí je vypínatelná stabilizace, takže v zimě nebude chybět zábava. Na suchém asfaltu je auto těžké přivést do přetáčivosti, čtyřkolka je až příliš efektní a výsledkem je sterilní jízdní projev. Řízení je pak klasicky bez citu a zpětné vazby, auto na něj však reaguje hbitě. Malou výtku mám opět k převodovce DSG, která při popojíždění občas cukne.
T-Roc R je příjemným osvěžením v kategorii SUV a rozhodně patří k těm lepším počinům. Dokáže nabídnout extravagantní styl, výborný interiér a myslí i na řidiče, které ještě baví řídit. Potentní benzínový motor je pak třešničkou na dortu, stejně jako báječný podvozek. Nečekejte však okruhovou zbraň, je to spíše rychlé auto pro všední dny. Základní cenu T-Rocu R stanovil Volkswagen na 1 042 900 Kč. Příplatková výbava testovaného auta ji ale posunula nad jeden a čtvrt milionu korun.
Plusy
– Atraktivní vzhled
– Ergonomický interiér
– Výborný motor
– Jízdní vlastnosti
– Slušná spotřeba
– Zvuk
Minusy
– Tvrdé plasty na palubovce
– Horší komfort s 19“ koly
– Svéhlavá převodovka
– Vysoká cenovka
« Zjistili jsme, kolik stojí provoz ojetého Porsche Cayenne Turbo Test Škoda Superb iV Laurin&Klement »