Test Volkswagen Polo GTI Edition 25: Kapesní Muscle Car
Volkswagen Polo GTI přijíždí v limitovaném provedení Editon 25, kterých se k nám podívá jen stovka. Je to ale něco víc, než jen pár nálepek a plaketka na prahu dveří? Polo GTI Edition 25 uzavírá pro Volkswagen kruh. Vůbec první Polo GTI se představilo světu v roce 1998 jako limitovaná edice 3000 kusů. Je tedy víc než příhodné, že se s veřejností jako limitovaná edice i rozloučí. Za těch 25 let se ale řada věcí změnila.
Nové Polo GTI by se dalo brát trochu jako evropský muslce car. A než se začnete smát, vyslechněte mě. Celý smysl muscle carů je v tom, že do auta dáte větší motor, než je tam potřeba. A Polo GTI s dvoulitrem kraluje objemem své kategorii. Všichni jeho konkurenti se vejdou do 1.6 litru, a někteří si vystačí i s tříválcem. Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec od Volkswagenu je dnes už v podstatě legendární záležitost. Během let si vybudoval silnou základnu fanoušků, kteří ho milují kvůli jeho robustnosti, spolehlivosti, a náchylnosti ke snadnému navyšování výkonu.
V případě Polo GTI je naladěný na 207 koní a 320 Nm. Na nějakých 1280 kilo jsou to velmi poctivé hodnoty. Nejdůležitější parametr je ale rozsah otáček, ve kterém máte celých těch 320 Nm dostupných – a to 1500-4500 – tedy prakticky vždy. Díky tomu se může tenhle drobek chlubit vynikající pružností, a turbo lag je pro něj téměř neznámý pojem. Když Polu GTI trochu zajedete do vlasů, tak se umí rozletět, že budete koukat. Je tedy pravda, že dvoulitr nemá zrovna temperamentní charakter, a za vytáčení vás nijak extra neodměňuje. V reálu to ani nemá smysl tahat ho nad šest tisíc, protože tam už začíná vadnout. Tenhle motor je zkrátka postavený kolem silného středu, a tak je s ním potřeba i pracovat. V reálném světě je to ale spíš výhoda, protože Polo prakticky v každé situaci vyrazí kupředu jako splašené.
Jedinou slabší stránkou z pohledu dynamiky je převodovka. Aktuálně je Polo GTI v nabídce už jen se sedmistupňovým DSG, a to je na denní ježdění skvělé, pro sportovní jízdu je ale poněkud tvrdohlavé. Ono totiž vůbec nenabízí skutečný manuální režim. Když elektronika uzná za vhodné, zařadí vám sama, a občas to umí být frustrující. Když třeba jedete jen rychlou sérii zatáček, a chcete si auto podržet nahoře, protože víte, že hned zase budete brzdit, a do toho vám převodovka zařadí o stupeň nahoru, tak do zatáčky jen vletíte jak šutr. Následně musíte opět podřadit, a akorát při tom ztratíte rychlost. Stejně tak se někdy chcete vytáhnout ze zatáčky na krouťáku, a najednou jde auto samo o stupeň dolů, což vám opět akorát rozhodí balanc. Je to škoda, přitom úplně zbytečná, protože třeba Golf R se stejnou převodovkou vám kontrolu nad řazením přenechá
Co se ale musí nechat je to, že to autu sekne. Jistě, zrovna nijak do světa svůj výkon nekřičí, ale to od Volkswagenu snad už nikdo nečeká, ne? Výraznější bodykit, protažení střechy nebo červená placka „GTI“ na blatnících dělají své, a dávají mu dostatečně sportovní nádech. Limitku ještě poznáte podle nálepky na dveřích a speciálního laku. To samo o sobě auto moc nevylepší, ale naštěstí to nejsou jediné změny.
Třeba hned po otevření se dozvíte, že jste jedním z 2500 šťastlivců na světě, a také vás přivítají kožené černočervené sedačky. Které jsou navíc naprosto perfektní – dokonalý kompromis mezi komfortem a držením těla. Zbytek už je Polo, jak ho známe. Dnes je stejně velké, jako byl ještě nedávno Golf, takže už zvládá víc než jen roli druhého auta na dvoře. Pojďme se ale vrátit k těm změnám.
Ta nejdůležitější je totiž pod autem. Edice 25 dostala speciálně laděný podvozek, který auto posílá o 15 milimetrů blíže k zemi. Bohužel už je to tak dlouho, co jsem naposledy řídil Polo GTI, že vám nejsem schopný říct, jak moc velký rozdíl to je oproti základu, rozhodně vám ale můžu říct, že tenhle drobek jezdí parádně. V první řadě mi dělá radost, že GTI umí jezdit jako obyčejné Polo. Při běžném denním ježdění vás nijak netrestá, není zbytečně tvrdé ani náročné na zvládnutí. Tohle vlastně může řídit úplně každý. Je tedy pravda, že na větších dírách si umí od podvozku bouchnout, ale to malá auta na velkých kolech zkrátka dělají.
Když se do něj ale opřete, hned vám ty tři rudá písmena na kufru připomene. Lehké, malé a trochu přemotorované auto je skvělý recept na zábavu na okreskách. Podvozek funguje znamenitě, a dokáže vysávat i horší povrch. Jakmile se do něj dostane trochu rychlosti, do silnice se doslova vpije. Je poslušný, mrštný, a hyperaktivně reaguje na každý váš povel. V každém metru vaší cesty cítíte, že vám nepřekáží jediné kilo navíc.
Polo GTI připomíná dobře padnoucí oblek. Během pár kilometrů vám dá tolik sebevědomí, že na něm beze strachu budete stát jako na rýči. Celou dobu je navíc přístupné, komunikativní, a nemusíte se bát, že vás kopne. Je to neuvěřitelně přívětivý parťák, který vás zve k rychlé jízdě, a baví. Možná nepůsobí tak ostře a nekompromisně jako někteří jeho konkurenti, ale pořád jde o skvěle sladěný celek, kde je všeho tak nějak akorát. Trochu jsem se bál, že mi bude chybět samosvorný diferenciál, ale Polo si umí slušně poradit i bez něj, a nemyslím si, že by s ním bylo rychlejší. Jistě, pokud začnete zvyšovat výkon, asi brzy narazíte na limit předních kol, a budete se muset po nějakém poohlédnout, ale v sériovém stavu funguje i takhle. Jen jsem měl v hlavě celou dobu myšlenku, že dát sem alespoň VAQ+ by pomohlo tuhle limitku hezky oddělit od běžných GTI.
Je znát, že Volkswawgen hothatche v podstatě vymyslel. A stále se věrně drží původního receptu. V jeho podání nikdy nemělo jít o nějaké polozávodní krabičky, které se na okresce udrží za supersporty, ale o auta, která si zachovají svojí denní použitelnost, pořád vám ale dovolí se odvázat, užít si rychlost a dostat do krve adrenalin. A Polo GTI je v tomhle ohledu naprosto dokonalé. Je ale pravda, že se nedá zrovna levně. Polo GTI startuje na částce 798,900,-. Za Edition 25 připlatíte necelých 50 tisíc. A to mi přijde fér. Máte výbavu zdarma, hezčí interiér, lepší podvozek, a ještě takový ten neměřitelný pocit, že sedíte v limitce.
Polo GTI má správnou velikost, silný motor, a nabízí parádní řidičský zážitek. Je to hothatch jako víno, a teď nabízí limitku, která vlastně dává smysl.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Spotřeba
Mínusy
– Něco stojí
– DSG má svoji hlavu
« Převodovky už dávno nejsou bezporuchovým komponentem: Pravidelný servis ušetří desítky tisíc Zachraňují životy aneb jak fungují airbagy »