Test Volkswagen Polo GTI 2,0 TSI. Bratrovrah
Vokswageny obecně nepatří mezi nejuznávanější značky mezí náruživými řidiči. Jejich běžné modely jsou kvalitně postavené, spolehlivé, ale také snadno zapomenutelné spotřební zboží. Jejich rychlé modely jsou zatraceně efektivní, každodenně použitelné náčiní, ale v naprosté většině případů také sterilní. Naštěstí ještě existuje jeden model, kde se VW nebojí trochu experimentovat. Je jím Polo GTI. Zatímco celý svět ještě jede na vlně downsizingu (Fiesto ST, dívám se na tebe!), tak Polo si tak nějak potichoučku stále nějaké to deci na objemu přidává. Z původně „jedna-čtyřky“ se po faceliftu vyklubal motor 1,8 a v novém modelu najdeme dokonce dvoulitr z většího bráchy Golfu GTI. Dokonce i technika je stejná. Má tedy Golf GTI vůbec ještě smysl?
Nebudeme si nic nalhávat. Nové Polo je vynikající auto již v základním provedení. Také skvěle vypadá a snad poprvé v historii se dá použít jako jediné auto do rodiny. Současná generace totiž přerostla čtyři metry a do šířky Golfu už jí chybí jen nějaké tři centimetry. Díky tomu je v kabině dostatek místa a ani na zadních sedačkách nebudete vyloženě trpět. Z venku se to podepsalo především na tom, že Polo má krásně vyvážené tvary. Při prvním pohledu si ho většina lidí splete s Golfem. GTI se oproti běžnému modelu odlišuje především výraznějším předním nárazníkem a červenou linkou v masce, která prostupuje až do světel. Nepřehlédnutelným znamením (pokud nemáte červenou karoserii) je také logo GTI na předním blatníku. Na zadku je parádní křidélko a tradiční dvojitá koncovka výfuku. Auto je to krásné, z určitých úhlů i hezčí, než současný Golf, ale nemůžu se zbavit dojmu, že na nejsportovnější variantu je toho trochu málo. Tahle kategorie aut si může dovolit být trochu bláznivá, tak proč nedát světu víc vědět, že to není běžné Polo? Jednou se odvázat, jen jednou, Volkswagene.
Uvnitř mě čekal šok. Už jsem si nějak zvykl, že v této kategorii bývá interiér především funkční a co možná nejlevnější. Ale v novém Polu se cítím téměř jako v prémiovce. Všechny materiály jsou kvalitní, příjemné na omak i pohled. Slícování jednotlivých dílů má skvělou úroveň a navíc jsem obklopen high-tech vychytávkami. Jak je u VW zvykem, můžete také počítat s příkladnou ergonomií. Interiér nového Pola je rozhodně špička třídy. Líbí se mi hravá kombinace kontrastních barev na palubce, a skvělý je také infotainment. Rychlost odezvy je špičková, stejně tak rozlišení a grafika systému. Nově si také do Pola můžete připlatit digitální přístrojový štít, který rozhodně doporučuji.
Jeho rozlišení je tak jemné, že při běžném zobrazení budíků po chvíli přestanete vnímat, že se nejedná o klasické analogové přístroje a na rozdíl od nich si můžete kapličku přizpůsobit dle svého. Množství možností, které si můžete zobrazit je obrovské, a přitom zůstalo ovládání velice intuitivní. V tomhle rozhodně palec nahoru. Kdo rád technologie, bude interiér Pola milovat. Co také rozhodně zaslouží pochvalu je příplatková hudební soustava od firmy Beats. Podání zvuku je skvělé a výkon takový, že by nebyl problém s Polem ozvučit menší párty. Trochu mě zaráží, že kvalitou zvuku se Polu nevyrovná ani většina aut z vyšších kategorií.
I posaz je velice dobrý. Sedí se nečekaně nízko a výhled z auta je dobrý do všech směrů. Trochu to kazí jen volant. Má parádní retro vzhled, ale je až moc velký. Samozřejmostí jsou sedadla s károvým vzorem (v GTI by to jinak ani nešlo), která skvěle podrží tělo, ale při běžné jízdě vás nějak extrémně neutiskují. Absolvoval jsem téměř tříhodinovou jízdu bez zastavení a vůbec jsem neměl pocit únavy, nebo otlačení některých tělesných partií. Dokonce ani vzadu jsem se necítil nijak klaustrofobicky a to na kufr zbylo stále 351 litrů, což je ho řadí na špičku třídy. Musím tedy říct, že až doteď na mě Polo udělalo opravdu skvělý dojem. Každopádně HotHach je především o tom, jak jezdí.
A aby jezdil, potřebuje motor. VW hraje na jistotu, protože do Pola nacpalo to nejlepší, co produkuje. Plnotučný přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu rovných 200 koní. Ano, třeba Clio RS Trophy má dvacet koní navrch, ale Polo ho naprosto deklasuje krouťákem 320 Nm, který je navíc dostupný už od 1500 ot/min! Komu se zdá výkon malý, tak vězte, že motor pod kapotou je dobře známá jednotka EA888, tedy stejná, jako například v Golfu R. Pravděpodobně tedy nebude problém najít pár koní navíc.
Jedno moudré přísloví praví „objem ničím nenahradíš“ a je to rozhodně pravda. Motor si totiž s autíčkem o váze lehce přes 1300 kilo doslova pohrává. Sprint na stovku mu zabere pouze 6,7s a zastaví se až na 237 km/h. Jednotku jako takovou můžu pouze chválit. V nízkých otáčkách je sotva slyšet, má spoustu síly prakticky od volnoběhu a okamžité reakce na plyn. Spotřeba se dá při klidné jízdě stlačit i na 6 litrů a svezení na okreskách vás vyjde na nějakých 10.
Polo je tedy opravdu dobré jak pro každodenní jízdu, tak pro víkendové radovánky. Motor je spřažen se šesti stupňovou dvoujspojkovou převodovkou DSG, kterou zná téměř každý. V automatickém režimu funguje naprosto perfektně, řadí rychle a logicky. V manuálním režimu řadíte pomocí pádýlek pod volantem – ta by mohla být malinko větší – a převodovka by mohla být opravdu manuální, protože i v tomto režimu si DSG řadí samo, pokud uváží, že už je čas na změnu převodového stupně. V 99% případů je to jedno, ale při tom 1% kdy prostě chcete motor ještě chvíli podržet, to štve. Jediné řešení je zvolit manuální převodovku, ale dle mého by se k charakteru Pola moc nehodila. Není to nijak hardcore náčiní a automat mi zde sedí více – nevěřím, že to říkám.
Testované Polo také nabízelo adaptivní podvozek – což je v dané kategorii stále ještě rarita – který reguluje tuhost tlumičů ve dvou stupních. Příplatek je spíš symbolických 6300 korun a rozhodně jej doporučuji. V komfortním režimu totiž ani nepoznáte, že sedíte v hothatchi, zatímco v tom sportovním umí pěkně ztuhnout. Součástí příplatku je také upravené řízení, větší stabilizátor a tužší uložení zadní nápravy. Takže se asi shodneme, že je to nejlépe utracených 6300 na novém autě. Mezi další úpravy podvozku také patří snížení o 15 milimetrů a tužší tlumiče, které už jsou standardní na všech verzích bez příplatku.
Jízdně je na tom Polo – alespoň dle mého – o trochu lépe než větší Golf. Kratší rozvor a nižší váha mu ponechává alespoň něco hravosti. Samozřejmě nemůžete čekat něco, jako Clio Trophy. Polo GTI je pořád Volkswagen a tak je nastaveno především s ohledem na každodenní použití. Jízdní vlastnosti jsou synonymem jistoty a s lehkou nadsázkou se dá říct, že s ním bude rychlý každý. Na řidiče klade poměrně malé nároky a hodně odpouští. Klidně v zatáčce zadupněte brzdu a auto zůstane krásně stabilní. Zkuste tohle v Cliu a máte zaděláno na pár pěkně horkých chvil. Jeho hlavní doménou je maximálně efektivní jízda. Na okresce budete pekelně rychlý. Auto skáče ze zatáčky do zatáčky s obrovskou dávkou agility a prakticky bez náklonů. Na nedotáčivost můžete zapomenout, elektronický diferenciál XDS+ funguje velice dobře. Jen je potřeba ze zatáčky co nejrychleji rovnat kola, protože má občas problém přenést velký krouťák a pálí jedno kolo – mechanická špéra by fungovala asi o něco lépe.
Řízení sice postrádá výraznější cit, ale je velice strmé a má dobře nastavený posilovač. Pokud půjdete na svojí oblíbenou okresku, bude velice těžké s vámi držet krok – jen v tom chybí víc emocí. Polo jede až moc samozřejmě, nemáte pocit, že ho musíte krotit, ale spíš vás jemně vede za ruku. Jízda na limitu není taková výzva a tlačení do sedačky se také časem omrzí. Chybí tam to vzrušení z posouvání vlastních hranic, i hranic techniky. Asi to není úplná nevýhoda. Polo si nehraje na závodní auto, jeho největší síla je ve všestrannosti a denním použití a zákazníci si rychlé Volkswageny právě kvůli tomuhle kupují, ne kvůli přívalu adrenalinu při každém startu. Polo se zkrátka dodnes drží tradičního receptu na hothatch. Co ale musím pochválit je zvuk. Auto sice „vylepšuje“ zvuk pomocí reproduktorů, ale dělá to tak nenápadně, že si toho téměř nevšimnete. Daleko více dává vyniknout jadrnému zvuku samotného motoru, které jen občas přehluší nějaké to štěknutí výfuku. Po všech těch falešných prskancích je to od Volkswagenu nečekaně svěží a oldschoolové nastavení.
V dnešní době se z hothatchů stala monstra, která se hodí víc na okruh, než na denní ježdění, ale původně měla tato vozidla fungovat především pro denní ježdění s možností rychlého svezení na okreskách, když to na vás přijde. Proto je asi zbytečné vyčítat novému Polu GTI, že je tak civilní. Drží se klasických ingrediencí Hothatchů a perfektně kombinuje denní použitelnost s okreskovým dováděním. Rozhodně se jedná o jeden z nejvšestrannějších zástupců kategorie. V základní ceně 569,900 je o 190,000 levnější, než Golf GTI – teď je pro mě poměrně těžké představit si, kdo dá Golf GTI přednost.
Volkswagen Polo GTI je perfektní každodenní hothatch. Nabídne dostatek prostoru, je příjemně komfortní, a když budete chtít, umí se změnit v kapesní raketu, která má jako bonus skvělý zvuk. Má výborný interiér a díky „user friendly“ nastavení s ním může okusit rychlost téměř každý.
Plus
Výkonný motor
Zvuk
Přesné řízení
Bohatá výbava
Každodenní použitelnost
Dospělý interiér
Mínus
Pro entuziasty příliš kompromisní
Převodovka řadí sama i v manuálním režimu
« Trápí vás zápach ve vašem vozidle. Takto s ním zatočíte hned Toto jsou nová SUV, která koupíte pod 350 tisíc »