Test Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line. Obhájí vysokou cenovku?
Nebudeme si nic nalhávat, nové Polo je vynikající auto již v základním provedení. Také skvěle vypadá a snad poprvé v historii se dá použít i jako jediné auto do rodiny. Současná generace totiž přerostla čtyři metry a do šířky Golfu už jí chybí jen nějaké tři centimetry. Díky tomu je v kabině dostatek místa a ani na zadních sedačkách nebudete vyloženě trpět. Z venku se to podepsalo především na tom, že Polo má krásně vyvážené tvary. Při prvním pohledu si ho většina lidí splete s Golfem.
Testovaná verze R-Line se oproti běžnému modelu odlišuje především výraznějším předním nárazníkem, zadním difuzorem a decentním spojlerem na zádi. Nepřehlédnutelným znamením je také logo R-Line na předním blatníku a v masce chladiče. Nechybí ani zvýrazněné koncovky výfuku, ale jsou falešné stejně jako okrasný difuzor mezi nimi. Auto je to krásné, z určitých úhlů i hezčí, než současný Golf. Problém budou možná mít majitele verze GTI, protože toto Polo vypadá vlastně úplně stejně.
Uvnitř mě čekal šok. Už jsem si nějak zvykl, že v této kategorii bývá interiér především funkční a co možná nejlevnější. Ale v novém Polu se cítím téměř jako v prémiovce. Všechny materiály jsou kvalitní, příjemné na omak i pohled. Slícování jednotlivých dílů má skvělou úroveň a navíc jsem obklopen high-tech vychytávkami. Jak je u VW zvykem, můžete také počítat s příkladnou ergonomií. Interiér nového Pola je rozhodně špička třídy. Líbí se mi hravá kombinace kontrastních barev na palubce, a skvělý je také infotainment. Rychlost odezvy je špičková, stejně tak rozlišení a grafika systému. Nově si také do Pola můžete připlatit digitální přístrojový štít, který rozhodně doporučuji.
Jeho rozlišení je tak jemné, že při běžném zobrazení budíků po chvíli přestanete vnímat, že se nejedná o klasické analogové přístroje a na rozdíl od nich si můžete kapličku přizpůsobit dle svého. Množství možností, které si můžete zobrazit je obrovské, a přitom zůstalo ovládání velice intuitivní. V tomhle rozhodně palec nahoru.
Kdo rád technologie, bude interiér Pola milovat. Co také rozhodně zaslouží pochvalu je příplatková hudební soustava od firmy Beats. Podání zvuku je skvělé a výkon takový, že by nebyl problém s Polem ozvučit menší párty. Trochu mě zaráží, že kvalitou zvuku se Polu nevyrovná ani většina aut z vyšších kategorií. I posaz je velice dobrý. Sedí se nečekaně nízko a výhled z auta je dobrý do všech směrů. Trochu to kazí jen volant.
Pod kapotou však tluče tříválcové srdce pod označením 1.0 TSI o výkonu 115 koní, známé z nejednoho produktu VW Group; R-Line je jen výbava, a to nejsilnější, co je do ní k mání, je právě tenhle agregát. Motor je poměrně živý, chce se mu do otáček a má i slušnou odezvu. Zvuk také není vyloženě špatný. Do interiéru se dokonce nepřenášejí ani žádné vibrace. Spotřeba jednotky se pohybovala kombinovaně mezi 6 a 7 litry, mimo zástavbu se dalo jezdit kolem 5. Motor opravdu není zlý a navíc má výhodu v nízké hmotnosti, která pomáhá přední nápravě lépe zatáčet.
Trochu problém jsem měl s převodovkou DSG. Právě ta je dost možná nejslabším článkem pohonného ústrojí. Kromě toho, že jí trvá rozjezd, taky občas dokáže s autem dost škubat. Horší ale je, že snad v honbě za co nejnižšími emisemi motor dost podtáčí, což se mu citelně nelíbí.
Jízdně je na tom Polo – alespoň dle mého – o trochu lépe než větší Golf. Kratší rozvor a nižší váha mu ponechává alespoň něco hravosti. Jízdní vlastnosti jsou synonymem jistoty a na řidiče klade poměrně malé nároky a hodně odpouští. Polo je totiž nesmírně mrštné, malé a lehké. To je věc, kterou určitě oceníte i ve městě a při parkování. Já ji ale nejvíce ocenil na okreskách.
Díky nízké hmotnosti motoru se auto s chutí vrhá do zatáček a krásně drží v oblouku. Obligátní nedotáčivost přichází až hodně pozdě. Ne, není to sporťák ani GTI, ale jízdně se jedná o velmi mrštné auto. Řízení sice postrádá výraznější cit, ale je velice strmé a má dobře nastavený posilovač.
Většinu času však bude trávit ve městě a jeho okolí, a tak je důležitý zejména jízdní komfort a ten je velmi dobrý. I na velkých kolech dokáže podvozek filtrovat většinu nerovností a menší problém mu způsobí až opravdu ostrá příčná nerovnost.
Problémem testovaného kusu je pouze převodovka DSG, která si umí cuknout a cena auta. V této maximální výbavě včetně příplatků se totiž vyšplhala nad 700.000 Kč a to je prostě za takové autíčko moc. Slevte z nároků a dostanete se na příznivější cenu a pak máte auto, které ve své třídě konkurenci těžce válcuje.
Plusy
Skvělý komfort
Kvalitní interiér
Výkonný motor
Spotřeba paliva
Výkon audia
Minusy
Sterilní design
Cena
Škubající převodovka DSG
« Na to se čekalo: Toyota Supra proti BMW Z4 ve sprintu. Které je rychlejší? V Rusku je možné vše: Bentley Continental GT Ultratank s pásovým podvozkem »