volkswagen-passat-2024-12

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI: V nejlepší životní formě

30. 6. 2024 • Novinky, Testy, VW

Motor: 90%

převodovka: 95%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

praktičnost: 95%

Verdikt:

Volkswagen Passat je legenda a druhý nejprodávanější model v historii automobilky s celkovým počtem 34 milionů prodaných kusů. Je tedy jasné, že nová, již devátá, generace musí být dobrá.

Na úvod si řekneme rovnou dvě zajímavosti. Passat bude existovat jen ve verzi kombi, kterou tradičně nazývá Variant. Zajímavější je fakt, že tentokráte vychází Passat technicky ze Škody Superb a ne naopak. Volkswagen přenechal většinu vývoje mladoboleslavské značce. Obě auta sjíždí na stejné lince v bratislavské továrně.

volkswagen-passat-2024-32 volkswagen-passat-2024-39

Nejnovější generace modelu zapomíná na své původní kořeny a přechází z čistě utilitárního designu na mnohem dynamičtější tvary. Dokonce mám pocit, že Volkswagen Passat Variant se snaží být alternativou i za v budoucnu nepokračující Arteon Shooting Brake.

Linie vozu působí nejen dynamicky, ale Passat Variant má s nimi neuvěřitelně dobrý koeficient odporu vzduchu, pouze 0,25. Ve srovnání s předchozím modelem je novinka delší o 144 mm, čímž jen o 83 mm nepřesahuje délku 5 metrů. Šířka narostla o 20 mm. Nejdůležitější je, že rozvor se prodloužil o 50 mm, což výrazně zvětšilo prostor v interiéru. Linie vozu a designová řešení jsou velmi podobná těm, které se objevují například u modelu ID.7 v kombi verzi Tourer. Passat Variant může být vybaven systémem IQ.Light Matrix HD s 19 200 diodami v jednom světle.

volkswagen-passat-2024-5

Testovaný model byl podtržen paketem R line, který přidává na ostrosti a agresivitě vzezření vozidla. V kombinaci s bílým lakem to vypadá opravdu dobře a Passat dává na obdiv ostře řezaný přední nárazník. Vše dokreslují tmavá 19″ kola Leeds s aerodynamicky optimalizovanými kryty. Hezký kombíček, to se musí nechat.

Interiér Volkswagenu Passat Variant se opírá o nové rysy vozidel automobilky. Na pohled to znamená velmi jednoduchou přístrojovou desku s minimem fyzických tlačítek. Nejvíce jich najdete paradoxně na volantu a fyzické zůstalo i tlačítko startování. Už to však není kruh, v nejnovějším Passatu má podobu velmi pěkně zpracovaného obdélníku.

volkswagen-passat-2024-24 volkswagen-passat-2024-25

Na výběr máte dvě velikosti displejů, ta menší má úhlopříčku 12,9 palce a ta větší až 15 palců. Long story short, větší displej nepotřebujete, protože menší působí rozumněji a nevyčnívá tak vysoko. Ale volba je na vás. Důležité je, že nová generace infotainmentu je skvělá. Funguje rychle, bez sekaní a celé rozhraní je velmi hezké a intuitivní. Vysoká je i možnost individualizace pomocí widgetů a zkratek, které si můžete nastavit a celý systém si tak přizpůsobit sobě. Volkswagen po kritice na infotainmentu zapracoval a nyní je perfektní.

volkswagen-passat-2024-16 volkswagen-passat-2024-19

Výbava R-line přidává sportovně tvarovaná sedadla s vestavěnými opěrkami hlavy a logem R. Jsou vynikající, pohodlná a dokáží i podržet tělo v zatáčkách. Passat však nabízí i příplatková komfortní sedadla, která jsou orientována na komfort. K interiéru ještě zmíním velký posun v kvalitě materiálů a zpracování. Líbí se mi ambientní podsvícení, dekory a zvolené materiály. Rozdíl mezi mainstreamem a prémií se v případě tohoto auta dost zkrátil.

volkswagen-passat-2024-27

Passat Variant není jen o vzhledu, ale hlavně o vnitřním prostoru. Kufr tohoto modelu narostl o 40 litrů a v základu má objem 690 litrů. Po sklopení sedadel se objem zvětšil až o 140 litrů ve srovnání s předchozí generací. Interiér Passatu se také zvětšil a pro zadní pasažéry nabízí mnohem více prostoru než kdykoli předtím.

Volkswagen použil nejnovější generaci platformy MQB Evo, což umožňuje použití nového plug-in hybridu, ale i dvoulitrových benzínových či dieselových motorů. Z celé palety, která je celkem rozsáhlá, se ke mně tentokráte dostal dieselový motor s výkonem 110 kW (150 k) a dvouspjkovou převodovkou DSG. Takový korporátní ideál. Do Volkswagenu Passat Variant se bez výhrad hodí.

volkswagen-passat-2024-35

Projev motoru je klasický a stejně tak projev převodovky. Závady z minulosti již Volkswagen vyřešil. Passat Variant má rychlejší převodovku a dokáže s ní nabídnout i dynamičtější jízdu. Síla evergreenu TDI není nijak razantní, ale dynamika je zcela dostačující a zajistí i bezpečné předjíždění. Léty prověřená kombinace pohonného ústrojí prostě a jednoduše funguje.

volkswagen-passat-2024-38

Passat Variant, jako manažerské vozidlo, musí mít dostatečný dojezd a nízkou spotřebu. I při dynamičtější jízdě jsem nepřekročil hranici 6 litrů na 100 km (maximálně po startu), přičemž celkový průměr za celý týden mi skončil na hodnotě 5,3 litru na 100 km. To by teoreticky mohlo znamenat dojezd až 1 200, případně 1 300 km na plnou nádrž.

volkswagen-passat-2024-11

O pohodlí a univerzálnost se může starat adaptivní podvozek DCC Pro (za příplatek). Testovaný model však byl vybaven standardním podvozkem. Ten nabízí ideální kompromis, ale je laděn spíše na komfortní notu. Jen je trochu hlučnější, což je jedna z těch nevýhod, pokud zvolíte velká kola. Tlumení a pružení je však bez chybičky a Passat je opravdu skvělý křižník a parťák na každý den a jakoukoli příležitost. Zmínit musím i odhlučnění, které je špičkové a uvnitř panuje klid. Tady je to velký posun kupředu.

volkswagen-passat-2024-7

A také jsem nečekal, že Passat Variant bude mít tak dobré jízdní vlastnosti. Podvozek je nastavený dlouho neutrálně, vrozená nedotáčivost je potlačena a vůz si zatáčky skutečně užívá.  Za dobrými jízdními vlastnostmi stojí i pneumatiky. Toto jsou Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, tedy nejnovější generace. A znovu je mohu jen doporučit. Tyto pneumatiky, ale i Passat Variant. Základní cenovka modelu 2.0 TDI startuje na částce 1.175.900 Kč. VW nyní nabízí i vstupní model Limited za 899.900 Kč.

Plusy

– Prostornost a praktičnost
– Interiér, zpracování a odhlučnění
– Práce podvozku a převodovky
– Nízká spotřeba
– Infotainment

Mínusy

– Vyšší cena příplatků
– Rázy od velkých kol

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz