Test Volkswagen Passat Alltrack 2.0 Bi-TDI
Jak se mění naše doba i společnost, tak se mění představa o ideálním rodinném autě. Pomineme-li poměrně krátkou a smutnou etapu rodinných MPV, byl většinou symbolem rodinného cestování kombík. Nejaktuálnějším trendem jsou ale těžká a neforemná SUV. Málokoho napadne, že pravda může ležet někde uprostřed.
Passat nedávno prošel faceliftem. Retuše ale byly tak jemné a decentní, že rozpoznat starší variantu od té aktuální zvládne asi jen nejsilnější jádro fanklubu značky VW. Pokud chcete radu, jak je nejsnáz rozlišit, zaměřte se na světlomety. Linka denního svícení se přesunula ze spodní hrany na horní. Pokud ale stále nevidíte zásadní rozdíl, nic si z toho nedělejte – já také ne. Ale upřímně, vůbec mi to nevadí. Passat stále vypadá skvěle, stárnutí se na něm neprojevilo, a tak oceňuji, že se automobilka zaměřila především na aktualizaci techniky, než aby zbytečně čarovala s tvary a vymýšlela, kam přidá nový falešný výdech.
Především dnes testovaná varianta Alltrack mi přijde atraktivní. Zatímco obyčejný „Pašík“ je taková šedá myš, R line si zbytečně honí triko, Alltrack je ten dospělý a vyzrálý. Přerod obyčejného kombíčku na obrněný kombíček proběhl decentně a s citem. Žádné zbytečné kudrlinky a hraní si na drsný offroad. Jen decentní hradba oplastování, stylové hliníkové kryty prahů a můj oblíbený detail: stříbrná zrcátka. Jako by se Passat narodil pro práci v holínkách. Jeho drsná a zároveň důvěryhodná tvář připomíná větrem ošlehaného dřevorubce, který vlastníma rukama postaví srub, přepere medvěda, ale stále je v něm dostatek citu na to, aby si poslechl, jaký byl váš den. Hotový hrdina Danielle Steelové. Vaše manželka ho bude milovat, věřte mi.
Interiér, podobně jako exteriér, sází spíše na drobné retuše než na velké změny. Palubní deska se bohužel rozloučila s ciferníkem hodin, který již řadu let zdobil prostor mezi výdechy klimatizace. Na jeho místě je dnes pouze plastová destička s nápisem „Passat“. Což mi přijde trochu zvláštní. Když za auto utratím nemalý peníz, tak vím, jaké jsem si koupil – nemusí mi to neustále připomínat nápis na palubce. Těžko říct, co vedlo automobilku k takovému kroku. Pravděpodobně úspory, protože jestli je to cílené práce designéra, tak je trošku bez fantazie. Nicméně zbytek interiéru je známá písnička. Velice dobře volené materiály, výtečné zpracování a bezchybná ergonomie. Pro Volkswagen je nejspíš fyzicky nemožné udělat špatný interiér, takže i tady se ihned cítíte jako doma. I když jedna chybka by se našla. Tou je zvolený dekor, který na přímém slunci hází nepříjemné odlesky po celé kabině.
Posaz za volantem je příjemný, výhled ven je ukázkový, a místa je na rozdávání. Mezi další novinky patří nový volant, který skvěle vypadá a dobře padne do ruky. Za něj se nastěhoval digitální přístrojový štít, který je tradičně skvělý. Má výtečné rozlišení, prakticky nekonečné možnosti individualizace a jeho ovládání je intuitivní. Aktualizace se také dočkal infotainment, který je nyní kompletně dotykový, což podle mě není nejšťastnější řešení, ale v tomto směru jsem konzerva. Systém je svižný a logický, co je ale důležité, je také opravdu inovativní. Nejen, že je neustále připojen k internetu a umí vám tak poskytovat aktuální informace o dopravě, a je schopný se sám aktualizovat bez návštěvy dealera, především ale přichází s novou funkcí We connect.
Do automobilu si můžete uložit několik profilů, kde má každý uživatel uložené vlastní nastavení. S vozem se lze propojit skrze aplikaci pro chytré mobilní telefony. Tím získáte nepřetržitý přehled o voze nebo možnost ovládat vzdáleně jeho funkce. Také lze využít váš mobilní telefon jako klíč, ba dokonce můžete autorizovat „cizí“ mobil, kterým pak lze váš Passat otevřít a nastartovat. Bez nutnosti předávání klíčů tak můžete půjčit auto členovi rodiny, nebo začít svůj vůz sdílet. Samozřejmostí systému je také podpora Apple CarPlay a Android auto. Těšit se můžete i na ovládání gesty a hlasem. Pak že starého psa novým kouskům nenaučíš.
Díky rozvoru 2786 mm je na zadních sedadlech místa na rozdávání. Když si sednu za sebe, tak pomalu ani nedosáhnu na přední sedadlo. Dokonce nad hlavou mám ještě asi 7 centimetrů rezervu. Potěší přihrádka s přípojkou na 12V, USB (pozor ale, všechny USB v autě mají standard C) a také klasickou 230V zásuvku. Kufr nabídne v základu královských 650 litrů, po sklopení sedadel téměř zbytečných 1780 litrů! Jako rodinné auto/stěhovák/příležitostný obytný vůz tedy Alltrack boduje. Díky zvýšenému podvozku se ani nemusíte omezovat na zpevněné cesty a můžete dát plný průchod vašemu aktivnímu, dobrodružnému já.
Pod kapotou testovaného kousku se nacházel nejsilnější dostupný diesel. Tím je dvakrát přeplňovaný čtyřválec o výkonu 176 kW a 500 Nm. Zdravá porce výkonu stačí 1776 kilogramů vážícímu kombíčku ke sprintu na stovku za 6,4 sekundy a maximální rychlosti kolem 240 kilometrů v hodině. Síla motoru je opravdu impozantní, a to v jakékoliv rychlosti. Především pružnost motoru je výtečná. Auto je připraveno v jakoukoliv chvíli vyrazit vpřed. Díky dvojici turbodmychadel reaguje na povely plynu s minimální prodlevou a pocitově vadne výkon až kolem 4.500 otáček. Motor na mě udělal opravdu dobrý dojem. Jediná malá chyba je výraznější zvukový projev. Interiér je sice výborně odhlučněn, přesto se ale nezbavíte takového vzdáleného mručení, které proniká do kabiny v celém průběhu jízdy. Jednotka je standardně spárována se sedmistupňovou převodovkou DSG.
Automat je naladěný příjemně do komfortu, změnu rychlosti ani nezaznamenáte. S touto převodovkou nemám vždy jen dobré zkušenosti, ale její nastavení se mi k Passatu hodilo. Je rychlá a logická, i když díky euro normám ráda podtáčí motor, ale tento jev se dá eliminovat přepnutím do režimu S. Spotřeba se po týdnu ustálila těsně nad 8 litry. Ale mohl za to fakt, že většinu kilometrů jsem najezdil po horách s velkým převýšením. Tak jako tak moc nepočítejte s udávanými 5,9 litry na sto kilometrů. Po městě spotřeba olizovala desítku, mimo město jsem jezdil za nějakých 6,5 litru. V průměru bych tak počítal s hodnotami mezi 7-7,5 litry na sto kilometrů.
Až doteď jsem popisoval v podstatě běžný Passat. Tou nejdůležitější změnou oproti klasice je u Alltracku o 27 milimetrů zvýšený podvozek. To z něj samozřejmě nedělá offroadového šampiona, světlá výška 17,5 centimetru mu pomůže především ve snazším parkování u obrubníku, nebo v bezproblémovém překonání polní cesty. Mnohem důležitější je, jak se milimetry navíc projevily na komfortu. Protože Passat Alltrack je opravdu jak peřinka – a to i na testovaných 19ti palcových kolech. Tohle auto se v maximální míře zaměřuje na komfort a nestydí se za to. Všechny výmoly i nerovnosti podvozek vysaje s takovou grácií, až vám bude připadat, že silnice někdo přes noc opravil.
Odpružení pracuje jako o život, a do kabiny nepřenáší vůbec žádné otřesy ani rány. Přes velké nerovnosti se přelije jak vlna, ty krátké a ostré dokonale potlačí. Opravdu, každý kilometr s Alltrackem je příjemný relax. Nejlépe je mu samozřejmě na dálnici, kde předvádí ukázkovou směrovou stabilitu a velice dobré odhlučnění. Zde navíc oceníte nový inteligentní tempomat, který umí sám upravovat rychlost podle značek. V kombinaci s asistentem jízdy v pruzích se z vás na dálnici stává spíš pasažér. Samotného mě překvapilo, jak je zde auto samostatné. Nicméně dobře se cítí i na okreskách. Byť Passat působí trochu těžkopádně, nemusíte se bát žádného houpání jak na vlnách ani náklonů karoserie. Auto je za každé situace klidné a neutrální, a potvrzuje, že na světě není moc lepších aut z A do B, než je Passat.
Podvozek vždy fungoval ukázkově, a to ani nebyl vybaven příplatkovými tlumiči DCC. Ty můžete z výbavy mimochodem klidně vyškrtnout. Uberou centimetr ze světlé výšky, a auto na těch standardních funguje tak skvěle, že jim není, co vyčíst. Při zvyšování podvozku se podařil najít ten správný kompromis mezi tím, kdy se zlepší komfort, ale jízdní vlastnosti nejsou zhoršeny vyšším těžištěm. Ať už pojedete na nákup, na dovolenou k moři, nebo na odlehlou chatu v horách, Passat Alltrack vám vždy bude skvělým parťákem.
Volkswagen Passat Alltrack je auto, na kterém se chyby hledají opravdu těžko. Na trhu pravděpodobně najdete auta, která bude v něčem lepší. Insignia Country Tourer nabídne lepší podvozek, Subaru Outback je zase daleko houževnatější, ale Passat Alltrack boduje především tím, že je ve všech ohledech po čertech povedený. Možná nevyčnívá v jednom určitém parametru, ale ani nemá žádnou výraznou slabinu, což z něj dělá opravdu komplexní balíček, který nedá konkurenci spát.
Také oceňuji fakt, že v designu se podařil najít správný balanc mezí tím, že Alltrack vypadá stejně dobře umazaný od bahna uprostřed lesa, jako nablýskaný před operou. Během našeho týdenního soužití jsem si uvědomil jednu věc. Díky autům, jako je Passat Alltrack se jeví celá kategorie SUV jako zcela irelevantní. Když chcete pohodlné auto pro rodinu, tak je ideální varianta obrněný kombík. Nějaký ten terén taky zvládne, je prostornější, má lepší jízdní vlastnosti a nižší náklady na provoz. Až vás napadne, že je čas koupit SUV, udělejte pro sebe něco, a mrkněte taky na zvýšené kombíky. Volkswagen chce za Alltrack s Bi-TDI minimálně 1,2 milionu, což určitě není málo, ale rozhodně se mu nedá upřít jedno: je to prostě dobrý auto!
Volkswagen Passat Alltrack je povedený univerzál, který potěší především aktivní rodiny. Má nebesky pohodlný podvozek, výkonný motor a záplavu moderní výbavy. Jestlipak není celé ta SUV horečka zbytečná.
Plusy
– Design
– Poctivé zpracování
– Výkonný motor
– Velký kufr
– Moderní asistenty
Minusy
– Vyšší spotřeba
– Cena
« Stará auta jsou dnes už ve všem překonána Pozor na krádeže motorek během sezóny »