IMG_2611

TEST Volkswagen Passat 2.0 BiTDI Highline – Nádech prémie

12. 2. 2015 • Novinky, Testy, VW

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 80%

Ve své podstatě dokonalé auto, které umí všechno na jedničku. Dynamika je dechberoucí a komfort skvělý.

Verdikt:

Volkswagen si je dobře vědom důležitosti svého modelu Passat, a tak v poslední generaci posouvá jeho schopnosti a vzezření do prémiového segmentu. Opravdu! Reklamní tvrzení, že je toto auto o pořádný kus dál, než předchůdce je naprostá pravda. A aby také ne, miliony prodaných kusů minulých generací a ohromná tradice této manažerské limuzíny je obrovský závazek a tady si Volkswagen nemůže dovolit nejmenší chybičku. Očekávaní jsou totiž obrovská.

Jednou z oblastí, kde se měnily věci razantně, je jednoznačně design. Nová generace je oproti té předchozí opticky nižší, má zcela novou přední masku a výraznou linii táhnoucí se přes celý bok vozu. Design přední masky je věcí úhlu pohledu. Passat s ní rozhodně nevypadá špatně, ale někomu by mohla přijít až příliš agresivní či příliš chromová. Na ostatních místech vozu je situace o hodně umírněnější. Zcela zjevná je snaha vytvořit design, který se snaží být hlavně nadčasový a ne jen dostát současným trendům. Osobně se mi auto moc líbí a připomíná mi designový směr poslední generace CC. Passat prostě působí výrazně dynamičtěji, než kdy dříve. Chce to však osobní kontakt, pak se pozná o kolik je rozkročenější a opticky nižší. Výsledek je však výborný, lidé se otáčejí a auto se moc líbí.

Passat3

Ve stylu zjednodušování linek se nese i interiér vozu. Zde bychom oddělené výdechy klimatizace hledali marně. Jsou se slušnou dávkou elegance integrovány přímo do ozdobné lišty palubní desky a celý vnitřek vozu tak působí o mnoho jednodušeji. Ergonomie a architektura interiéru jinak zůstala zachována v podstatě beze zbytku. Ti kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů. Sedadla jsou německy tuhá a se slušným bočním vedením, místa vzadu je jak se sluší a patří na třídu manažerských vozů.

Passat1

Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým TFT displayem namísto klasických budíků, a i to posunulo vnímání nového Passatu o pořádný kus dál. Grafika ukazatelů a palubního počitače je absolutně perfektní, stejně jako jejich okamžitá odezva. Lze si kompletně konfigurovat, co se bude zobrazovat a na výběr je toho opravdu hodně. Velmi se mi líbila možnost kruhové ukazatele zmenšit a zobrazit mezi nimi mapu navigace. Velmi efektní a užitečné. Ve výbavě samozřejmě nechybí asistence jízdy v pruzích, radarový tempomat s brzdnou funkcí ve městě, sedadla v kůži Nappa nastavitelná ve dvanácti směrech, vyhřívaný volant, keyless přístup… je toho prostě moc. Zmínit ale ještě musím kamerový systém kolem celého vozu, ten je opravdu vychytaný. Vůz umí zobrazit z ptačí perspektivy, což dnes nikoho nepřekvapí, ale zároveň si na středovém displayi můžete vybrat jednotlivou kameru a zvětšit ji. Nebo je různě kombinovat. Zvenčí pak nechybí ani plně diodová světla. Interiér nového Passatu má ve výsledku perfektní ergonomii a zpracovaní, působí velmi hodnotně, elegantně a zároveň moderně. Co je nejdůležitější – výborně se tady člověk cítí! Vše je jednoduše tam, kde to má být a nic nepřekáží. Takhle dobře jsem se dlouho v ničem necítil.

Superdiesel mění pravidla

Revoluce pokračuje taky v technice pod karoserií, a to v podobě nové nejsilnější motorizace 2.0 BiTDI. Název vůbec nedává tušit, co je tato jednotka zač, vždyť dvakrát přeplňovaných naftových čtyřválcových dvoulitrů je na trhu spousta. Jenže tady je vše jinak. Nejvýstižnější jsou parametry: 176 kW ( 240 koní ), 500 Nm a stovka za 6.2 vteřin! Když Volkswagen oznamoval, že chystá naprosto bezkonkurenční diesel, asi málokdo to bral vážně a teď je tady a boří veškeré zažité pravidla. Ne jen výkonem, ale celkovým projevem!

Základem motoru je zesílený blok z klasického dvoulitru, včetně dvojice vyvažovacích hřídelů. Hlava válců má o 30 procent větší průtok vzduchu a to zásadní je dvojice nestejně velkých turbodmychadel Borg Warner. Ta jsou umístěna mezi motorem a přepážkou kabiny. Větší nízkotlaké turbo si vystačí pouze s pneumaticky ovládaným wastegatem a pracuje při vysokých otáčkách motoru. Menší vysokotlaké turbo využívá k regulaci plnicího tlaku měnitelné rozváděcí lopatky, s nimiž přímo pohybuje krokový motorek. Pro maximální objemovou účinnost přeplňování, je stlačený vzduch veden přes výměník voda/vzduch, který je namontovaný přímo na sacím potrubí. Dráha stlačeného vzduchu je tak kratší a účinek je mnohem razantnější.

Passat4

Po prvním seznámení plynového pedálu s podlahou zažijete šok – Passat Vás jednoduše nakopne a katapultuje pryč. Zrychlení je opravdu monstrózní, neutichající a dechberoucí. Je úplně jedno, jak rychle jedete a jaké máte otáčky, vůz vždy razantně zatáhne a neúnavně akceleruje. Minimálně v rámci čtyřválcových motorů je tato jednotka bezkonkurenční a troufám si říci, že jede i líp, než některé šestiválce. Výborná je i odezva plynového pedálu a samotný zvuk motoru. Cože? Zvuk dieselu? Jo! Hned sem si vzpomenul na nedávno testované Audi A7 3.0 BiTDI, které znělo fantasticky. Tady to samozřejmě není tak dobré, je to čtyřválec, ale v rámci svého segmentu je zvuk opět bezkonkurenční a to samé platí o kultivovanosti chodu motoru. Koncern Volkswagen se evidentně hodně snaží a výsledky jsou překvapující. A spotřeba? Předpisově se dá jezdit za 6 litrů, dálniční tempo si řekne o nějakých 7,5 a pokud začněte využívat plný potenciál motoru, tak se dostanete někam ke 14 litrům, ale to už se bavíme o jízdě na samé hranici.

Jízdou překvapí

Passat BiTDI je výhradně spjat s automatickou převodovkou, konkretně se sedmistupňovým dvouspojkovým DSG. Převodovka řadí rychle a inteligentně, nedosahuje však jemnosti měničových automatů. Nicméně necuká a s motorem je sladěna na jedničku. DSG však není jedinou výhradní volbou, se kterou je nejsilnější motor spjat, dostanete k němu totiž i pohon všech čtyř kol 4Motion. Jedná se o pátou generaci systému s mezinápravovou spojkou Haldex. V praxi funguje připojování zadní nápravy velmi rychle a neznatelně. Vůz jsem testoval za sněhové kalamity, a tak jsem měl nejlepší možné podmínky vyzkoušet, jak v novém Passatu pohon funguje, zejména ve spojení s takto silným motorem.

Pryč jsou doby, kdy podobný systém pomáhal primárně v přímce a při rozjezdu na povrchu se zhoršenou trakcí. Poslední generace Haldexu plně supluje stálé čtyřkolky a v tomto případě je ještě umocněn diferenciálem XDS, který elektronicky nahrazuje závěru. V zatáčkách tak umí přibrzdit vnitřní kolo a Passat ochotněji zatáčí. Přiřazení zadní nápravy navíc probíhá daleko dříve, než dojde k prokluzu té přední a člověk úplně cítí, jak auto pod ním přemýšlí. Zmáčknete plyn a ještě dříve, než se výkon přenese na kola,  auto má již připojena všechna kola. Díky tomu je trakce opravdu výborná a navíc se Vám auto ukáže i v zábavném světle. Passat nikdy nepatřil k autům, která by se skloňovala se slovem zábava, ale s pohonem 4Motion prostě umí jezdit zatáčky efektním powerslidem.  Zasněžené okresky jsem si opravdu užil a měl jsem úsměv na tváři. Passat prostě fungoval jako regulérní čtyřkolka.

Passat6

S tím se úzce pojí i řízení. To je v aktuální generaci o pořádný kus lepší. Auto na něj parádně reaguje a dokonce je výrazně strmější a přesnější. Díky tomu si jde s autem krásně hrát a přesně ho vodit po silnici na milimetry. Samozřejmě je klasicky přeposilované a bez zpětné vazby, ale celkově je to slušný pokrok.

Jako standard k BiTDI dostanete i adaptivní podvozek DCC, ten nabízí tři defaultní režimy tuhosti tlumičů – Sport, Normal a Comfort. A nebo jej můžete nechat v automatickém režimu, kdy se podvozek adaptuje sám dle aktuálních podmínek. Po vzoru všech aktuálních koncernových vozů je i tady možnost individuálního režimu, kde si jednotlivé prvky nastavíte sami. Jedná se o řízení, podvozek, mapy motoru a převodovky. DCC podvozek je snížený o 10 milimetrů oproti tomu základnímu.

Passat8

DCC je výrazně lepší v tlumení nerovností a přenášení rázů, které trápí základní podvozek. Tady jsem nic takového nepozoroval a naopak si všiml klasického příjemného pohupování a plavnosti v komfortním režimu, což je na denní použití v Česku naprosto ideální. A to i na velkých osmnáctiplacových kolech. Po nastavení sportovního režimu naopak podvozek ztuhne a začne kopírovat cestu. Pokud autu začnete opravdu šlapat na krk, tak Vás mile překvapí kolik toho podvozek snese. Nenaklání se a výborně drží zvolenou stopu. Ve spolupráci s 4Motion pohonem je tak Passat velmi rychlý i na klikatých silnicích. Opravdu mě to moc překvapilo a potěšilo. Jedinou výtkou k podvozku mám k odhlučnění podběhů a zadní nápravy, tady to mohlo být lepší.

Passat5

Takže tak, nový Passat opravdu splňuje velká očekávání a Volkswagen dostál svým závazkům. To, že tohle auto bude opět naprostý bestseller je už teď jasné a já to naprosto chápu, je to totiž vlastně naprosto dokonalé auto, ve kterém Vám nebude chybět vůbec nic, a které plní všechna kritéria na jedničku. Na svém segmentu nemá plnohodnotnou konkurenci a dokázal by solidně potrápit i některé prémiové značky.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Dynamika motoru
  • Spotřeba
  • Komfort
  • Moderní technologie
  • Pohon všech kol
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Kvalita zpracování
  • Velmi tuhá karoserie
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Ceny příplatků
  • Hluk od podvozku

 

 

Cena v základní výbavě: 1 054 900 Kč

Cena v testované výbavě: 1 393 599 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, ESP s impulsem do řízení a s komfortním brzdovým asistentem, palubní počítač, adaptivní podvozek DCC, diodové světlomety včetně denního svícení, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla včetně trysek ostřikovače čelního skla, elektricky stavitelná bederní opěrka u řidiče, tempomat s funkcí nouzového brzdění do 30 km/h (Funkce City), elektronický závěr diferenciálu XDS, multifunkční tříramenný volant, autorádio s šesti reproduktory, přehrávačem CD a sloty pro USB a AUX, systém sledování únavy řidiče atd.

Výbava testovaného vozu:Kožené čalounění Nappa (+15 600,-), asistent pro parkování s přívěsem včetně tažného zařízení (+ 13 000,-), bezklíčové odemykání Keyless Access (+12 100,-), navigace Discover Pro (+49 100,-), multifunkční tříramenný volant v kůži (+6200,-), elektricky stavitelná sedadla ve dvanácti směrech, odvětrávání sedadel (+34 200,-), elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru (+11 800,-), litá 18” kola Marseille se samozacelujícími se pneumatikami 235/45 R 18 (+17 100,-), atd.

Technické údaje
Motor Volkswagen Passat Variant 2.0 Bi-TDI Highline
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 238
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.7 / 5.4
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 650 / 1780
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 645
Rozměr pneu: 235/45 R 18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz