volkswagen-multivan-t7-edition-2024-2

Test Volkswagen Multivan 2.0 TDI: Lepší pohon pro dodávku prostě neexistuje

28. 9. 2024 • Novinky, Testy, VW

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 100%

Verdikt:

Volkswagen osobní dodávky mají za sebou více než sedmdesátiletou historii a na našem trhu je již sedmá generace Multivanu, která nepřináší jen několik drobných úprav – naopak, jedná se o zásadní změnu. V celé historii Multivanu jde pravděpodobně o největší revoluci, protože je postaven na platformě osobního automobilu a zcela se odklání od svých užitkových kořenů, aby lépe vyhovoval lidem, pro které žádný osobní vůz není dost velký. Podle automobilky je tento krok natolik významný, že vůz překračuje běžné kategorie a je označován jako MUV (multi užitkové vozidlo). Pojďme se tedy podívat, jaký dojem na mě tento model udělá při našem setkání.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-11 volkswagen-multivan-t7-edition-2024-6

Nejvíce mě chytlo za oči to, že přede mnou sice stojí velké auto, ale rozhodně nepůsobí jako dodávka. Už jen to, že čelní sklo nenavazuje přímo na kapotu (ta je namísto toho protažená víc dopředu po stylu osobáků) dává tušit, že je něco jinak. Navíc nepůsobí takovým tím zavalitým dojmem. Může za to celková změna proporcí. Do délky sice auto narostlo o 69 mm (4973 mm – k dostání je ještě long verze 5173) a do šířky o 37 mm (1941 mm) a rozvor se natáhl o 124 mm (3124), ale výška střechy se snížila o znatelných 47 mm (1903 mm). Mám tak pocit, že přede mnou stojí spíš nástupce Volkswagenu Sharan. A proč ne. Skomírající třída MPV už potřebuje nějaký svěží vítr, tak proč to nezkusit takhle. Nicméně Volkswagen skutečně inovoval, kde to šlo a celou karoserii kompletně přepracoval a odlehčil. I přes nárůst rozměrů je novinka o necelých 10 % lehčí než předchůdce – hmotnost startuje na 1941 kg.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-7 volkswagen-multivan-t7-edition-2024-15

O revoluci jde i po stránce designu. Volkswagen opustil retro design, který se od verze T4 měnil jen velice pozvolně a přinesl mnohem moderněji vypadající auto. Je zde poměrně zřejmá inspirace u nového Caddy, ale přesto má Multivan svoji tvář: denní svícení přes celou masku, úzká linie oken a zadní lampy nyní umístěny horizontálně. Na autě je také znát silné zaměření na aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu se podařil stlačit na hodnotu 0.3. Dle mého čistě subjektivního pohledu jde o auto, které vypadá skvěle a rozhodně si ho nikdo nebude plést s maskovaným užitkáčem.

Nicméně dodávky jsou především o praktičnosti. Multivan v základním sedmimístném uspořádání pobere 469 (prodloužená verze 763) litrů zavazadel. Sedačky se ale dají po jedné vyndávat a lze tak dosáhnout objemu až 3672 litrů (prodloužená verze 4005). Novinkou je absence lavice ve třetí řadě. Nyní jsou všechna sedadla plnohodnotná a samostatná. Taky se zapracovalo na jejich odlehčení a jedno nyní váží pouze 23 kilogramů – to je skvělé pro manipulaci.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-25 volkswagen-multivan-t7-edition-2024-26

V kolejnicovém systému jezdí jak namazané a bez problémů jsem s nimi zvládal pohybovat pouze jednou rukou. Skvěle také je, že všechna sedadla mohou být vybavena výhřevem a ve všech řadách je několik USB zdířek (všechny USB-C). Je tedy vidět, že Volkswagen chtěl skutečně přinést komfort z osobních aut. Sedačky jako takové jsou skvělé. K tomu není co víc dodat. Sednout a probrat se na druhém konci Evropy. Samozřejmě se také dají otáčet, takže si uvnitř můžete udělat debatní kroužek. Zajímavým prvkem je posuvný stoleček, který můžete přesouvat po celé kabině, různě ho skládat a rozkládat a udělat si tak v autě třeba kancelář. Musím taky uznat, že působí velice robustně.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-24 volkswagen-multivan-t7-edition-2024-29

Ta největší změna ale nastala vepředu. V podstatě se sem totiž nastěhoval interiér z Golfu. Tomu vévodí dotyková dvojobrazovka – která je u Multivanu standardem – skládající se z 10“ obrazovky pro multimediální systém a 10.25“ obrazovky suplující budíky. Vše funguje přesně tak, jak v jiných modelech značky. Nemá cenu se tím tedy zabývat. Ta hlavní zpráva je tato – smiřte se s celodotykovým ovládáním. Dnes už by to nemělo nikoho překvapit, pořád jsem ale trochu doufal, že se některá tlačítka vrátí. Těšit se tak můžete na trampoty s dotykovými jezdci na přidávání hlasitosti a teploty, které nejsou v noci podsvícené a infotainment, který vyžaduje trochu cviku na zvládnutí.

Naštěstí si alespoň volant zachoval fyzická tlačítka a skrze ně se dá ovládat většina auta. Jinak interiér působí kvalitně, útulně a skutečně prémiově – což ještě podtrhuje hezký dřevěný dekor s hliníkovými lištami. Ani posaz není tak dodávkový. Mám pocit, že sedím víc v autě a volant mám hezky u těla a jeho sklon víc odpovídá běžný osobákům. Zároveň ale taky sedím dost daleko v kabině a hůř se odhaduje, kde auto začíná. Sečteno podtrženo, v málokteré dodávce si budete připadat tolik jako v osobním autě (a ano, vím, že existuje třída V). Novinkou jsou taky dvojité „A“ sloupky, které minimalizují mrtvé úhly a ambientní osvětlení.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-38 volkswagen-multivan-t7-edition-2024-35

Nabídka motorů je poměrně široká a najdete v ní vše od baterek až po diesel. Všechny verze jsou pak ve standardu s automatem. Základem je verze 1.5 TSI s výkonem 110 kW. Teď jistě potěším velkou část populace, protože hned druhá nejlevnější verze je ta, která bude nejspíš nejoblíbenější – dvoulitrový diesel. Ten má výkon 110 KW. Hned nad dieselem stojí dvoulitrový benzín o výkonu 150 kW. No a nakonec nejdražší provedení – a zároveň premiéra v Multivanu – Plug-in hybrid. O pohon se stará dobře známá dvojka – 1.4 litrový benzínový čtyřválec a elektromotor o systémovém výkonu 160 kW. Na rozdíl od ostatních motorů je tady 6 stupňový automat, zbytek má o jednu rychlost navíc. Novinkou je pohon všech kol, ale výhradně s plug-in hybridem. Verze 4Motion spoléhá na novou generaci s patnáctistovkou TSI evo2s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, jakou známe třeba z nových Volkswagenů Golf a Tiguan či Škod Superb a Kodiaq. Výkon je 160 kW.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-5

Na úvod jsem zmínil, že T7 přijíždí na platformě pro osobní vozy – tou je samozřejmě MQB. Cíl Volkswagenu byl skloubit praktičnost dodávky s komfortem osobního vozu. Testovaný Multivan měl pod kapotou dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW a hned po startu mi udělal radost kultivovaností. To, že motor běží, jsem postřehl jen díky indikaci na budících. Pidi voličem převodovky jsem cvaknul D a vydal se na cestu. Převodovka je krásně jemná, rychlá a řadí logicky. Motor se ani pod zátěží nijak akusticky neprojevuje, dovnitř nepronikají žádné vibrace a dynamika je dostačující. Výborná je i spotřeba, která se svižnou jízdou drží kolem 7 litrů. Ale jde to i pod 6. Pro velké auta, je prostě diesel to nejlepší možné řešení. Vždy byl a bude.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-12

Testované auto bylo samozřejmě nabito veškerou příplatkovou výbavou a mohl jsem si vychutnávat takové lahůdky jako plnohodnotný head-up displej nebo adaptivní podvozek. Ten fungoval vskutku kouzelně. Auto působilo hezky usazené na silnici, neposkakovalo ani na velkých nerovnostech, o těch malých mi ani nedalo vědět a náklony karoserie byly sotva postřehnutelné. Komfort je skutečně na vynikající úrovni. A to musím říct, že cesta pro testovací jízdu byla zvolena po opravdu šíleném tankodromu. Mulťák to ale zvládl bez ztráty kytičky a se všemi nástrahami si bez problémů poradil. Auto taky působí poměrně lehkonoze a agilně. Se zavřenýma očima bych dodávku nehádal ani náhodou.

To bude částečně i zásluha toho, že u T7 se premiérově setkáváme s nezávislým zavěšením všech kol. Posun v jízdních vlastnostech oproti verzi 6.1 je zkrátka o několik tříd. Daní za tak pokročilou konstrukci jsou menší vlohy pro práci. Maximální zatížení je dle verze 410-848 kilogramů, na kouli zvládne maximálně 2 tuny. Zkrátka jsme se od užitkového světa posunuli. Velice dobrý dojem mám taky z odhlučnění. Od podvozku se dovnitř nedostává téměř nic a o motoru jsem sotva věděl. Řízení je pak až nečekaně krátké a přesné – budu se opakovat, prostě jako v osobáku. Multivan tak po silnici nehoníte, není potřeba neustále korigovat směr, zkrátka je na volantu zcela přirozený, intuitivní a naprosto poslušný. Jestli se někdo bojí dodávek kvůli jejich rozměrům, asi mě nenapadá nic, v čem by se i takový člověk cítil uvolněně. Jízdní vlastnosti Volkswagenu Multivan T7 na mě udělali stejně skvělý dojem, jako jeho vzhled.

volkswagen-multivan-t7-edition-2024-1

Tak je to za námi, Multivan sedmé generace vypadá skvěle a jezdí ještě lépe. Díky moderní platformě se můžete těšit na všechny nejmodernější prvky výbavy jako semi-automatické řízení, Car2X komunikaci nebo Matrix LED světlomety. Po všech stránkách je to asi nejcivilnější dodávka na trhu.

Plusy

– Design
– Motor a spotřeba
– Moderní interiér
– Jízdní vlastnosti

Mínusy

– Vysoká cena
– Menší povolené zatížení

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz