Test Volkswagen Grand California 680: Volání dálek
Neřešit obsazené hotely a penziony či zpožděné lety, jen usednout za volant a vydat se na místo, které člověka zrovna napadne. A když nebude vyhovovat, kdykoliv se přesunout zase dál. Svoboda na kolech láká čím dál víc lidí. Poptávka po karavanech a obytných autech výrazně roste už několik let, ovšem pandemie spolu se zavřenými hotely a penziony ji vystřelily do zcela nových výšin.
Jen přes zimu v Česku vzrostly prodeje těchto vozidel o dvě stě procent a pronájmy zhruba o polovinu. A rostly by zřejmě ještě výš, jen už to nejde. Podle Asociace kempování a karavaningu má totiž velká část prodejců pro letošek zcela vyprodáno a přijímá objednávky až na příští rok. Masivní propad naopak zažily segmenty, které se zaměřují na půjčování v zahraničí nebo na přijíždějící cizince.
Sám jsem krásám karavaningu propadl již před dvěma lety, kdy jsem si poprvé obytný vůz půjčil a tu svobodu spojenou s možností být na cestách vlastním pánem si zamiloval. Někteří to nazývají “volání dálek”. Jiní “touha po dobrodružství”. Je ale vlastně jedno, jaký výraz použijete: S obytným vozem uspokojíte svou touhu po objevování neznámých míst a velké nezávislosti.
Přesně o tom obytné vozy jsou, o volnosti a nevázanosti na konkrétním místě a době. Není divu, že tento segment vozidel nabírá na své popularitě a vstupují do něj i lidé, kteří ještě nedávno nedali dopustit na hotelový pokoj. Jenže právě ten si v tomto případě vezete vždy sebou a pořádně luxusní. Dámy a pánové, vítejte u testu největšího a nejluxusnějšího obytňáku ze stáje Volkswagen.
Grand California 680 na svém velkorysém prostoru (6,8 metru délky a 2,8 metru výšky) totiž nabízí velkou ložnici, tradiční kuchyňku, jídelnu, koupelnu s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou. Ano, aby se vůz vešel do limitu 3,5 tuny, je jen pro dva pasažéry. Čtyřmístná varianta 600 je sice kratší, ale nabízí alkovnu a celkem pojme čtyři osoby. Volkswagen však u obou verzí využil prostor skříňového Crafteru na maximum.
Kuchyň se skládá z ledničky s mrazničkou, pracovní desky, nespočet odkládacích prostor, šuplíků, plynového vařiče se dvěma plotny a klasického dřezu. Lednička přitom díky solárnímu panelu na střeše auta může běžet nepřetržitě. Vodní oběh kuchyně a koupelny je napojen na dostatečně velkou nádrž o objemu 110 litrů, kterou ohřívá bojler poháněný buď plynem nebo elektřinou. Volit typ ohřevu si přitom můžete kdykoli sami v centrálním ovladači automobilu umístěného na vnější stěně koupelny. Odpadní nádrž vody se pak nachází pod autem a pojme až 90 litrů. Lehce ji pak vypustíte kohoutkem pod prahem vozidla. Samozřejmostí je nezávislé topení a za příplatek VW nabízí také nezávislou klimatizaci.
Prostorná postel situována podélně v zadní části vozu nabízí díky rozměrům 2,00 m x 1,67 m a 1,90 m x 1,67 m obzvláště hodně místa na ležení i uložení věcí. Pod ní se totiž skrývá mnoho úložných prostorů, skříněk a také technické zázemí vestavby. Najdete zde například dvě (11 kg) plynové bomby nebo jističe. Matrace a její tvary si zaslouží pochvalu, navíc je pod ní i speciální rošt zlepšující pružení a výsledný komfort spaní. Místa je zde opravdu dostatek, stejně jako prosklení. Po ránu stačí odtemnit zcela nepropustné rolety a obdivovat výhledy.
Uprostřed vozu se nachází jídelní kout, nebo chcete-li obývací pokoj. Stačí otočit přední sedadla, rozprostřít stoleček a máte plnohodnotné čtyřmístné stolování. Poslední “místností”, která je opravdu samostatná, je koupelna s toaletou. Multifunkční buňka nabízí otočné oboustranné zrcadlo, přihrádky, věšáky, ale také větrání a odsavač pachů. Umyvadlo stačí sklopit a rázem máte sprchový kout, Klasickou baterii vysunete a můžete se vesele sprchovat vyhřátou vodou až na 60 stupňů. V místnosti se také nachází chemická toaleta s vlastní odpadovou nádobou, ta se v případě naplnění vyndává zvenčí a manipulace je jednoduchá. WC nám ve dvou lidech vydrželo na týden, nicméně využití bylo spíše nouzové ve večerních hodinách. Překvapilo mě také sprchování, jednak je to dost pohodlné a také výdrž velké nádrže nedělala starosti. Ani po týdnu jsme každodenní očistou našich tělesných schránek objem vody nevyčerpali. Nutno podotknout, že jsme celý výlet bydleli takzvaně “na divoko”.
Celý interiér obytné části je pak svěží ukázkou moderního stylu. Pro někoho to může být příliš sterilní nebo chladné, nicméně dominanta bílé barvy a krásné tmavě hnědé podlahy vytvářejí luxusní celek. Večerní útulnost dotváří fantastické ambientní LED podsvícení táhnoucí se po celém prostoru kolem přihrádkové části. Volit můžete ze čtyř barev. Krom toho nabízí Grand California ještě jednu světelnou linku s nepřímým tlumeným světlem. Na všech oknech samozřejmě najdete jak záclonku, tak i síťku proti hmyzu, čelní a boční okna se zakrývají nepropustnou tkaninou s všitými magnety a instalace je velmi jednoduchá. Nicméně právě tady bych si přál již zabudované roletky jako ve zbytku auta. Pak by to bylo perfektní. Volkswagen myslel i na elektroniku a potřebu konektivity, takže u postele najdete dva USB konektory, další jsou u venkovního baru nebo třeba u vnitřního stolku, společně s bezdrátovou dobíječkou. Stejně hojně jsou po autě rozesety zásuvky na 230 V. Není tak problém v obytňáku pracovat.
Veškeré systémy přitom jednoduše ovládáte z již zmíněného centrálního displeje naproti kuchyňce. Na něm můžete sledovat stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volit režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým či kombinovaným nebo nastavovat vyhřívání vody buď na 40 nebo 60 °C, vysouvat schůdky v bočních šoupačkách, nebo volit barvu ambientního osvětlení.
Komfort auto nabízí i venku. Jednak díky výsuvnému schůdku pro nastupování do obytné části a také díky obrovské markýze. Tu stačí rozprostřít, podepřít a pod ní si vytvořit posezení, které je ukryto v zadních dveřích. Jedná se o větší stolek a dvě skládací židle. Pak už stačí naservírovat jídlo a užívat si posezení na předzahrádce kdekoli.
Nikdy jsem úplný fanoušek kempování nebyl, vždy mě děsila představa přeplněného kempu a společných umyváren. Daleko bližší je mi vize cestování na divoko, kdy je člověk nevázaný bookovaním a časovým příjezdem na dané místo. Rád bych jen sednul a někam dojel, zhruba věděl směr a netlačil by mě u toho žádný čas. Proto mám raději vestavby v dodávkách, tedy campervany, chcete-li. Oproti integrálním “bydlíkům” sice nenabízejí takovou šířku kabiny, ale zase s nimi nemusíte brzdit provoz a můžete se vydat téměř kamkoli.
Nezpevněné cesty, úzké uličky, louky, lehčí terén… Žádný problém. V kombinaci s pohonem všech kol už vůbec. Grand California mě tedy potěšila i svým jízdním projevem. Jezdí se s ní vlastně s jako každou větší dodávkou. Po dálnici to můžete uhánět a v zatáčkách musíte přemýšlet jen nad dlouhým rozvorem, jinak je jízda velmi příjemná a plynulá. Vůz má navíc velmi komfortní podvozek a neposkakuje.
Pod kapotou můžete mít výhradně dvoulitrové TDi naladěno na výkon 135 kW/177 koní a spojeno s automatickou převodovkou. Ale pozor, není to dvouspojka DSG, nýbrž osmistupňový měničový automat od ZF. Sladění a spolupráce s motorem je na jedničku a převodovka funguje výtečně. Dvoulitr na třítunové auto stačí, i když v ostrých kopcích bych si vyšší výkon, ideálně šestiválec, představit dokázal. V Německu jsem však neměl problém uhánět 180 a sledovat závist ostatních bydlíků. Nejlépe se však vůz cítí v běžných rychlostech a ani spotřeba pak není dramatická. Celou dovolenou jsem završil s odběrem 8,9 litrů.
Jak jsem již naznačil, Grand Californii 680 jsem nevzal do kempů. Připojit ji na elektriku a zůstat na místě mi přišlo škoda. Díky solárnímu panelu na střeše, možnosti rekuperovat baterii za jízdy (stačí zmáčknout tlačítko na středovém panelu) a velké nádrži na vodu jsem týden strávil zcela svobodně. Jasně, kempování na divoko má svá pravidla a nemůžete zastavit úplně kdekoli, ale to jsem vyřešil instalací mobilní aplikace Park4Night, kde si kempeři sdílí místa, kde to není zakázáno a hlavně to za něco stojí. Má to jen jednu nevýhodu, během sezóny tam nemusíte být sami, nebo se tam už ani nevejdete. Mimo hlavní turistickou sezónu to však bylo v pohodě.
A opravdu jsem si to užil. První noc pod Kaprunem vedle šumící křišťálové alpské řeky, oběd na vrcholu alpského průsmyku GrossGlockner Hochalpenstrasse a večere nad úchvatným alpským jezerem, kde ráno čekal nádherný výhled v obklopení hor. Místo tolik nádherné, že si žádalo zůstat více nocí. Únava na nočním přesunu? Plac pod sjezdovkou a oběd s výhledem na nádherný hrad Hohenwerfen. Stačilo vyjet po strmé okresce a odstavit vůz na plácku.
Byla to absolutní svoboda cestování a ani jednou auto nehlásilo nedostatek energie, vše zvládl solární panel a baterie. Grand California je tak ztělesněním volnosti pohybu, radosti z objevování a pohlazení na duši každého dobrodruha. Je to luxusní a moderní hotel na kolech, který nabídne skvělou ergonomii kokpitu moderních Volkswagenů, vytříbené zpracování a komfortní jízdu kombinovanou s použitelností běžného užitkového auta. Jen to parkování vyžaduje trochu cviku
Oproti klasickým integrálním bydlíkům Grand California vyčnívá i svým designem. Nemůžu si pomoci, ale vedle všech ostatních vypadá až opulentně draze. Crafter je navíc už sám o sobě hezkou dodávkou, klasická VW maska a FullLED světla holt dělají své.
A to nejlepší? Vyjde vás levněji než menší California na základě Transporteru a jelikož se vestavba montuje přímo ve fabrice, máte na vše klasickou tovární záruku. Volkswagen si Grand Californii cení nejméně na 1.520.018 Kč.
Plusy
– Využití prostoru
– Zpracování
– Moderní výbava a asistenční systémy
– Komfortní podvozek
– Sladění motoru a převodovky
– Nízká spotřeba
– Pohodlná postel
– Vestavba, její funkce a ovládání
– Cena
Mínusy
– Sem tam něco vrzne
– Kultivovanost naftového dvoulitru
– Absence integrovaných roletek v kabinové části
« Audi A8 se představuje po modernizaci Test DS Automobiles DS9 Performance Line: Úhel pohledu »