Test Volkswagen Grand California 600
Líbí se mi představa, že si jen sednu za volant a vyrazím, s hrubou představou o směru, ale bez tlaku na čas. Proto preferuji vestavby v dodávkách, tedy campervany, chcete-li. I když nenabízejí tak prostorný interiér jako plně integrované obytné vozy, nemusíte se s nimi obávat zpomalování provozu a dostanete se téměř kamkoli.
O to právě u obytných vozů jde – o svobodu a nezávislost na konkrétním místě a čase. Není proto překvapením, že tento segment vozidel stále více získává na popularitě, přičemž ho začínají objevovat i lidé, kteří donedávna preferovali pobyt v hotelu. Jenže v tomto případě si svůj “hotelový pokoj” vezete s sebou, a to v pořádně luxusní podobě.
Grand California 600 nabízí na svých štědrých rozměrech (6 metrů délky a přes 3 metry výšky) ložnici, klasickou kuchyňku, jídelní kout, koupelnu s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou. Čtyřmístná verze 600 je kratší než verze 680, ale nabízí alkovnu a pohodlně pojme čtyři osoby. Delší verze 680 je určena jen pro dva, má však podélně orientovanou postel, což zvyšuje pohodlí při spánku. Pokud tedy potřebujete kempovat s dětmi, Grand California 600 vám toto přání splní. Je třeba ale poznamenat, že alkovna je skutečně vhodná pouze pro děti, protože vrchní postel je poměrně krátká a málo prostorná.
Kuchyň obsahuje ledničku s mrazničkou, pracovní desku, mnoho úložných prostorů, zásuvek, plynový vařič se dvěma plotýnkami a klasický dřez. Díky solárnímu panelu na střeše může lednička běžet nepřetržitě. Vodní systém kuchyně a koupelny je napojen na dostatečně velkou nádrž o objemu 110 litrů, kterou ohřívá bojler, poháněný buď plynem nebo elektřinou. Typ ohřevu si můžete kdykoli zvolit na centrálním ovladači umístěném na vnější stěně koupelny. Odpadní nádrž na vodu, umístěná pod autem, pojme až 90 litrů. Vodu můžete snadno vypustit ventilem pod prahem vozidla. Samozřejmostí je nezávislé topení a za příplatek nabízí VW také nezávislou klimatizaci.
V modelu 600 je postel umístěna na šířku v zadní části vozu. Oproti delší variantě je podstatně kratší, takže vyšší osoby se zde v natažené poloze pohodlně nevyspí. Pod postelí se nachází mnoho úložných prostorů, skříní a také technické zázemí vestavby, kde jsou například dvě plynové bomby (11 kg) nebo jističe. Matrace je velmi pohodlná a speciální rošt pod ní zlepšuje pružení a výsledný komfort spánku. V porovnání s delší verzí 680 chybí boční okna.
Uprostřed vozu se nachází jídelní kout, který lze považovat i za obývací pokoj. Stačí otočit přední sedadla, rozložit stolek a máte plnohodnotné místo pro stolování až pro čtyři osoby. Poslední “místností”, která je zcela oddělená, je koupelna s toaletou. Tento multifunkční prostor nabízí otočné oboustranné zrcadlo, přihrádky, věšáky, větrání a odsavač pachů. Umyvadlo lze sklopit a získat tak prostor pro sprchový kout. Klasickou baterii pak lze vysunout a pohodlně se osprchovat teplou vodou ohřátou až na 60 stupňů. V koupelně se nachází také chemická toaleta s vlastní odpadní nádobou, kterou lze v případě naplnění jednoduše vyjmout zvenku.
Celý interiér obytné části je svěžím příkladem moderního designu. Pro někoho může působit sterilně nebo chladně, ale kombinace bílé barvy a tmavě hnědé podlahy vytváří luxusní celek. Večer atmosféru doplňuje úžasné ambientní LED osvětlení, které se táhne po celém prostoru kolem přihrádek. Můžete si vybrat ze čtyř barevných odstínů. Kromě toho Grand California nabízí ještě jednu světelnou lištu s jemným, nepřímým osvětlením.
Na všech oknech najdete záclonky a sítě proti hmyzu, zatímco čelní a boční okna se zakrývají neprůhlednou tkaninou s všitými magnety, což usnadňuje instalaci. Přesto bych si zde přál již integrované roletky jako ve zbytku vozu. Volkswagen myslel i na elektroniku a konektivitu, takže u postele najdete dva USB porty, další jsou u venkovního baru a vnitřního stolku, spolu s bezdrátovou nabíječkou. Po voze je také rozmístěno mnoho 230V zásuvek, takže práce v obytném autě není problém.
Veškeré systémy lze snadno ovládat přes centrální displej naproti kuchyňce. Na něm můžete sledovat stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volit režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým nebo kombinovaným, nastavovat teplotu vody na 40 nebo 60 °C, vysouvat schůdky u bočních dveří, nebo volit barvu ambientního osvětlení.
Komfort nabízí auto i venku, například díky výsuvnému schůdku pro snadné nastupování a velké markýze. Stačí ji rozložit, podepřít a pod ní si vytvořit posezení, které je uschované v zadních dveřích – větší stolek a dvě skládací židle. Pak už jen naservírovat jídlo a užívat si pohodu na “předzahrádce”.
Pod kapotou najdete výhradně dvoulitrový TDI motor o výkonu 135 kW/177 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Není to však dvouspojková DSG, ale osmistupňová převodovka s měničem od ZF. Spolupráce s motorem je perfektní a převodovka funguje skvěle. Dvoulitrový motor na třítunové auto stačí, i když v prudkých kopcích bych si dovedl představit vyšší výkon, ideálně šestiválec. Celou dovolenou jsem zakončil s průměrnou spotřebou 8,9 litrů na 100 km.
Nezpevněné cesty, úzké uličky, louky, lehčí terén… Nic z toho pro Grand Californie není problém. Radost mi udělaly i její jízdní vlastnosti – jezdí se s ní podobně jako s větší dodávkou. Na dálnici můžete uhánět a v zatáčkách musíte jen myslet na dlouhý rozvor, jinak je jízda velmi pohodlná a plynulá. Vůz má navíc komfortní podvozek a neskáče.
Grand California je ztělesněním volnosti pohybu, radosti z objevování a potěšením pro každého dobrodruha. Je to luxusní a moderní hotel na kolech, který nabízí skvělou ergonomii moderních Volkswagenů, precizní zpracování a komfortní jízdu kombinovanou s praktičností běžného užitkového vozu.
Oproti klasickým integrovaným obytným vozům Grand California vyniká i svým designem. Nemohu si pomoct, ale vedle ostatních vypadá až luxusně draze. To je zčásti dáno i dvoubarevným lakováním a přísně zatmavenými okny. Navíc už samotný Crafter je hezká dodávka a klasická VW maska a FullLED světla dodávají vozu na atraktivitě.
« Platí nová povinná výbava: Co se změnilo? Test Honda CB650R: Zpět do Hondí léčebny »