Test Volkswagen Golf Variant R-Line 1,5 eTSI
V Čechách oblíbené rodinné kombíky mezi sebou doslova bojují o každého zákazníka. VW Golf v provedení kombi, známý už dlouhá léta jako Variant, je jedním z těch, který má ostří meče jedno z nejostřejších. Ve verzi R-Line navíc i pěkně nabroušeně vypadá. Možná trochu předbíhám závěr testu, ale dvěma slovy nutno říct… je dobrý. Jak ale obhájí svojí sebevědomou cenovku?
Nutno říct, že kdybych si mě vybrat, jak by měl Golf Variant vypadat, chtěl bych, aby byl právě jako tenhle. V provedení R-Line to Golfu skutečně sluší a jako rodinné kombi určitě neurazí kdejakého milovníka sportovních tvarů. Výbava R- Line disponuje designovými doplňky a znamená také velmi bohatou výbavu.
Sportovněji pojatý je hlavně přední nárazník s výraznými nasávacími otvory. Dále nechybí nástavce prahů, sice falešné, ale skvěle vypadající koncovky výfuků a Golf stojí také na pořádných 18ti palcových kolech. Výbava R-Line přidává na sportovnosti také interiéru. Dobře vypadající jsou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami. Mají poměrně výrazné boční vedení, a i když to tak nevypadá, pohodlnost jim nechybí ani na celodenní jízdu. Interiér navozuje sportovnost také obložením imitujícím karbon. Použité materiály působí kvalitně a hodnotně. Použitá kombinace se nesnaží jakoukoliv pouťovinou křičet do okolního světa, ale spíše na mě působila decentně s kvalitním zpracováním.
VW Golf ve svém novém provedení vsází na maximální použití dotykového ovládání a na minimalismus. Dotykově se ovládá jak panel světel vlevo od volantu, tak samozřejmě displej infotainmentu nebo multifunkční volant. Minimalismus doplňuje i středový panel s maličkým, ale pohodlným voličem převodovky. V celém uspořádání kokpitu i v jednotlivých menu infotainmentu je potřeba se trochu proklikat a dříve narození jedinci z toho můžou být chvíli na rozpacích. Milovníci moderních technologií se ale budou vyloženě vyžívat. Vše vypadá čistě a je i praktické na úklid prachu. Menší negativum mi ale utkvělo v paměti. Na pravé straně volantu se hned u kraje nachází dotykové tlačítko vyhřívání volantu, a i když je ho potřeba trochu promáčknout a nereaguje na pouhý dotek, párkrát jsem si při ostřejším zatáčení výhřev volantu nechtěně zapnul. Celkově kokpit však působí až super moderně a sám jsem zvědavý, jak dlouho bude při podobném progresu trvat, než se palubní desky zbaví tlačítek a ovladačů úplně.
Nový Golf se v provedení Variant oproti klasickému Golfu samozřejmě natáhl. Na první pohled to sice vypadá, že o dost, ale tabulky udávají rozdíl 35 cm. To by na první dojem mohlo znamenat, že jde jen o zvětšení zavazadlového prostoru, ale zvětšil se o 5 cm i rozvor náprav, což přináší znatelně více pohodlí hlavně pro zadní cestující. Když si tradičně nastavím sedačku do pozice poměrně hodně dozadu, nevidím problém v tom, aby se za mě standardně velký dospělák pohodlně usadil. O trochu méně místa je pak na zadních sedadlech nad hlavou spolujezdců.
Nový Golf Variant razí teorii zasáhnout co největší počet zájemců i tím, že nabízí širokou paletu pohonných jednotek. V testovaném kousku jsem měl pod kapotou 48V mild-hybridní zážehový motor o objemu 1500 kubických centimetrů a o výkonu 110 kW s točivým momentem 250 Nm. Vybírat ale lze z několika dalších benzínových či naftových motorů, plug-in hybridní varianty nebo například pohonu na CNG.
Testovaný kus s mild-hybridem nabízí pouze pohon předních kol a automatickou převodovku DSG. Kdo by přece jen zatoužil po manuálu, musí na mild-hybrid zapomenout a zvolit například dieselový dvoulitr o stejném výkonu 110 kW. Mild-hybridní technologie přináší Golfu výhodu v podobě menší spotřeby a využití jinak ztracené energie při deceleraci. Celotýdenní test si mild-hybrid řekl jen o něco málo přes 5 litrů Naturalu, což je při ne úplně opatrné jízdě výsledek velmi slušný. Mild-hybridní technologie přispívá k úspornosti několika vychytávkami. Je to například systém ACT, který deaktivuje dva válce, pokud vyhodnotí, že řidič zrovna nepotřebuje tolik výkonu. Po sundání nohy z plynového pedálu umožňuje Golfu plachtit a motor tak nebrzdí auto setrvačností.
48V startér generátor o výkonu 9 kW a 50 Nm napájený malou baterií umístěnou pod sedadlem spolujezdce je spojený řemenovým převodem s motorem, a nejen že funguje jako startér, ale v určitých fázích pomáhá motoru s výkonem a přispívá tak ke zlepšení dynamiky. Jeho práci, kdy zrovna pomáhá spalovací jednotce běžnou jízdou, nepoznáte a citlivě pomáhá také ve fázích, kdy ještě není zcela účinné turbodmychadlo.
V Golfu si také můžete zvolit různý jízdní režim tak, jak je to moderní u dnes již skoro všech výrobců. Eco, Normal a Sport vám sice od základu nezmění celý vůz, ale určitý rozdíl mezi nimi samozřejmě znát je. Nejvýraznější je po změně režimu hlavně práce převodovky DSG. Zejména v režimu Sport nechává motor připravený ve vyšších otáčkách pro okamžitou akceleraci a Golf je tak mnohem živější na práci s plynem a neváhá ihned podřadit i o několik stupňů dolů. Pokud si to na poslední chvíli rozmyslíte, převodovka nezačne zmatkovat, ale vrátí se hezky na místečko. DSG není rychlá jako supersport, ale svižnost jí nechybí. Není už tak ucukaná jako prvotní generace a za svojí existenci se přetvořila v doslova úplně jinou skříň. Řazení je naprosto hladké a mnohem rychlejší, než tomu kdysi bývalo. Ve sportovním režimu se z Golfa stává hbitá štika a vymetání zatáček se s ním stává zábavou mnohem víc, než by do rodinného kombi kdokoliv řekl. Doslova zážitkem je i noční jízda díky Matrix LED světlometům. Jejich pohotovou práci je radost sledovat, protijedoucí provoz bezpečně odstíní a já si užívám pohled jako ve dne.
Motor dokáže být poklidný parťák na lenivou jízdu, pokud zrovna nespěcháte, ale když jsem nechal plyn trochu déle na podlaze, umí se rychle převtělit do pěkného grázlíka. Bez velkého přemlouvání je ochotný se rychle vytáčet a lehce dopovaný elektrickým boostem se i jeho jadrný zvuk ve vysokých otáčkách dobře poslouchá. Golf začne pěkně tahat a s ani plně naloženým autem se není třeba bát chybějící dynamiky.
Sportovně střižený Golf Variant ve mně na začátku vzbuzoval pocit, že se nebude jednat o nic extra pohodlného. Opak je ale pravdou. Volkswagenu se povedlo skvěle skloubit pohodlnost i lehkého sportovního ducha. Neunavuje ani po několika hodinové jízdě a ani 18ti palcová kola z něj nedělají žebřiňák, kdy bych lamentoval nad každou menší dírou. Sportovní adaptivní podvozek DCC zajišťuje dobrou stabilitu a nechá si líbit i opravdu ostrou jízdu v utažených obloucích. Přilnavost podvozku je na vysoké úrovni a lehkou nedotáčivost je cítit hodně dlouho dopředu. Progresivní řízení mě nadchlo svojí přesností a navíc není přehnaně přeposilované. Dokázal bych si sice představit trochu ostřejší brzdy, ale na pár rychlejších průjezdů zatáčkou mi to stačilo. Snížený podvozek o 15mm je skoro zanedbatelná hodnota. Je ale pravdou, že jsem se na cestě chatovou osadou, kde byla trochu vyhloubená koryta od vody musel hodně hlídat. Tam, kde bych s většinou podobných kombi projel bez ztráty kytičky jsem sem tam zaslechl nepříjemný zvuk spodku předního spojleru.
Vrcholná verze Golfu R-Line skutečně hodně sekne. Je líbivý ze všech stran jak navenek, tak uvnitř. Dotyková filozofie ovládání kokpitu bude jistě předmětem mnohých debat. Mnozí si to nebudou moci vynachválit, někdo si bude zvykat hůře. Za mě je to klasický pokrok automobilové evoluce. V mnoha věcech je to pohodlné řešení, ale svoje úskalí to také má. Golf jde v tomhle prostě s dobou. Není to tak dávno, kdy se ještě mnoho lidí nechtělo vzdát svých tlačítkových telefonů a dnes je má jen pár jedinců. Golf ale přináší i nejmodernější techniku podvozku a pohonného ústrojí. Motor 1,5 eTSi dokáže být spořílek, ale má potenciál svého majitele i pobavit, když dostane mírně sportovní choutky. Jízdně si u Golfa není, na co stěžovat a komu se líbí, těžko se dočká toho, že by ho po pár týdnech začal nudit.
Cenovka, která v testovaném kousku těsně olizuje hodnotu jednoho milionu korun, je na Golf hodně sebevědomá. Je ale pravdou, že je prošpikován výbavou doslova až po strop. Za tyhle peníze se samozřejmě dá uvažovat i konkurentech jako je Arteon nebo Superb, ale Golf Variant už není to, co býval. Držením stopy a přesným řízením patří ke špičce třídy. Charisma mu nechybí, nepovedené věci se na něm hledají špatně a prodeje nenasvědčují tomu, že by někdo z marketingového úseku VW nevěděl, co nabízí.
Plusy
– přesné řízení
– skvělý jízdní projev
– úsporný motor
– skvělý design R-Line
– bohatá výbava
Mínusy
– sebevědomá cenovka
« Test ojetiny Volkswagen T-Roc Co dělat v případě nehody? Roli hraje i správná pojistka »