TEST Volkswagen Golf R Variant – Nenápadná šelma
Je to až s podivem, jak velká je v současné době nabídka rychlých a relativně levných čtyřkolek s karoserií hatchback. Je tady skvělé kompaktní Audi S1, brutální superhatch RS3, umírněnější S3, extrémně rychlé A45 AMG a také šestiválcové BMW M135i xDrive. Nebo také poctivý mechanický oldschool á la WRX STi. Do tohoto teritoria nově vstupuje i Focus RS a nějakou dobu tu spokojeně žije Golf R. Výběr asi nikdy nebyl větší, ale pokud chcete kombi, je to už krapánek těžší. Ve hře pak zůstává CLA 45 AMG Shooting Brake, který však stojí absurdní sumu a nebo podstatně levnější Golf R Variant.
Rychlý kombík s cenou kolem miliónu a se čtyřkolkou je totiž vzácná a především pak velmi stylová věc. Jen si představte ty obličeje řidičů pravověrných sporťáků, kteří ve zpětném zrcátku mají čumák milého Golfu a nemohou ho setřást. Vo teprve až je předjedete a uvidí zcela obyčejný kombík… A věřte, že s tímto Golfem není vůbec žádný problém ztrestat mnohem silnější sportovní vozy. Základní ingredience jsou jednoduché, ale o to pikantnější – pohon všech kol, dvoulitrový benzínový turbomotor výkonem 300 koní a excelentní dvouspojka DSG. Kořením se však nešetřilo a Rko dostalo snížený sportovní adaptivní podvozek, velké brzdy a třeba také sportovní výfuk se čtyřmi koncovkami.
Výsledkem je opravdu rychlé auto, ale zároveň velmi decentně působící. Nečekejte křídla, přehnané nádechy a spojléry kde se dá. Rko má jen decentně tvarovaný přední nárazník naznačující potenciál vozu, zamračenou masku chladiče, černě podbarvené světlomety, sportovní nástavce prahů a největší “úletem” jsou pak čtyři velké koncovky výfuků. Na dálku nepoznáte o jaký stroj se jedná a problém budete mít vlastně i na blízko – Rko je prostě jen hezký Golf na velkých kolech.
Uvnitř vozu nečekejte vůbec žádné designové výstřelky, největším odvazem jsou výrazněji tvarovaná sedadla s “karbonovými” bočnicemi, pěkný volant s logem R a lehce změněné přístroje s modrými ručičkami či dekor s imitací karbonu. Stále se jedná o příjemné, kvalitní a přehledné místo k pobytu, byť vzhled je trochu nezajímavý a i se základní navigací budete muset překousnout poměrně nízko uložený displej se zastaralou grafikou. Snadno si však najdete ideální pozici za volantem. Málokdo by si dovolil tipnout, jak rychlé toto auto může být.
300 koní, 380 Nm a stovka za 4.9 vteřiny jsou údaje, které napoví leccos, v praxi však budete přímo konsternování tím, jak Rko odjede z místa. Zátah je opravdu neurvalý, konstantní a brutální. Na motoru se mí líbí jiné naladění, než v ostatních podobně rychlých koncernových autech. Oproti Cupře zabírá podstatně výš a lineárně s obrovskou chutí po otáčkách. Na spodní hranici otáček však vůbec není mdlý a umí vystřelit hned od volnoběhu, jde však cítit poctivá gradace výkonu. Rozjezd z místa je nejprve opatrný, to jak systém Haldex 5 šetří své spojky, turbo se zatím nadechne a pak už se jedná o totální katapultaci. Ještě více vás ale zaujme pružné zrychlení. Je úplně jedno kolik jedete, Golf R vždy vystřelí dopředu jako nakopnutý. Na dálnici jsem během týdenního testu zostudil nejedno Porsche. Obličej řidičů, když je předjížděl v rychlostech nad dvě kila Golf v kombíku byl k nezaplacení.
Špatný není ani zvuk. Při řazení se z výfuků ozývají ohlušující rány, po puštění plynu zase hezky bublá a celkově je zvuk čtyřválce hodně naštvaný. A co když vám rupne v kouli a vyrazíte na oblíbenou okresku, nebo okruh? Rko musí zvládat i tohle a nemá s tím problém. Výkonu je přebytek, motor se žene za otáčkami a auto letí vpřed s razancí odpáleného golfového míčku. Mám radost i z rychlých reakcí motoru na podněty plynového pedálu. Jo, Rko je sakra rychlé a na okresce umí přesvědčit i ty, kteří raději opravdové sportovní auta. Tím se dostávám k podvozku, protože silný motor potřebuje stejně rychlý podvozek a tady je naštěstí souhra naprosto perfektní.
Přede mnou vracák, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se čtyřkolka popere s obřím výkonem. Očekával jsem krátký prokluz předních kol, ale chyba. Haldex funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému proklouznutí. Auto se zakousne do zatáčky a drží jako o život. Na plyn můžete velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nerozhodí ho dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice. Rko je jediným Volkswagenem, kde lze plně deaktivovat stabilizaci a pokud to uděláte, zajistíte si vstupenku do zábavného kroužku novopečených driftérů, a nebo do první škarpy.
Pokud si auto zhoupnete na skandinávský způsob a na výjezdu dáte plný, auto se krásně přehoupne do smyku všech kol a zeširoka jede ven. Stačí lehké kontra a drama se nekoná. Rko je naprosto poslušné a umí vykouzlit opravdu nečekané powerslidy. Stále tady však platí pravidlo, že tento zběsilý Golf preferuje čistou a rychlou stopu a za většiny okolností lze cítit jistou nadvládu přední nápravy. Jedno je ale jisté, v absolutní rychlosti a v zatáčkách vám bude stačit opravdu máloco.
Na mé oblíbené okresce jsem v jednu chvíli byl tak rychlý, že jsem si musel zakázat pokračovat. Dlouho se mi to nestalo a může za to především jedna věc – absolutní ovladatelnost a dokonalá trakce. Rko je s přeladěným podvozkem a čtyřkolkou tak jisté a poslušné, že vám dovolí naprosto absurdní rychlosti. Průjezdy zatáčkami jsou zcela samozřejmé a ani jednou jsem nezaznamenal nervozitu nebo ztrátu adheze. Jednoduše, limit je zatraceně daleko. Má to samozřejmě i jednu nevýhodu – Golf je prostě až příliš hodný, poslušný a díky tomu i lehce nudný. Brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Neberte to však jako zásadní výtku, pro běžné řidiče je to naopak velké plus, ale lepšího řidiče z vás rozhodně neudělá. Nicméně pořád je to kombi a jeho rychlost je jednoduše neuvěřitelná.
No a pokud zklidníte a budete chtít vzít ženu na nákup, děti do školy, nebo babičku za vnoučaty… Rko pak nabídne tichí klouzání městem a krajinou za pohodlí adaptivního podvozku v komfortním módu. To je na tom vlastně to nejlepší. Z ostrým hothatchem se nedá jezdit denně, naklepe vás a zlomí páteř. Rko však funguje jako zcela obyčejný Golf na větších kolech. Je to takový schizofrenik, rozdvojená osobnost. Na jedné straně milý rodinný stěhovák a na té druhé zběsilé monstrum, kterému ujede máloco. A to mě baví!
Plusy
- Každodenní cestovní komfort
- Síla a charakter turbomotoru
- Povedená dvouspojková převodovka
- Zábavnost na jízdním limitu
- Plně vypínatelná stabilizace
Minusy
- Nereálná udávaná spotřeba
- Absence klasické ruční brzdy
- Dotěrný systém Start/stop i v režimu Sport
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Volkswagen Golf R |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1984 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 221 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1800 – 5500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.8 / 5.9 / 6.9 |
Emise CO2: | 159 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 343 / 1233 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1495 / 485 |
Rozměr pneu: | 225/40 R 18 |
« Aston Martin Nebula – 1000 koní, 1000 kilo a nejlepší aerodynamika Maserati Quattroporte 2017 – Lepší interiér, aerodynamika a až 310 km/h »