TEST Volkswagen Golf GTI Performance
GTI není jenom pojem a prosté označení sportovního Golfu. Ta písmena se za sedm generací stala kultem a ztělesněním sportovní univerzálnosti. Golf GTI totiž nikdy nebyl, snad jen vyjma první generace, pravověrný sportovní vůz. Jeho posláním byla kombinace možnosti rychlého svezení, zážitků za volantem a každodenní použitelnosti. A to vždy plnil dokonale. Jaký tedy je ve své nejnovější sedmé reinkernaci?
Vzhledově se jedná spíše o evoluci, ale i tak jde vzhledově o zatím nejagresivnější GTI v historii značky. Může za to především ostře řezaný nárazník s velkými nasávacími otvory s žebrováním. Nečekejte žádnou extravaganci, vše ostatní je totiž velmi decentní a nejzásadnějším prvek je tak legendární červená linka přes masku chladiče, která nyní zasahuje i dovnitř světlometů. Vzadu se umístila dvojice postranních koncovek výfuků a malý střešní spojler. Vedle ostatních zástupců třídy tak Golf působí opravdu nevýrazně, zejména pak vedle takového Focusu ST. Nicméně i to je však součást charakteru, GTI i v sedmé generaci totiž opět vystihuje to, o čem vůz kategorie hothatch původně byl. A to o každodenní univerzálnosti a rychlosti pokud se zrovna rozhodnete o víkendu vymést své oblíbené okresky.
Interiér a vůz obecně neutrpěl s přeměnou na GTI žádnou ztrátu praktičnosti, a tak tady pořád máme poměrně prostorný interiér s místem pro pět cestujících a dostatečně objemný kufr. Hmmm, ale to u tohoto auta hodnotit opravdu nemíním. Pokud Vás to však zajímá, tak ano! GTI je stále praktický Golf… Na první pohled uvnitř zaujme sportovní volant s tlustým věncem a ikonické kárované čalounění sportovních sedadel. Zajímavým detailem je stylizace rychloměru a otáčkoměru podle ciferníku hodinek a úžasný tvar hlavice řadicí páky ve formě golfového míčku. Závanem moderny je zase LED osvětlení interiéru a svítící červené lišty na předních dveřích. Osobně mě těší, že Golf stále zůstává věrný středové konzole natočené k řidiči. Malý detail, který zásadně ovlivňuje pocit na palubě k lepšímu. Jinak je to klasický vůz koncernu Volkswagen, takže je vše velmi kvalitní a ergonomicky bez chyb. S tím také plyne absence emoční stránky a jistý vizuální chlad.
Také motor je evolucí toho předchozího. Opět má objem dva litry a náleží do konstrukční rodiny EA888. V případě verze Performance výkon vzrostl ze 155 na 169 kW (230 koní). Elektronický diferenciál XDS+ byl nahrazen elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem VAQ s lamelovou spojkou. Zrychlení z klidu na 100 km/h potrvá pouhých 6.4 sekundy a maximální rychlost dosahuje číslovky 250 km/h.
Jízda, aneb VAQ je král
Při normální jízdě se nechová jinak, než jakýkoliv jiný Golf se silnější pohonnou jednotkou. Na svou třídu je dobře odhlučněný, slušně komfortní a celkově nepůsobí žádným rušivým dojmem. I do Golfu zavítal volič jízdních režimů – nejzajímavější je tlačítko Sport, které přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení, zlepší se odezva na plyn a auto celkově působí dravějším dojmem. V neposlední řadě také ztuhnou adaptivní tlumiče a podvozek začne více kopírovat silnici.
Noha míří k podlaze a dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách, dvojka padá s nečekanou a chraplavou ránou do výfuků. Zvukový projev není nijak emotivní, ale je plně dostačující. Samozřejmě ani tady nechybí umělý syntetizator, který vám pouští véosmičku do repráků, ale jde to naštěstí vypnout. Manuální převodovka je perfektní a s hlavicí ve tvaru golfového míčku se krásně manipuluje. Takový malý detail a tolik to zásadně ovlivní celkový dojem z ovládání vozu.
A co když vám rupne v kouli a vyrazíte na oblíbenou okresku, nebo okruh? GTI musí zvládat i tohle a nemá s tím problém. Výkon je parádní, motor se žene za otáčkami a auto letí vpřed s razancí odpáleného golfového míčku. Mám radost i z rychlých reakcí motoru na podněty plynového pedálu. Jo, GTI je sakra rychlé a na okresce umí přesvědčit i ty, kteří raději opravdové sportovní auta. Tím se dostávám k podvozku, protože silný motor potřebuje stejně rychlý podvozek a tady je naštěstí souhra naprosto perfektní.
Přede mnou vracák, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se diferenciál VAQ popere s točivým momentem 350 Nm. Očekával jsem krátký prokluz vnitřního kola, ale chyba.VAQ funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému proklouznutí. GTI se zakousne do zatáčky a drží jako o život. Na plyn můžete velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nerozhodí ho dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice. Vypnutá stabilizace skoro vůbec nezasahuje do řízení a budete se držet i mnohem, mnohem výkonnějších hothatchů. Při opravdu rychlé jízdě se naplno projevuje o kolik je Perfromance lepší, než standardní GTI.
Na mé oblíbené okresce jsem v jednu chvíli byl tak rychlý, že jsem si musel zakázat pokračovat. Dlouho se mi to nestalo a může za to především jedna věc – absolutní ovladatelnost a dokonalá trakce. GTI Performance s přeladěným podvozkem a samosvorem je tak jisté a poslušné, že vám dovolí naprosto absurdní rychlosti. Průjezdy zatáčkami jsou naprosto samozřejmé a ani jednou jsem nezaznamenal neposlušnost nebo ztrátu adheze. Jednoduše, limit je zatraceně daleko. Má to samozřejmě i jednu nevýhodu – jízda není úplně zábavná, pokud nepatříte mezi ty, kteří vyhledávají naprostou sterilitu. Golf je prostě až příliš hodný, poslušný a díky tomu i lehce nudný. Brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Neberte to však jako zásadní výtku, pro běžné řidiče je to naopak velké plus, ale lepšího řidiče z vás rozhodně neudělá.
Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta jsou hbité a neustále překvapující, akorát ta čistá radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače a volant je tak bez špetky zpětné vazby.
Závěr
Malinko mě možná zklamalo, jak jednoduché je řídit GTI na limitu – chová se až moc sterilně a nevtahuje řidiče do děje. Na druhou stranu je to nejspíš dobře, protože tento vůz není primárně na blbnutí po okreskách, ale převážně na každodenní používání. A to plní naprosto dokonale a paket Performance je vlastně povinností.
Plusy
Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
Velmi konkurenceschopná základní cena
Široké možnosti konfigurace výbavy
Mínusy
Řízení bez zpětné vazby
Vůle v kulise řazení
Příliš komfortní spojka
Nepříliš efektní zvuk výfuku
« MTM Audi RS3 – 502 koní, stovka za 3.6s a 300 km/h VW Amarok Passion Desert – Extrémní pick-up a stovka za 6 sekund »