TEST Volkswagen Golf GTI – Dokonale univerzální
GTI není jenom pojem a prosté označení sportovního Golfu. Ta písmena se za sedm generací stala kultem a ztělesněním sportovní univerzálnosti. Golf GTI totiž nikdy nebyl, snad jen vyjma první generace, pravověrný sportovní vůz. Jeho posláním byla kombinace možnosti rychlého svezení, zážitků za volantem a každodenní použitelnosti. A to vždy plnil dokonale. Jaký tedy je ve své nejnovější sedmé reinkernaci?
Vzhledově se jedná spíše o evoluci, ale i tak jde vzhledově o zatím nejagresivnější GTI v historii značky. Může za to především ostře řezaný nárazník s velkými nasávacími otvory s žebrováním. Nečekejte žádnou extravaganci, vše ostatní je totiž velmi decentní a nejzásadnějším prvek je tak legendární červená linka přes masku chladiče, která nyní zasahuje i dovnitř světlometů. Vzadu se umístila dvojice postranních koncovek výfuků a malý střešní spojler. Vedle ostatních zástupců třídy tak Golf působí opravdu nevýrazně, zejména pak vedle takového Focusu ST. Nicméně i to je však součást charakteru, GTI i v sedmé generaci totiž opět vystihuje to, o čem vůz kategorie hothatch původně byl. A to o každodenní univerzálnosti a rychlosti pokud se zrovna rozhodnete o víkendu vymést své oblíbené okresky.
Interiér a vůz obecně neutrpěl s přeměnou na GTI žádnou ztrátu praktičnosti, a tak tady pořád máme poměrně prostorný interiér s místem pro pět cestujících a dostatečně objemný kufr. Hmmm, ale to u tohoto auta hodnotit opravdu nemíním. Pokud Vás to však zajímá, tak ano! GTI je stále praktický Golf… Na první pohled uvnitř zaujme sportovní volant s tlustým věncem a ikonické kárované čalounění sportovních sedadel. Zajímavým detailem je stylizace rychloměru a otáčkoměru podle ciferníku hodinek. Závanem moderny je zase LED osvětlení interiéru a svítící červené lišty na předních dveřích. Osobně mě těší, že Golf stále zůstává věrný středové konzole natočené k řidiči. Malý detail, který zásadně ovlivňuje pocit na palubě k lepšímu. Jinak je to klasický vůz koncernu Volkswagen, takže je vše velmi kvalitní a ergonomicky bez chyb. S tím také plyne absence emoční stránky a jistý vizuální chlad.
Také motor je evolucí toho předchozího. Opět má objem dva litry a náleží do konstrukční rodiny EA888. Posílil ovšem o pořádných 70 Newtonmetrů (nově 350 N.m) a výkon vzrostl ze 155 na 162 kW, tedy o kulatých 10 koní. . Elektronický diferenciál XDS+ se postará, aby neprokluzovalo vnitřní kolo v zatáčce a zrychlení z klidu na 100 km/h potrvá pouhých 6.5 sekundy s převodovkou DSG a maximální rychlost dosahuje číslovky 250 km/h.
Při normální jízdě se nechová jinak, než jakýkoliv jiný Golf se silnější pohonnou jednotkou. Na svou třídu je dobře odhlučněný, slušně komfortní a celkově nepůsobí žádným rušivým dojmem. Šestistupňová převodovka DSG řadí bez povšimnutí a dá se říct, že je výbornou volbou na denní ježdění. Ano, s manuálem bude zábavnější, ale hádám, že častěji budete na cestách, než blbnout na silnicích za městem či někde v Alpách. Tím pádem i u GTI dává mnohem větší smysl dvouspojkový automat. Technika navíc pokročila opravdu mílovými kroky a automat výrazně zábavu za volantem prostě neovlivňuje. Navíc je s ním auto v každém režimu rychlejší.
I do Golfu zavítal volič jízdních režimů – nejzajímavější je tlačítko Sport, které přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení, převodovka drží motor v ideálních otáčkách a auto celkově působí dravějším dojmem. V neposlední řadě také ztuhnou adaptivní tlumiče a podvozek začne více kopírovat silnici. Noha míří k podlaze a dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách, dvojka padá s nečekanou a chraplavou ránou do výfuků. Zvukový projev není nijak emotivní, ale je plně dostačující. Samozřejmě ani tady nechybí umělý syntetizator, který vám pouští véosmičku do repráků, ale jde to naštěstí vypnout.
A co když vám tedy rupne v kouli a vyrazíte na oblíbenou okresku, nebo okruh? GTI musí zvládat i tohle a nemá s tím problém. Výkon je parádní, motor se žene za otáčkami a auto letí vpřed s razancí odpáleného golfového míčku. Mám radost i z rychlých reakcí motoru an podněty plynového pedálu. Jo, GTI je sakra rychlé a na okresce umí přesvědčit i ty, kteří raději opravdové sportovní auta. Tím se dostávám k podvozku, protože silný motor potřebuje stejně rychlý podvozek a tady je naštěstí souhra naprosto perfektní.
Přede mnou vracák, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se elektronický diferenciál popere s točivým momentem 350 Nm. Očekával jsem krátký prokluz vnitřního kola, ale chyba. XDS+ funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému proklouznutí. GTI se zakousne do zatáčky a drží jako o život. Na plyn můžete velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nerozhodí ho dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice. Vypnutá stabilizace skoro vůbec nezasahuje do řízení a budete se držet i mnohem, mnohem výkonnějších hothatchů.
Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta jsou hbité a neustále překvapující, akorát ta čistá radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače a volant je tak bez špetky zpětné vazby.
Překvapilo mě, jak moc je to auto hodné. Brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Malinko mě možná zklamalo, jak jednoduché je řídit GTI na limitu – chová se až moc sterilně a nevtahuje řidiče do děje. Na druhou stranu je to nejspíš dobře, protože tento vůz není primárně na blbnutí po okreskách, ale převážně na každodenní používání. A to plní naprosto dokonale.
Přečtěte si taky test a prohlédněte sexy fotky od slečen na webu zenazavolantem.cz
Plusy
Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
Velmi konkurenceschopná základní cena
Široké možnosti konfigurace výbavy
Mínusy
Řízení bez zpětné vazby
Nepříliš efektní zvuk výfuku
« Mercedes odhaluje roadster SLC – V8 je pryč Mercedes-Benz SLC – Nové informace a videa »