TEST – Volkswagen GOLF GTI Clubsport – Nejlepší z rodu
Se zástupci třídy “hothatch” se poslední dobou roztrhl pytel a my tak můžeme sledovat opravdu zajímavou bitvu o ten nejlepší a nejrychlejší. Pokud vezmeme jako premisy úspěchu čas na severní smyččce okruhu Nurburgring, tak dlouho kraloval Type-R od Hondy, kterému se podařilo skalpovat Leona Cupru a Mégane R Trophy. Jenže pak v naprosté tichosti všechny vypráskal Volkswagen se svým Golfem GTI Clubsport S. Nejrychlejší hothatch je tedy právě tento zběsilý Golf. Jenže čas na okruhu je jedna věc a schopnosti v reálném prostředí druhá. Jaký tedy je na českých silnicích?
Předně, je to prostě Golf se vším všudy. Oproti klasickému Golfu GTI ale přidává Clubsport verze po stránce vzhledu nové nárazníky, boční prahy, zadní difuzor a také zadní křídlo. Nová jsou i stříbrnočerná kola, dodávaná jako osmnáctipalcová nebo devatenáctipalcová. Sportovní atmosféru v interiéru umocňují ergonomická, anatomicky tvarovaná sportovní sedadla, exkluzivní prahové lišty z ušlechtilé oceli s červeným nápisem GTI, červené ozdobné prošívání, červená linie na bezpečnostních pásech, hlavice řadicí páky v novém designu a černé čalounění stropu.
A to je do designu vše. Ve výsledku se ale jedná o opravdu pohledné auto s ideální dávkou agresivity. V kombinaci s rudým lakem byl pak na silnici nepřehlédnutelný. Interiér je perfektní, natočený k řidiči s dokonalou ergonomií a zpracováním. Tady by se konkurence mohla a hlavně měla učit.
Zdrojem hnací síly je motor 2.0 TSI s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem v kombinaci s manuální nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jeho nejvyšší výkon 195 kW (265 k) může být exkluzivně u tohoto modelu krátkodobě zvýšen aktivováním funkce „boost“ sešlápnutím pedálu plynu až na podlahu na 213 kW (290 k), přičemž maximum točivého momentu se zvýší z 350 na 380 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h je díky tomu otázkou 5,9 sekundy 250 km/h. Změnám neunikl ani podvozek, který byl přeladěn a o 15 milimetrů snížen a posilněny byly také brzdy. Elektronický diferenciál XDS+ byl nahrazen elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem VAQ s lamelovou spojkou
Jízda
Při normální jízdě se nechová jinak, než jakýkoliv jiný Golf se silnější pohonnou jednotkou. Na svou třídu je dobře odhlučněný, slušně komfortní a celkově nepůsobí žádným rušivým dojmem. I do Golfu zavítal volič jízdních režimů – nejzajímavější je tlačítko Sport, které přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení, zlepší se odezva na plyn a auto celkově působí dravějším dojmem. V neposlední řadě také ztuhnou adaptivní tlumiče a podvozek začne více kopírovat silnici.
Noha míří k podlaze a dvoulitrové TSI jde s obrovskou chutí a razancí do otáček, dvojka padá s nečekanou a chraplavou ránou do výfuků. Zvukový projev není nijak přehnaný, ale je plně dostačující. Samozřejmě ani tady nechybí umělý syntetizator, který vám pouští véosmičku do repráků, ale jde to naštěstí vypnout. Manuální převodovka je perfektní a s hlavicí ve tvaru golfového míčku se krásně manipuluje. Takový malý detail a tolik to zásadně ovlivní celkový dojem z ovládání vozu. Na motoru se mi moc líbí jeho výbušnost, která má i gradaci a před omezovačem auto opravdu tahá a ječí jako zběsilé. V přímce je clubsport opravdu velmi rychlý a živelný!
A co když vám rupne v kouli a vyrazíte na oblíbenou okresku, nebo okruh? Výkon je parádní, motor se žene za otáčkami a auto letí vpřed s razancí odpáleného golfového míčku. Mám radost i z rychlých reakcí motoru na podněty plynového pedálu. Jo, Clubsport na okresce umí přesvědčit i ty, kteří raději opravdové sportovní auta. Tím se dostávám k podvozku, protože silný motor potřebuje stejně rychlý podvozek a tady je naštěstí souhra naprosto perfektní.
Přede mnou vracák, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se diferenciál VAQ popere s točivým momentem 350 Nm. Očekával jsem krátký prokluz vnitřního kola, ale chyba.VAQ funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému proklouznutí. Clubsport se zakousne do zatáčky a drží jako o život. Na plyn můžete velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nerozhodí ho dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice. Vypnutá stabilizace skoro vůbec nezasahuje do řízení a budete se držet i mnohem, mnohem výkonnějších vozů. Při opravdu rychlé jízdě se naplno projevuje o kolik je Clubsport lepší, než standardní GTI. Jen je to občas už za hranou rozumné rychlosti, teda vlastně pořád. Toto auto je zběsile rychlé, až je to o strach.
Na mé oblíbené okresce jsem v jednu chvíli byl tak rychlý, že jsem si musel zakázat pokračovat. Dlouho se mi to nestalo a může za to především jedna věc – absolutní ovladatelnost a dokonalá trakce. GTI Clubsport je tak jistý a poslušný, že vám dovolí naprosto absurdní rychlosti. Průjezdy zatáčkami jsou samozřejmé a ani jednou jsem nezaznamenal neposlušnost nebo ztrátu adheze. Jednoduše, limit je zatraceně daleko. Má to samozřejmě i jednu nevýhodu – jízda není úplně zábavná, pokud nepatříte mezi ty, kteří vyhledávají naprostou sterilitu.
Golf je prostě až příliš hodný, poslušný a díky tomu i lehce nudný. Brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Neberte to však jako zásadní výtku, pro běžné řidiče je to naopak velké plus, ale lepšího řidiče z vás rozhodně neudělá. Velkou část na dokonalé trakci odvádějí také semislick pneumatiky Michelin, které jsou opravdu famózní.
Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta jsou hbité a neustále překvapující, akorát ta čistá radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače a volant je tak bez špetky zpětné vazby.
Clubsport je ze svého rodu to nejlepší auto na okresky nebo blbnutí na okruhu. Rychlejší “rko” je až příliš univerzální a sterilní, Cupra od Seatu pak moc kompromisní. Ano, toto GTI už není tolik komfortní, Recara vás při nastupování budou přivádět k šílenství a univerzálnost šla také dolů. Jenže na okresce je tak zběsile rychlé a ovladatelné, že mu to moc rádi odpustíte. Je to okrajová, vyhraněná volba, ale moc dobrá!
Plusy
Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
Velmi konkurenceschopná základní cena
Široké možnosti konfigurace výbavy
Mínusy
Řízení bez zpětné vazby
Vůle v kulise řazení
Příliš komfortní spojka
Nepříliš efektní zvuk výfuk
« TEST Toyota Land Cruiser 79 6×6 – Když je Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 moc nóbl Volkswagen Sharan s novým vrcholným motorem a pohonem všech kol 4Motion »