Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI: Nová doba
Golf. Auto. Legenda. Dost možná nejúspěšnější auto planety. Během téměř půl století výroby zaujal tento jediný model přes 35 milionů zákazníků. Dostal se do každého koutu planety, každý člověk na světě o něm slyšel, každý ho viděl, a téměř každý ho někdy řídil. Jako auto byl vždy stavěn s co největším zaměřením na praktičnost, uživatelskou přívětivost, spolehlivost a univerzálnost. Při troše nadsázky by se dalo říct, že Golf byl vždy jediné auto, které kdy svět potřeboval. Dobře, možná nikdy nepřekypoval emocemi, ale vždy šlo auto, které tak nějak všechno dělá dobře, a mohl si ho pořídit každý. Nyní se představila osmá generace, a ta nese na ramenou obrovské břemeno. Jako hlavní ekonomický pilíř automobilky musí vydělat na přechod k elektromobilům. Musí tedy být opět pro každého. Musí to být první věc, která napadne člověka, když si bude chtít pořídit nové auto. Jenže v automobilce si někdo řekl, že v takto kritickém okamžiku její historie je vhodná doba na experimenty, a Golf přijel v trochu jiné formě, než jsme zvyklí…
Volkswagen Golf byl od prvopočátku věrný koncepci klasického hatchbacku, a jeho design se postupně spíš vyvíjel, než že by se nějakým zásadním způsobem měnil. Rozhodně nikdy nešlo o auto, kterým by si děti plakátovaly pokoje a snily o tom, že si ho jednou pořídí (i když co já vím, rozhodně nechci soudit). Ale vždy to bylo auto, které bylo designované tak decentně a s citem, že se hodilo do každé situace a na každé místo. Nikdy nevypadalo nepatřičně. Jeho kouzlo bylo v dokonalém splynutí s davem. V podstatě by se dalo říct, že byl vždy obyčejný. A to byla jeho největší zbraň. Na světě totiž převládají obyčejní lidé, co chtějí obyčejné věci v obyčejném životě, a přejí si cokoli než vyčnívat. Golf byl tak cílem nejpočetnější skupiny motoristů, tedy těch, kteří hledají jen nástroj přepravy. A vlastně si myslím, že kdyby se Golf zasekl v sedmé generaci, tak by ho spokojeně ještě 10 let lidé kupovali bez toho, aby si všimli, že se svět posunul. Ale jelikož všechno dobré končí, tak i Golf 7 došel konce životní dráhy, a VW mu vytvořilo nástupce. Když jsem ho viděl poprvé, tak jsem nechápal, co se stalo.
Proč zrovna Golf, a jak? Ale řekl jsem si, že radši vydržím do živého setkání… A ten šok se nijak nezlepšil. Tohle je auto, které je opravdu těžké pochopit na první pohled. Zatímco silueta a zadní část se měnily tak decentně, že spousta lidí ho nerozezná od předchozí generace, tak přední část je snad největší mezigenerační změnou v historii modelu. Uzoučká světla, mezi nimi chromová linka, která vypadá jak srostlé obočí, a především – celý „obličej“ osmičky je extrémně nízko. Na fotkách to asi nevynikne, ale celé auto působí, jako by na něj někdo sedl. Jasně, úřadovala tady ochrana chodců a honba za co největší aerodynamickou efektivitou, ale celé to působí tak nějak zvláštně. Ale mám pro vás dobrou zprávu. Jde hlavně o zvyk, a prvotní šok odezní. Alespoň u mě odezněl, a po dvou až třech dnech už mi přišel design vozu zcela normální. Jakmile jich začnou silnice brázdit větší počty, bude vám to připadat už taky normální. Jedním dechem ale dodávám, že sebevědomé eleganci předešlé generace se v mých očích nerovná.
Ale změna filozofie se nedotkla jen přední části Golfu. Ona se dotkla především interiéru. Doslova ho rozcupovala na kusy a poskládala zpět. A při skládání zpět tak nějak zapomněla na tlačítka. Osmá generace Golfu má být totiž technologickým manifestem firmy, vést jí do nové éry, a staré pořádky nechat za sebou. Po otevření dveří na vás dýchne uklizený interiér, který ze všeho nejvíc připomíná moderní kancelář. Uživatelsky jednoduchý a ergonomicky geniální interiér vzal za své, a místo toho si musíme vystačit s dvojitou obrazovkou a fůrou lesklých plastů. Nebudu vám lhát, nejsem fanda dotykového všeho, ale musím říct, že interiér Golfu snad poprvé v historii působí opravdu moderně. Minimalisticky pojatá palubní deska posazená na dekoru, který připomíná broušený hliník, pod ním přes celou šířku kabiny táhnoucí se lamely ventilace, a fešný nový volant. Interiér je velká změna, a nová Octavia působí útulněji, ale na pohled se mi líbí, vážně jo. Vzhled by ale nikdy neměl dostat přednost před funkcí. Ono to totiž všechno vypadá hezky a moderně, ale tak nějak nevíte, co s tím máte dělat. Krom tlačítka na start motoru, voliče řadící páky a tlačítka P, které je z nějakého důvodu umístěno mimo hlavici převodovky, uvnitř už téměř nenajdete čudlíky.
Veškerá interakce s vozem tak probíhá skrze dotykový displej a nový infotainment. Ten funguje hezky svižně, pěkně se na něj kouká, ale je zbytečně složitý a odvádí pozornost od řízení. Je pro mě překvapení, že když VW dělal od základu nový software, tak se nerozhodl pro nějakou moderní odlehčenou verzi. Tady jen zběsile překlikáváte z menu do podmenu a zpět. Spoustu věcí není na místech, kde je čekáte, a některé věci radši ani najít nechcete. Asi nejlepším příkladem je menu asistenčních systémů. Do něj se dostanete po stisknutí (dotykového) tlačítka „Assist“ na palubní desce. Poté se vám zobrazí jakási animace dvou aut, která ale nic nedělá. Prostě tam jen sedí jako tapeta, a pro nastavení asistentů musíte ještě zvolit podmenu. Proč? Tenhle jeden krok je zcela navíc. Kdyby se po stisku tlačítka rovnou otevřela nabídka, chápu to, ale tohle jsou cenné desetiny sekund, které věnujete zbytečně systému místo řízení. A podobných nadbytečnými kroků je systém plný.
Ano, částečně lze brouzdání v menu obejít tím, že si nastavíte vlastní domácí obrazovky s nejpoužívanějšími aplikacemi, ale třeba nová Octavia tuhle funkci zvládá lépe. Takhle se prostě moderní infotainment nedělá, nezlobte se na mě. Doufám, že se VW v příštích aktualizacích zaměří především na odlehčení. Systém má totiž jinak spoustu fajn funkcí. Například si můžete nastavení uložit do cloudu a po přesednutí do jiného Volkswagenu se jen přihlásit, a auto se nastaví podle vás. Také je vůz vybavený funkcí Car to X, kdy auto komunikuje s dopravní infrastrukturou i dalšími vozy, a ví dopředu o dopravní situaci – tato funkce je zcela zdarma. Také je Golf vybavený funkcí Volkswagen WE! Která vám umožní přístup ke spoustě aplikací – například We Park, což je aplikace, která zprostředkuje bezhotovostní platby za parkování.
Dotykově je řešeno i ovládání teploty a hlasitosti. Stačí jen prsty posouvat do strany přes dotykový jezdec před obrazovkou systému. Funguje to parádně, ale za jízdy je docela těžké nastavit, co chcete. Přes dotykovou plošku taky můžete pustit vyhřívání sedadel. Stačí se dotknout dvěma prsty naráz. Pořád mi ale chyběly staré pořádky. Jasně určené ovládací panely s jasně určenými tlačítky. Proč opravovat, co není rozbité? Ještě je tu tedy jedna záchrana. Hlasové ovládání. Pak vám zcela odpadá prohledávání systému. Já osobně dobře fungující hlasový asistent využívám rád, znám ale lidi, pro které přes to nejede vlak. Pro takové bude soužití s novým Golfem trochu bolestné.
Pokud jde ale o zpracování, kvalitu a prostor, tak je to standard, na který jsme u Golfu zvyklí. Posaz je skvělý, sedačky vyloženě výborné, a všechno to hezky drží pohromadě. Nemohl jsem si ale nevšimnout snahy šetřit. Například vnitřek kastlíku už není potažen semišem, ale jde jen o šuplík z tvrdého plastu – cokoliv do něj tedy dáte, bude tam jezdit a dělat hluk. Také zmizela roletka na překrytí držáku nápojů. Dokonce i přihrádka na doklady je fuč. Jsou to maličkosti, ale i ty nejmenší detaily tvoří celek.
O pohon testovaného auta se stará přeplňovaný čtyřválec o objemu lahve minerálky s označením 1.5 eTSI. Jde o mild hybridní variantu klasické patnáctistovky. K motoru je skrze řemen připojený ještě starter generátor, který pomáhá se starty v režimu start/stop a při plachtění vypíná motor a nechává auto jet na elektřinu. Součástí je ještě malá baterie pod sedadlem spolujezdce, do které auto ukládá energii a při požadavku na zrychlení dává jakýsi malý elektrický „kopanec“, a pomáhá tak s lepší odezvou na plynový pedál. Jednotka pracuje v Millerově cyklu, který prospívá efektivitě, ale motory bývají dýchavičné. Díky elektrickému členu se podařilo tuto vlastnost vyhladit.
Díky souhrnu všech vlastností Volkswagen tvrdí, že jde o nejčistší motor v dané kategorii na světě. Jeho výkon je potom 110 kW a 250 Nm. Pro Golf se mi tento motor jeví jako zcela ideální varianta. Na stovce je kolem 8,5 sekundy, je příjemně pružný a kultivovaný, uvnitř auta o něm nevíte, a ani nemá moc velký apetit. Dlouhodobě se mi dařilo držet na 5,7 litrech. Párovaný byl se sedmistupňovým DSG, které je přesně takové, jak ho známe. Řadí rychle, logicky, při konstantní rychlosti umí vyřazovat a z kopce brzdit motorem. V běžném režimu má tendence podtáčet motor a brát mu trochu elánu, ale stačí cvaknout do polohy S, a je po problému.
Pokud vám doteď přišlo, že hodně kritizuji, tak se můžete uklidnit. Teď přichází čas na pochvalu, jde se jezdit. Po jízdní stránce došlo k několika zásadním změnám. Přepracovalo se řízení, to je nyní rychlejší a přesnější, a odlehčovalo se na nápravách. Kila šla tedy dolů na neodpružených hmotách. Všechny varianty nad 96 kW jsou navíc standardně vybaveny víceprvkovou zadní nápravou. Osmá generace je tak bez přemýšlení nejlépe jezdící golf, co tu zatím byl. Společně s velice tuhou karoserií působí na silnici naprosto suverénně. Auto velice ochotně poslouchá povely řízení, vedení je milimetrově přesné, a stačí jen nepatrné pohyby k tomu, abyste auto nasměrovali přesně tam, kam chcete. Díky odlehčování náprav nyní auto také lépe splyne se silnicí a nemá tendence odskakovat na nerovnostech. Působí klidnějším a koncentrovanějším dojmem. Díky těmto změnám je pro řidiče jízda daleko větší požitek.
Už se nemůžu dočkat ostřejších verzí, protože základ je to naprosto výtečný. I přes sportovnější feeling ale nezapomněl na pohodlí posádky. Adaptivní tlumiče doslova vysávají nerovnosti před autem, a Golf je za každé situace na poměry třídy krásně plavný. Na rozdíl od nové Octavie se ale nedočkáte houpání. Podvozek je nastaven vskutku špičkově. Povedlo se také odhlučnění. Při dálniční rychlosti ani nemáte potřebu zesilovat hlas při komunikaci s ostatními pasažéry, a ani hluk od podvozku neruší. Pro krájení krátkých i dlouhých vzdáleností je Golf osmé generace jako stvořený, a ať ho vezmete kamkoliv, bude vám dělat radost. Jízdní projev je tak dospělý, že bych se nebál srovnávat ho s prémiovou třídou, a jako takový patří na absolutní špičku svojí třídy. Pokud tedy hledáte hatchback především podle jízdních vlastností, Golf pro vás bude stále odpověď…
O to víc mě ale mrzí přetechnizovaný interiér a celková změna přístupu. Po testu mi tak zbyl trochu hořkosladký pocit v ústech. Volkswagen Golf pro mě vždy byla volba rozumu. Trochu sterilní náčiní, ale výtečný osobní automobil. S klidem si ho mohl koupit čerstvý absolvent autoškoly, stejně jako osmdesátiletá babička. Jeho nenáročnost, uživatelská přívětivost a pohodovost byly dotaženy k dokonalosti. V aktuální generaci ale dává jasně najevo, že je nositelem pokroku, a pro spoustu lidí tak bude nepřístupný z uživatelského hlediska. Ano, vývoj je nutný, tady podle mě ale proběhl trochu překotně. Nehledě na to, že některé části působí, že by potřebovaly ještě dotáhnout. Zkrátka bych si přál, aby Golf zůstal trochu obyčejnější auto. Pokud ale pasete po moderních technologiích a špičkových jízdních vlastnostech, je pro vás osmička jako stvořená.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Úsporný motor
– Komfort
Mínusy
– Moc lesklých ploch v interiéru
– Složitý infotainment
« Test BMW X5 45e: Hybridní silák Reportáž: Invelt Rally Pačejov »