TEST Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion
Chlapi jsou prostě chlapi a kdo říká, že si nerad masíruje své ego, buď ošklivě kecá a nebo nikdy nezkusil, jaké to vlastně je. Týden se opět sešel s dalším týdnem a já tu mám k dispozici vůz, po kterém se kolemjdoucí otáčejí až v nečekaně velké míře. A kdo by to byl čekal, když se jedná o rodinnou dodávku od VW!
Starou známou “Caddynu” nemusím nijak zvlášť představovat. Nabídne opravdu bravurní prostor pro pasažéry, zavazadla i materiál do práce (ať už jste stavař, elektrikář nebo truhlář) a v neposlední řadě umí jet i za vcelku rozumnou spotřebu. Caddy, který mi dělal týden společníka i pomocníka, není však jen takovou obyčejnou tuctovkou, která má za úkol uzmout zákazníky Dacie. Tato Caddy je jiná… má velmi přitažlivý a výrazný oranžový lak a paket Cross, jenž svým zvýšeným podvozkem zajišťuje překvapující průchodnost terénem a oplastováním i okrytováním uchrání karoserii od menších škod. Tento vůz kombinuje paket Cross také s pohonem 4motion a pod kapotou máme známý vznětový agregát 2.0 TDI s výkonem 81 kW. Jasně, není to žádný trhač asfaltu ani dynamická smršť jako u motoru s výkonem 125 kW, ale od toho ani rodinné dodávky nejsou.
Exteriér
Oranžový lak dokonale osvěží design této “Caddyny” a posune jej skutečně o ligu výš. Tento lak mít samozřejmě nemusíte, ale pokud chcete, aby si Vás na silnici každý všiml a aby se všichni řidiči ostatních “polododávek” na semaforu na Vás dívali závistivým pohledem, rozhodně si za tento lak doporučuji připlatit. Paket Cross dodá navíc oplastování nárazníků, blatníků a bočních prahů, chromovanou masku chladiče a nazuje na Caddynu brilantní 17″ litá kola.
Ve výsledku se na pohled stane z obyčejné rodinné dodávky opravdu NĚCO! A jelikož mám rád auta, která vyčnívají z řady, má u mě Volkswagen za tento nápad palec nahoru.
Interiér
Uvnitř našeho testovaného vozu nás čekal interiér vyvedený v barvách karoserie. A protože mám oranžovou barvu celkem v lásce, cítil jsem se tu opravdu dobře. Pravdou však je, že palubní deska u VW Caddy si stále udržuje naprosto tvrdé plasty, ale kvalita slícování se zde musí patřičně pochválit. Tedy až na grafické rozhraní rádia a palubního počítače. Na tuto grafiku jsem zvyklý spíše u 20 let starých bavoráků, takže zde mě tato Caddy opravdu nepotěšila. Na jednu stranu se v tom alespoň každý vyzná, protože ergonomicky je to naprosto perfektní, ale za skoro 700 tisíc korunby to mohlo být mnohem lepší.
Usednutí
V základní výbavě Cross Caddy dostanete výškově stavitelné sedadlo řidiče, které v kombinaci s nastavitelným volantem (pouze výškově) dokáže pohodlně usadit každého řidiče. A je jedno, jestli máte 150 nebo 220 centimetrů. Místa nad hlavou budete mít vždy dostatek! Volant tu je samozřejmě čalouněný, multifunkční a po uchopení sedne určitě každému. Je však čas nastartovat a vyjet vstříc zvědavosti.
Jízda
Dieselový agregát 2,0 TDI naskočí prakticky ihned bez jakéhokoliv žhavení či čekání. Za studena sice nečekejte žádný kultivovaný projev, ale po několika kilometrech zjišťuji, že si agregát zaslouží pochvalu. Vše ale hezky popořadě. Spojka jde velmi lehce a její záběr je asi někde ve 3/4 od podlahy. Rozjížďky tak nebudou činit problém ani málo zkušeným řidičům/řidičkám. Zmínit musím ale velmi dobré a hladké řazení, které mě v této polododávce nebývale překvapilo. V takovém případě mě bohužel zamrzelo zpřevodování samotné převodovky. To špatné až tak nebylo na dálnici a mimo město, ale v samotném městě bylo až velmi časté řazení a podřazování opravdovou nutností.
Pokud se ale s Caddy vydáte na dálnici, dostaví se vcelku milé překvapení. I přes svůj hranatější tvar a vyšší stavbu karoserie nijak zvlášť netrpí na boční větry. A dokonce ani dynamika nezůstává pozadu. Máme pod kapotou nejslabší dvoulitrový turbodiesel o výkonu 81 kW, který však má jednu nespornou výhodu. Maximum točivého momentru i výkonu vrcholí zároveň v 2750 otáčkách (krouťák je navíc k dispozici už od 1750 ot.) a při dálniční stotřicítce na šestku Caddy Cross s nečekanou dynamikou vyrazí vpřed.
Při tachometrových 130 km/h navíc motor točí 2500 otáček a řekne si o rovných 7 litrů na každých sto ujetých kilometrů. Na dálnici však příliš nepotěší aerodynamický hluk, který se dostavuje už při překročení mety 100 km/h. Jinak se ale Caddy Cross může chlubit nečekanou stabilitou v přímém směru. Co se například sedadel týká, ani po ujetí rutinních 350 kilometrů mě nijak nebolelo mé drahocenné pozadí, což bohužel říkám velmi zřídka.
Samotné jízdní vlastnosti bych přeletěl v pouhé stručnosti. Koneckonců, je to rodinná dodávka s výškou Řípu, takže podvozek s vyšší stavbou karoserie rozhodně nebude naladěn na okruhovou jízdu. I přes tvrdší naladění tlumičů se v ostře projetých zatáčkách karoserie rapidně zhoupne a tvrdé tlumiče s pružinami poznáte vlastně jen při přejíždění po nekvalitní silnici. Podvozek opravdu moc pohodlí nepobral, což mně osobně příliš nevadí. Řízení jde pak velmi zlehka a není problém manévrovat i za pomocí jen jediného prstu. Volant se však příjemně drží. Je čalouněný, kvalitně prošívaný a má skoro ideální tvar. O řazení jsem už mluvil výše, ale musím zmínit, že mě zde opravdu bavilo.
Jako plus určitě beru nespornou praktičnost vozu, která se dokáže rovnat i s některými pickupy. Pro přepravu objemnějších věcí už budete muset buď sklopit a nebo úplně vyjmout zadní sedadla. Obě úlohy jdou ale velmi snadno a běhěm okamžiku můžete rodinnou Caddy proměnit ve skutečnou dodávku, které nedělá problém převézt prakticky cokoliv. Užitné hodnotě také přidávají praktické schránky uvnitř celého vozu, kde si můžete odložit vše od klíčů, telefonů, přes fotoaparáty, až po dvoulitrové PET lahve. Navíc jsou tu i mé oblíbené posuvné zadní dveře.
Nejslabší dvoulitrový turbodiesel je dokonalý příklad toho, že papírové hodnoty se nemusí nutně projevit v praxi. Papírově slabých 81 kW a 270 Nm se v praxi nejeví tak nudně, jak se může zdát v tabulkách. Maximum točivého momentu můžete využít od 1750 do 2750 otáček a právě ve zmíněných 2750 se dostaví maximální výkon. Caddy se v takovém spektru nadechne a ani potřeba předjíždění se nestane nikterak nemožnou záležitostí.
Co mě ale velmi potěšilo u tohoto vozu, je spotřeba paliva. Kupodivu je Caddy Cross 2.0 TDI 4Motion jedno z opravdu velmi mála aut, která nelžou ve výrobcem udávané spotřebě paliva. VW sám udává spotřebu ve městě 7,8 litru, mimo město 5,7 litru a kombinovanou 6,5 litru. Nemám zdání, zda jsem tak dobrý eko řidič, ale ve snaze o co nejlepší spotřebu se mi povedlo ve městě (kde jsem strávil většinu času) držet spotřebu na 7,1 litrech, mimo město (na trase dlouhé přes 300 km) dokonce 5,5 litru a kombinovaná spotřeba za celý týden ježdění činila rovných 7 litrů.
Zatím jsem ale Cross Caddy bral jako obyčejnou Caddynu, ve které už mám leccos naježděné. Uprostřed týdne však ale přišel čas na vyzkoušení ambicí i mimo silnici. Cross Caddy se tváří, jakoby právě mimo silnici začínal její život a není to až tak úplně lež. Vydal jsem se tedy do lesů, luk, polí i zabahněných kopců, abych zjistil, jestli Cross Caddy nedělá jen přehnaná ramena jako nějaký opilý mladík na diskotéce, který dostane přes hubu hned od prvního maníka, na kterého si troufne.
Dobře, žádný offroad tato Cross Caddy samozřejmě není – od toho je tu vynikající model Amarok! Caddy s paketem Cross však také neudělá žádnou ostudu. Ano, nemá žádné uzávěrky diferenciálů ani manuální rozložení točivého momentu, ale Haldex páté generace umí už opravdu divy. Nezpevněné silnice nedělají této Caddy žádné problémy a limitující je pouze světlá výška vozu. I přes její zvýšení oproti standardnímu modelu (40 mm a v případě 4Motion 35 mm) se nemůže chlubit velkými nájezdovými úhly a světlá výška vozu tím pádem více limituje schopnosti v terénu, než pohon všech kol skrze viskózní spojku Haldex. I zabahněné kopce Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion zvládne vyjet, ale zapotí se přitom jako tlouštík při běhu na autobus., což je ovšem důsledkem silničních pneumatik. Stabilizační systém a zapnutý protiprokluz dokáží tyto výzvy usnadnit, ale zázraky čekat nemůžete. Od toho je tu už výše zmíněný model Amarok, který svou cenou nijak zvlášť naši Cross Caddy nepřevyšuje.
Praktická stránka auta je na jedničku, motor a jeho spotřeba také a mladistvý a netradiční design umí upoutat pozornost a zaslouží si i slovní chválu nezúčastněných osob. Týden s modelem Cross Caddy byl vemi zajímavý a netradiční. Převezl jsem spoustu potřebných věcí, byl občas i středem pozornosti a přitom mi Caddy nerozpoutala žádný větrný vír v peněžence. Caddy s paketem Cross je spíše pro movitější vyznavače menších rodinných dodávek, kteří jsou věrni modelu a po pár letech žití s ní chtějí být konečně styloví a vybočovat z řady. Prostě chtějí, aby si jich někdo na silnici všiml a aby kolemjdoucí na jejich vůz nehleděli jako na tuctové rodinné auto. A přesně toto Caddy Cross umí. Upoutá pozornost, posbírá nemálo pochvalných slov a vykouzlí řidiči úsměv na tváři. Nikoliv jízdními vlastnostmi, ale díky pocitu výjimečnosti.
Plusy
- Poutavý design s lakem Vipern Green
- Bravurní prostor a užitná hodnota
- Výhled z vozu
- Překvapivé schopnosti mimo silnici
- Spotřeba paliva
- Okamžité reakce a schopnosti Haldexu u verze 4Motion
- Jednoduché sklápění a vyjímání zadních sedadel
- Vyšší světlá výška vozu
- Obrovská vnější zpětná zrcátka
Mínusy
- Tvrdší podvozek
- Odhlučnění a aerodynamický hluk nad 110 km/h
- Cena
- Hluk z hnacího ústrojí pohonu všech kol
- Zavírání posuvných zadních dveří
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Volkswagen Cross Caddy 4Motion |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 81 / 2750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 280 / 1750 – 2750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 170 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.8 / 5.7 / 6.5 |
Emise CO2: | 171 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 918 / 3200 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1640 / 640 |
Rozměr pneu: | 205/55 R16 |
« 5 nejextrémnějších nových aut, která si můžete koupit Jeremy Clarkson a Top Gear končí – Nadobro! »